Kritika

Egy történet kétharmada – Babylon A.D.

Van olyan, hogy egy forgatás során az ember kifut a pénzből. Hogy üldözi a balszerencse, hogy folyton veszekszik a színészekkel és a producerekkel. De hogy ez biztosan nem tesz jót a végeredmény minőségének, azt le lehet fogadni. Pláne, ha az eredetileg 160 percesre tervezett műből végül egy 90 perces változat kerül a mozikba…

Tény, hogy Mathieu Kassovitz nagyszabású, európai sci-fije hasonló gondokkal küzdött, de ez nem mentség arra, hogy ennyire vacak lett. Az, hogy hiányzik a harmada, magyarázat lehet arra, hogy miért összefüggéstelen, érthetetlen a sztori – de attól még élvezhetetlen, értelmetlenül egymásra dobált jelenetek halmaza. Az elején még nem zavarja annyira a nézőt, mert reméli, hogy a végére a kusza szálak adnak valami értelmezhető mintát, de ez sajnos nem történik meg. Talán a kihagyott részekben lehet a kulcs – de ez nem vigasztalja a rejtélyek megoldására vágyó mozinézőt.

Sajnos az sem segít az élvezhetőségen, hogy klisék egymásra dobált halmaza az egész. Egy marcona zsoldos (Vin Diesel) elvállal egy utolsó megbízatást: A pontból B-be kell juttatni egy különös leányzót, meg az őrzőjét, egy komor szerzetesnőt. Ahogy az lenni szokott, lányról kiderül, hogy különleges képességei vannak, a távolkeleti vonású dajka pedig természetesen titkos karatemester egyben. Tegyünk még hozzá néhány hasonlóan a sci-fi közhelyek szótárából ihletett szereplőt, egy furcsa kultusz gonosz főpapnőjét, egy tudóst, aki természetesen mesterséges intelligenciával kísérletezik, mi mással, helyezzük őket posztapokaliptikus hangulatú környezetbe, és máris csinálhatják azt, amit beléjük programoztak. Egyetlen érdekes, önálló mozdulatuk sincsen, minden úgy történik, ahogy az ilyen típusú filmekben az ilyen típusú karakterekkel történni szokott. Azzal a különbséggel, hogy általában kikerekedik valami az egészből – jelen esetben meg nem…

Az már csak hab a tortán, hogy az akciójelenetek is teljesen követhetetlenek az – úgy látszik – Európába most begyűrűző kamerarángatós stílusnak köszönhetően. Ez most még az átlagosnál is durvább mértékben van jelen – kivéve azokat a jeleneteket, ahol egy 3D-ben animált rakéta útját követjük végig. És – mivel ez pont egy lassított jelenetsor – ez valamiért egy elég hosszú, hangsúlyos része a mozinak.

De az akció-részével, a látvánnyal még csak nem is lehetünk elégedetlenek: látszik rajta, hogy igyekeztek igényesen megcsinálni. Viszont a magyarázatok és értelem híján féllábon sántikáló cselekmény és a gagyi dialógusok tökéletesen taccsra vágják az összhatást. Ezt, így, senki sem fogja szeretni, még a legvadabb Vin Diesel-, vagy sci-fi rajongók sem, akármennyire is az a hír járja a regényről, amiből készült, hogy az nagyszerű. Aki nem hiszi, járjon utána – de én szóltam!

Babylon A. D.
színes, feliratos, amerikai-francia-angol sci-fi, 90 perc, 2008

rendező: Mathieu Kassovitz
forgatókönyvíró: EricBesnard, Mathieu Kassovitz
operatőr: Thierry Arbogast
zene: Atli Örvarsson
producer: Alain Goldman, Mathieu Kassovitz
vágó: Benjamin Weill

szereplők:
Vin Diesel (Toorop)
Mélanie Thierry (Aurora)
Michelle Yeoh (Rebeka nővér)
Gérard Depardieu (Gorsky)
Charlotte Rampling (főpapnő)
Lambert Wilson (Darquandier)
Mark Strong (Finn)
Jérôme Le Banner (Killa)

IMDb

Pásztor Balázs

Pásztor Balázs

Pásztor Balázs újságíró, szerkesztő, tanár, édesapa. A kamera túloldalán is előfordul – ismeretterjesztő és dokumentumfilmek készítésébe kóstolt bele. Az okos és többrétegű filmeket kedveli, de a humor is fontos számára – a filmekben és az életben is.

Szólj hozzá!

Click here to post a comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

FM ‘tekercs Podcast

 

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..