Kritika

Dolina

dolinaA Dolina ígéretes, remekül induló, néhány zseniális vonást is felmutató elrontott darab. Olyan alapvető hibák ölik meg, amelyeket józan rendező nem követhet el.

Ígéretes, mert jó irodalmi alapanyagból készült, jó színészekkel, láthatóan elégséges költségvetéssel. Bodor Ádám Az érsek látogatása című regénye egy lepusztult, balkáni hangulatú, diktatórikus kis városkában játszódik: Bogdanski Dolinát egy „rend” szürreális és uniformizált papjai irányítják, s ide érkezik „a nyugatról” egy PDA-t nyomogató, kényelemhez szokott, kissé tétova férfi apja holttestéért. A főszereplő Adriano Giannini kifogástalanul alakítja az idegent, Molnár Piroska mint Colentina bravúros. S ami külön dicséretes, a Dolinán sehol sem látszik meg, hogy kompromisszumot kellett volna kötnie az elképzeltek és az anyagilag megengedhetők között.

A film remekül indul. Erős képekkel és hangulattal nyit, és e két erényét végig meg is tartja. Kitűnő operatőri munka, látványtervezés, vizuális fantázia jellemzi, megszámlálhatatlan apró részlet teszi elevenné és hihetővé. Mind a város, mind környezete, mind a figurák a gondos odafigyelés mintapéldái. Az álmos, beletörődött elnyomás hangulata (nincs jobb szó rá) tökéletes. Világábrázolását tekintve a Dolina maradandó nagy élmény.

És elrontott. Uramisten, de mennyire elrontott.

2006-ban, még ha Magyarországon vagyunk is, egy rendezőnek tudnia kellene, hogy a leírt szöveg elmondva nem működik a vásznon. Tudnia kellene, hogy az irodalmi és a beszédnyelv különbözik. És ennek egyenes folyományaként, ha egy filmben úgy beszélnek, mint egy könyvben, akkor a néző előbb hüledezni fog, aztán kiakad („Hülyének néznek engem?”), végül kacagni kezd.

A film közepétől azzal szórakoztam, hogy megtippeltem, vajon mennyire lesz nevetséges a soron következő mondat. Minél nagyobb hatásszünetet tartott előtte a színész, és minél mélyebb érzelmet és/vagy drámaiságot kellett közvetítsen, annál nagyobb esélyt adtam a hitetlenkedő elképedésnek. Az esetek többségében bejött a tippem, és a körülöttem ülők reakcióiból ítélve nem voltam ezzel egyedül. Sajnos a Dolina szereplői (ismét csak nem tudok jobb szót) tökéletesen hiteltelenné válnak abszurd, lehetetlen, életidegen beszédük miatt: a természetellenesség kihat a viselkedés motivációira, az egymás közötti interakciókra, végül egész – amúgy jól megírt – személyiségükre is.

Ugyanez a túlzott és buta irodalmiság jellemző a film több részére is. Ha valakit a vonaton alvás közben kirabolnak, az legföljebb egy regényben kezdi el rázogatni az ablakrácsot, és kiált olyat, hogy „Állítsák meg a vonatot, kiraboltak!”, épeszű ember a valóságban egyszerűen nem viselkedik így. Hasonlóképpen olyan sem létezik, hogy egy szálláson hónapokon át, egyfolytában, megállás nélkül ugyanaz a film menjen a tévében – a Macskafogó zenéjét felismerni először üdítő volt, huszadszorra dühítő.

Nem akarok gonosz lenni ezzel a filmmel. A világ, amit ábrázol, eleve fantasztikusan van felépítve, de remekül is mutatják be. A színészi játékok és a karakterek jók, és maga a történet is az, ha kegyesen eltekintünk a bosszantóan indokolatlanul meg-megjelenő és végül semmibe futó szálaktól. De ahol a nézőtér egy része kényszeredetten felkacag egy-egy komolynak szánt mondaton, azt a filmet semmi sem menti meg a kárhozattól.

Dolina (Az érsek látogatása)
színes magyar játékfilm, 122 perc, 2006

rendező: Kamondi Zoltán
író: Bodor Ádám
forgatókönyvíró: Bodor Ádám, Kamondi Zoltán
zeneszerző: Melis László
operatőr: Medvigy Gábor
díszlettervező: Mihai Dorobantu
jelmeztervező: Szücs Edit, Breckl János
látványtervező: Árvai György
vágó: Pósán Zsuzsa

szereplők:
Adriano Giannini (Gabriel Ventuza)
Molnár Piroska (Colentina Dunka)

IMDB-átlag: 5.6

Avatar

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya