Kritika

Hős a vásznon – Éhség

Steve McQueen debütálása igencsak hangosra sikeredett. Az északír éhségsztrájkos utolsó heteiben a végelgyengüléssel küzd a néző pedig nem tud hová bújni szégyenében. Hős a vásznon, a Mokép jóvoltából már korongon is.

A film

A ‘80-as évek brit-ír konfliktusa sok filmes embert munkára serkentett. Az Apám nevében című, 7 Oscar-díjra jelölt, Arany Medve-díjas film vagy Pete Travis Omaghja után a három éve Cannes-ban debütáló Steve McQueen kápráztatja el a politikai drámáért rajongókat. McQueen londoni születésű rendező, aki első filmjében a katolikus északír fiút, Bobby Sandset állítja elénk hősként. Adva van ugyanis az IRA, vagyis az Írország és Észak-Írország egyesüléséért küzdő szervezet, amelyet a brit kormány sosem ismert és ismer el legális szervezetként, katonai alakulatának tagjait pedig börtönbe záratta. A hírhedt Maze börtön H-blokkjában fogvatartottak kívánalma a politikai státusz, vagyis a köztörvényesektől különb bánásmód megszerzése volt. Margaret Thatcher hajthatatlansága a filmben is elhangzik: „Nincsenek politikai bűnök, csak törvény elleni bűnök vannak.” Bobby Sands (Michael Fassbender) és társai az éhségsztrájkot választják – a film története Sands börtönbe vonulásától éhhaláláig tart.

Angol rendezőtől ritkán várnánk ennyire személyes és pozitív megnyilvánulást az északír konfliktus katolikus főszereplőjéről. Meglehetősen zavarba ejtő a magas beosztású „hithű” brit börtönfunkcionárius (Stuart Graham) pökhendiségének ábrázolása, akinek halálán picit sem rendülünk meg. Annál szimpatikusabban van megrajzolva a főszereplő képe, aki állhatatosságával igazi vezéregyénisége lett a mozgalomnak. (Sandset még a brit parlamentbe is megválasztották, csak éppen börtönben és már meglehetősen legyengült állapotban volt.) Ez utóbbi szereplő szimpátiájához Fassbender nagyszerű alakítása is kellett. (McQueen és Fassbender egyébként jelenleg is együtt forgatja a Shame (Szégyen) című filmet.) A szereplők játéka mellett – és leginkább annak előtte – kiemelendő a rendező biztos ritmus- és arányérzéke, amely a nagyok sajátja. Nem is csoda, hogy 2008-ban számos fesztivál és szervezet, többek között az Európai Filmakadémia választotta az év felfedezettjének, maga a film pedig az EFA fődíjáért is versenyben volt.

Rengeteg díj és megtiszteltetés között, emlékezés, történelem és pofonok közepette ne menjünk el a kiváló látványvilág mellett. Sean Bobbitt merészen és persze jó érzékkel veszi le az állványról a kamerát, és teremti meg ezzel azt a testközeli atmoszférát, ami nélkül ez a film nem lehetne az, ami lett, és ami szeretett is volna lenni. Az Éhség ugyanis együtt lélegzik, vérzik és fáj nézőjével, ez teszi annyira személyessé.

A lemez

A film célközönségéhez adódóan nem az extrákon van a hangsúly, sokkal inkább maga a lemez megjelentetése volt a cél. A szerkesztők azoban így is tettek rá egy werkfilmet, így könnyen rájöhetünk, mi volt a legdurvább jelenetek hátterében.

Éhség (Hunger)
angol-ír történelmi dráma, 2008, 96 perc

rendezte: Steve McQueen

szereplők:
Michael Fassbender
Stuart Graham
Liam McMahon
Laine Megaw

Hang: magyar 5.1, angol 5.1 DD
Felirat: magyar
Képarány: 2.35:1
Extrák: Így készült; riportfilmek; előzetes; MOKÉP-ajánlók
Ajánlott fogyasztói ár: 1990 Ft

IMDb-átlag: 7.6
www.hungerthemovie.co.uk

Avatar

Sergő Z. András

Sergő Z. András alapító, főszerkesztő-helyettes. Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film követője. Kedvencei a dokuk, a kamaradarabok, sport- és valláspolitika. sergoandras@filmtekercs.hu

Szólj hozzá!

Click here to post a comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

FM ‘tekercs Podcast

 

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..