Kritika

A szerelem az szerelem – Egy fagyott virág

A Dél-Koreában óriási közönségsikernek örvendő, hatalmas költségvetéssel készült Egy fagyott virág parádés alakításokkal tűzdelt történet a szerelemről – egyetemes tanulságokkal, szexuális orientációtól függetlenül.

Az Egy fagyott virág valós eseményekből merítő történetének középpontjában a homoszexuális Kongmin (Ju Jin-mo) király áll: mivel képtelen nőhőz érni, feleségének (Song Ji-hyo) nem tud gyermeket adni. Saját testőrségének parancsnokába (Jo In-sung) szerelmes, neki parancsolja, hogy nemzen utódot a királynével.

Véleményed van a cikkről vagy a filmről? Írd meg nekünk kommentben!

A  testi „feladatnak” induló aktus egy előre nem látható érzelmi lavinát indít el, ami a végóráit élő dinasztia sorsát is veszélybe sodorja.

Bár Kongmin királyról tudni, hogy tartott férfi szeretőket is, a történet erősen – néhol talán túlságosan is – melodramatizált, és egyes bírálói szerint nem is követi híven a valós eseményeket. Én úgy vélem, ez mit sem von le a film értékéből, melynek célja nem realisztikus korleletet adni volt, hanem a szerelem természetéről fejteni le újabb fátylakat. A saját forgatókönyvéből dolgozó, a történelmi film műfajában új kihívásokat kereső Ha Yoo ezt a vállalást tudta is teljesíteni – bár a történések hátterében húzódó politikai cselszövéseket is bemutatja, filmjének középpontjába a szerelmi háromszög szereplőit helyezi.

A film legnagyobb erőssége a háromszög három csúcsa között pulzáló dinamika.

Jo In-sung szinte látatlanban vállalta el a munkát a rendezővel korábbi közös filmjüknek (A Dirty Carnival) köszönhetően: a fiatal, a szerelem érzésétől megzavarodott testőrparancsnok szerepére kitűnő választásnak bizonyult.

A film mégsem az ő vállán, hanem Ju Jin-mo fantasztikus alakításán nyugszik – a színész nem véletlenül nyerte el a koreai művészeti kiválóságokat díjazó Baeksang Art Awardon a legjobb férfi színésznek járó elismerést. Kongmin szerepében csodálatosan egyensúlyoz a kötelezettségeinek megfelelni vágyó uralkodó és a kétségbeesett szerelmes státusza között, a film egyértelműen legfényesebb pillanatai hozzá köthetők.

Különösen izgalmas, ahogy a színész az uralkodó melegségét ábrázolja. Európában a melegekről előszeretettel él egy feminin, affektáló, csajos kép – Ju Jin-mo Kongminja azonban egészen másfajta férfi. Kongmin felkészült harcos, jó stratéga, erőskezű uralkodó, aki azonban ért a művészetekhez, fogékony a szépségre és nem fél kifejezni az érzéseit sem. Jobb vagy rosszabb meleg-e, mint például a Priscilla utasai? Már a kérdés is értelmezhetetlen! A melegekkel szembeni társadalmi ellenállás gyakran érvel a szivárványosok harsányságával. A valóság azonban az, hogy ebben sem különböznek az emberek – minden szexuális irányultságú csoportnak megvannak a maguk papagájai, és mindannyian ugyanúgy szenvednek, ha azt érzik, kedvesük elárulta őket.

Ha Yoo története egy szerelmi történet – a szerelem pedig csak szerelem, bárki iránt is érezze az ember és bármilyen látványos formában is fejezze ki.

Éppen ez az, ami ezt a meleg filmnek aposztrofált történetet egyetemessé teszi. Utoljára talán Ang Lee a Túl a barátságon segítségével tudta ilyen szépen elmosni a határt férfiak és nők között: Ha Yoo történetében a hősök csak emberek, akik a szerelmükért küzdenek.

Méghozzá nem is akármilyen külsőségek között. Egy dél-koreai történelmi dráma esetében különleges látványosságra is számíthatunk: és számításaink be is igazolódnak. A távol-keleti filmeket jellemző káprázatos harcjelenetek, a tömegeket mozgató tánckoreográfiák, a királyi udvart jellemző pompa és az aprólékosan kidolgozott kosztümök az egész filmre adnak néznivalót. Ezek azonban csak díszletül szolgálnak egy mélyebb történethez, mely örök igazságokat mesél finom ecsetvonásokkal megrajzolva.

https://vimeo.com/231508851

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs.hu egyik alapítója, 2020 augusztusáig főszerkesztője. Geográfusként és filmtörténetre specializálódott bölcsészként végzett, PR-, branding- és marketingtanácsadóként dolgozik. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés