Kritika

Csúszdapark az élet – A cél szerelmesíti az eszközt

Ne riasszon el senkit a rettenetes magyar cím, az eredeti Middle of Nowhere (nagyjából „A senki háta mögött”), és ez talán egy fokkal jobban előrevetíti a hellyel-közzel kibontott történetet. Fiú és lány, nyári meló, egy jó adag fű, első berúgás csúfos véggel – igen, ezeket mind fölvonultatja John Stockwell filmje, de azért valamivel többet mond az agyonismételt kliséknél.

Grace (Eva Amurri ) 19 éves, orvosnak készül, amiben azonban hátráltatja, hogy anyja, Rhonda egy az egyben elköltötte az egyetemre szánt pénzét. Mivel minden álma, hogy bejusson, elszegődik nyári munkára, nevezetesen egy csúszdaparkba, hogy az ottani keresetét félretéve gyűjtse össze a borsos tandíjra valót. Habár eleve kudarcra ítélt a terv, mégis belevág. Mindeközben bepillantást nyerünk a 17 éves Dorian (Anton Yelchin) dúsgazdag családjának életébe is, egészen egy összejövetel erejéig. Mivel Dorian kezelhetetlennek ítéltetett, elküldik otthonról, hogy a saját talpára állva tanulja meg, mi is az élet. Ő is a víziparkban köt ki. Üdítő, hogy innentől nem kettejük tini-románcával folytatódik a sztori, hanem kicsit összekuszálódnak az események. Amire pedig talán végképp nem számítunk, hogy a jókislány és a balhés srác együtt fogják terjeszteni a füvet. A film egyik legdinamikusabb részében gyorsvágásokkal és gyorsításokkal követjük nyomon, hogy hol és kinek terítik a kávéspoharakban lapuló marihuanát. Golfozó ötvenesek, negyvenes háziasszonyok, és persze totál elázott fiatalok kapják meg ilyen formában az adagjukat.

A barátság és szerelem határán egyensúlyozó kapcsolatból nem lesz végül semmi hosszútávú, amiben nem is ez a tény a bosszantó, hanem, hogy nem igazán értjük, hogy miért nem. Az okok, indítékok, magyarázatok hiánya áthatja az egész mozit, és ez nagyban gátolja azt, hogy beleéljük magunkat. Pedig ez a film amúgy tipikusan az, amit egy hűvösebb nyári délutánon lökünk be a DVD-lejátszóba, hogy menjen valami csokis keksz rágcsálás közben. Szóval, amikor egyébként kéne a romantika…Az információ- és történés-hiány akkor is szembetűnő, amikor a családi helyzetek kerülnek előtérbe. Grace apja még évekkel ezelőtt öngyilkos lett, míg Doriant örökbe fogadták, és bár megvan az édesanyja száma, sose hívta még föl. A rendező résnyire tárja csupán az ajtót: Dorian végül ellátogat az anyjához, és váltanak néhány keresetlen mondatot, Grace pedig megtudja, hogy az anyja viszont folytat a nagybátyjával. De ennyi. A film végi hármas arra enged következtetni, hogy Grace és húga, Taylor (Willa Holland) megbocsájtottak Rhondanak, mégsem lezárt a sztori. Nem igazán értjük, kit mi motivál, mi jár a fejében a szereplőknek. Annak sincs különösebb jele, hogy Grace olyan nagyon egyetemre akar menni, mintha ez csak ürügy lenne arra, hogy a forgatókönyvíró összehozza őt Doriannal.

Kétségtelenül érződik a filmen a törekvés arra, hogy mély konfliktusokat és nehéz élethelyzeteket ábrázoljon, mégpedig a lézengő szereplők követésével, azonban sajnálatos módon megcsúsznak az arányok, és így átbillen az egynyári kapcsolatokat felvázoló mesék tucatjainak oldalára. A helyenként csodásan fényképezett képek néha inkább reklámfilmes benyomást keltenek, amely kétségtelenül hátráltatja a sztoriban való elmélyülést. Persze, ki tudja, mennyire kell elmélyedni ebben a filmben.

A lemez
Nincs nagyon eleresztve a DVD, a magyar és az angol nyelv közül választhatunk, ezen kívül pedig mindössze közvetlen jelenetválasztást és interaktív menüt kapunk.

A cél szerelmesíti az eszközt (Middle of Nowhere)
színes, magyarul beszélő, amerikai vígjáték, dráma, 95 perc, 2008

rendező: John Stockwell
forgatókönyvíró: Michelle Morgan
zeneszerző: Ferraby Lionheart
operatőr: Byron Shah
producer: David Lancaster, Michel Litvak
vágó: Tom McArdle

szereplők:
Anton Yelchin (Dorian Spitz)
Eva Amurri (Grace)
Susan Sarandon (Rhonda)
Willa Holland (Taylor Elizabeth)

IMDb

Szinkron nyelvek: magyar (2.0 Surround), angol (2.0 Surround)
Felirat nyelv: magyar
Kép: 16:9 NTSC
Extrák: közvetlen jelenetválasztás, interaktív menü
A DVD megjelenése: 2012. május 16.

 




Avatar

Maksai Kinga

A filmhez az irodalmon, a színházon és a művészettörténeten keresztül vezetett az utam. Ami a diplomákat illeti, az ELTE-n végeztem magyar, illetve filmelmélet és filmtörténet szakon, jelenleg pedig az SZFE televíziós műsorkészítő szakán készülök befejezni a tanulmányaimat. Mindig is imádtam moziba járni, maradandó mozis élményeim közé tartozik az Apollo 13, a Titanic és az első 3D-s film, amit Disneylandben láttam. Sokakkal ellentétben nem vetem meg a tévét és a DVD-t sem. Azt mondják, hogy ha sokat tudsz valamiről, akkor már nem vagy képes úgy élvezni a dolgot. Én még mindig felhőtlenül szórakozok egy sitcomon, ami ugye két dolgot jelenthet: vagy nem igaz rám a fenti állítás, vagy... Nem tartom magam sorozatfüggőnek, de a csajos és vicces változatokat szívesen nézem. A bennem élő feminista entellektüelt elnyomva imádom a Szex és New Yorkot, a Modern Family és a Bored to Death című sorozatokat pedig az utóbbi idők legjobbjainak tartom. Egy éve vagyok a tagja a Filmtekercs csapatának, jelenleg a fesztivál rovatot vezetem.

Filmek: Nem csak műfajok, hanem rendezők és színészek alapján is válogatok, így jöhet minden, amiben van egy kis Woody Allen, Tarantino, Alejandro Gonzalez Iñárritu, Mike Nichols, Philip Seymour Hoffman, Javier Bardem vagy Meryl Streep. Barátkozom az animékkel és Bollywooddal, de mellettük hű maradok régi kapcsolataimhoz is. Nehéz kiemelni filmeket, mert ez folyton változik, de most éppen: Diploma előtt, Madárfészek, 21 gramm, Annie Hall, Elveszett jelentés, A nagy Lebowski, Halálbiztos, Tükör, Asszonyok a teljes idegösszeomlás szélén, Melankólia, Totoro, Ra One, Chungking Express.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya