Kritika

Egybesült Álmok – Az ügynökség

071111ugynokseg_lead.jpgÁllítólag egy nagy és monumentális filmhez kell pár évizednyi történet, három földrész, komoly ballonkabátos férfiak és könnyû nõcskék, nagy és méltóságteljes zene és persze 167 perc. Ha komolyan úgy véljük, ettõl lesz jó a nagy film, kár bajlódni. Erre jön egy De Niro nevû fickó, elköveti az összes létezõ közhelyt, filmje mégis rajongásig szuper.

Hiszen Matt Damon újra titkosügynökösködik, hiszen mellette még ott van 5 Oscar-díjas, például Angelina Jolie, Robert De Niro, Alec Baldwin, mert producerként az öreg Coppola is besegített, mert jó korszakot választva halászik a világháború utáni zavarosban, mert eszméletlen jó világoskék hideg fényei vannak, mert látszik, hogy a rendezõnek nem nagyon kellett anyagi kompromisszumot kötni, és még sok másért.
 
Gyenge és kár viszont, hogy irgalmatlanul hosszú filmrõl van szó. Valóban, a CIA megalakulása és Edward Wilson családi drámája megér 167 percet, de talán két külön filmben. Mert lehet, hogy – és ez el is hangzott a vége felé – Wilson a CIA szíve-lelke, mégis úgy hiszem, sok mellékszállal van megterhelve a történet, ezzel is homályosítva a fõszálat, vagyis hogy hogyan telepedik az ember életére, teszi azt tönkre a hatalom. Jelen esetben a CIA.

071111ugynokseg_01.jpg
Mert Edward Wilson a II. világháború alatt lesz kémelhárító Londonban, a háború végezével pedig egy ideig Berlinben. Hazatérve a frissen megalakuló CIA kémelhárítási fõnöke. Maga a Jó Pásztor, aki óvja-védi Amerikát. Hihetetlen próbákon keresztül kell lekapcsolnia a keleti blokk minden próbálkozását, s azt hiszem, ezek azok a jelenetek, amik sokszor pattanásig feszítik a filmet. Ezzel párhuzamosan játszódik egy másik történet: Wilson a ’60-as évek elején kap egy elmosódott fotót és egy rövid beszélgetést. Az elemzés után kiderül, a szálak érzelmileg és fizikailag is közel érnek véget: a Disznó-öbölben.

A filmnek jót tesz a remek eszköztelenséggel játszó szikár, következetes Matt Damon alakja. Ahogy az Odüsszeusz nevezetû orosz tiszt mondja, Wilson maga a süketítõ csend; amit szemüvegével és rezzenéstelen arcával jól is ábrázolnak. Ami nem sikerült Damonnál, az az életkorának maszkírozása. A film elején, közel 50 évesen nem gondolnánk, hogy 25 éves fia van, ezzel szemben pedig az egyetem végeztével sem tûnik sokkal öregebbnek, mint 25 évvel késõbb. Hiába, Matt Damon arca talán még nem csontosodott meg eléggé a szerephez. De még mindig jobban járunk így, mint De Niro elsõ tippjével, Leonardo Di Caprióval. Az örök Titanic Boy kapta volna a CIA-ügynök szerepét, Leo azonban éppen a Téglát forgatta. De talán pont jó is ez így. 

071111ugynokseg_02.jpg
Végezetül pár szót a címrõl: A The Good Shepherd vagyis Jó Pásztor (vagyis az Isten) eredeti cím kissé többet mond el a CIA-rõl, mint pusztán annyit, hogy ez az ügynökség. Hogy ezt nem én kaptam légbõl, álljon itt egy részlet a film végérõl: „Emlékszem, egyszer egy szenátor azt kérdezte tõlem: amikor CIA-rõl beszélnek, miért nem tesznek elé névelõt? És én megkérdeztem tõle: maga tesz névelõt Isten neve elé?” Hát itt a vége. Az amerikaiaknak nem kell más, csak az Egyesült Államok. Ez az övéké. Mindenki más csak vendég itt.
 
 
 
 
Az ügynökség (The Good Shepherd)  
színes feliratos amerikai filmdráma, 167 perc, 2006

rendezõ: Robert De Niro
forgatókönyvíró: Eric Roth
zeneszerzõ: Bruce Fowler, Marcelo Zarvos
operatõr: Robert Richardson
executive producer: Francis Ford Coppola, Chris Brigham

szereplõk:
Matt Damon (Edward Wilson)
Angelina Jolie (Margaret Russell)
Alec Baldwin (Sam Murach)
Robert De Niro (Bill Sullivan)
William Hurt (Philip Allen)
Joe Pesci (Joseph Palmi)

IMDb-átlag: 6.9

www.thegoodshepherdmovie.com

Filmtekercs.hu

A Filmtekercs.hu Magyarország legnagyobb független online filmes lapja és a te kedvenc újságod.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés