Kritika

Egymillió dolláros kérdés – A doboz

adoboz3Richard Matheson egy novellában írta meg súlyos erkölcsi kérdéseket feszegető történetét: adott egy rejtélyes nyomógomb, aminek megnyomásával egymillió dollárhoz jutunk kápéban, viszont valaki, valahol meghal a világban ennek következtében. Ó, mondd, te mit választanál?

A film

A legjobb sci-fi írók között emlegetett Mathesonnak nem ez az első munkája, amit vásznon láthatunk: ő írta Spielberg első filmjének, A párbajnak a forgatókönyvét, de a Will Smith-féle Legenda vagyokhoz is regénye szolgáltatta az alapanyagot. Ráadásul most nagyon jó kezekbe került novellája: a Donnie Darko rendezője, Richard Kelly már bebizonyította, hogy van érzéke a nyomasztó, filozofálgató filmekhez. A direktor kicsit át- és továbbgondolta az alapötletet – így sokkal több minden került bele, aminek egy része sok pluszt ad hozzá, a másik fele viszont már zavarossá teszi A dobozt.

Az, hogy a hetvenes évekbe helyezi a történetet, elsőre kicsit furcsa, de megszokható. Lehet, ha napjainkban játszódna, jobban tudná kötni a néző a saját életéhez, aktuálisabb lenne az erkölcsi probléma, a szituáció. Így, 40 év távlatába visszahelyezve viszont az örökérvényű oldalait lehet bemutatni a felmerülő kérdéseknek, ráadásul a párhuzamok is nagyon érdekesek. Különleges ízeket ad hozzá a NASA, a tudomány épp elért diadala (a Viking leszállása a Marson), a 70-es évekre jellemző közhangulat és gondolkodásmód, az Arthur C. Clarke idézetek.

adobozAmi viszont már egyáltalán nem nagy öröm, hogy a hetvenes évek képi világát, filmes eszközeit használják ezen hatások erősítésére. Ezek számomra már túlhaladottak, sokszor unalmasak – nem szeretem, ha előre lehet tudni, milyen beállítás, milyen kameramozgás következik, nem bírom a 70-es évekbeli kliséket, fordulatokat, melyek akkor menőknek számítottak. Igaz, ez személyes, szubjektív dolog – biztos van, aki rajong a hetvenes évek filmjeiért, annak e megoldás kifejezetten tetszeni fog. Ami viszont már tényleg zavaró, az a következetlenség.

Egy ilyen filmnél természetes, hogy többféle értelmezési lehetőség merül fel, hogy az apró mozaikdarabkák nem illeszkednek teljesen egymáshoz, hogy misztikus, filozófikus (vagy tudományos?) homály borít mindent. De az, hogy egy-egy jelenet teljesen ellentmond egymásnak, már kevésbé. Nem is teljes jelenetekről van szó – inkább arról, hogy a jelenet egy-egy eleme mond ellent más elemeknek – így az az érzés erősödhet a nézőben, hogy nem szándékos ellentmondásokkal, hanem egyszerű odanemfigyelésből származó hibákkal találkozik. Olyan, mint amikor a már betört üveg újra ép egy következő jelenetben – mindenki végtelenségig tudja sorolni a hasonló bakikat. Csakhogy itt, ahol mélyenszántó témák kíméletlen, aprólékos boncolásáról van szó, az ilyen ellentmondások nagyon zavaróak tudnak lenni.

adoboz2Pedig lehet, hogy ezek is szándékosak, lehet, hogy valaki ezeknek is talál értelmet. Akit nem riaszt a borzasztóan sötét hangulat, aki szereti az elgondolkodtató sci-fiket és thrillereket, az tegyen egy próbát vele – bár mindenképpen vannak hibái, de érdekes film A doboz – még napok múlva is ad munkát az agynak.

A lemez

Az internet világában újra felbukkant lemezen komoly bónuszanyag tartalom árnyalja az összetett filmet. Legkülönlegesebbnek a Richard Mathesont megszólaltató bizonyul.

Avatar

Pásztor Balázs

Pásztor Balázs újságíró, szerkesztő, tanár, édesapa. A kamera túloldalán is előfordul – ismeretterjesztő és dokumentumfilmek készítésébe kóstolt bele. Az okos és többrétegű filmeket kedveli, de a humor is fontos számára – a filmekben és az életben is.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya