Kritika

Élet a gépházban – A nagy múzeum

a_nagy_muzeum_3Humoros, érzékeny dokumentumfilm arról, mi zajlik a bécsi Kunsthistorisches Museum kulisszái mögött.

Jegypénztár, ruhatár, műtárgyak és ajándékbolt. Egyszerű látogatóként a többség ennyit lát egy múzeumból. Ezen változtat Johannes Holzhausen dokumentumfilmje, mely – a szó köznyelvi és filmes értelmében is – szokatlan perspektívából mutatja be az egyik leggazdagabb, leghíresebb európai kulturális intézményt, a bécsi Szépművészeti Múzeumot. Már önmagában váratlan ötlet, hogy nem a remekművekre vagy a gyűjtemény történetére fókuszál, hanem a hátteret, a múzeum dolgozóit és mindennapi feladataikat (melyek persze a laikus számára egyáltalán nem mindennapiak), apró küzdelmeiket választotta tárgyául – de még különösebb a technikai megvalósítás, ami miatt A nagy múzeum gyökeresen eltér az ismeretterjesztő tévécsatornák hasonló filmjeitől.

a_nagy_muzeum_1Ami először szembeötlik, hogy A nagy múzeumban nincsenek beszélő fejes interjúk, feliratok, de még kísérőzene sem – emiatt minden teljesen természetesen, mégis izgalmasan tűnik fel, hiszen a néző a legtöbb dokumentumfilmtől eltérően nem direkt módon, fogyasztásra kész állapotban kapja az információkat, hanem picit meg kell dolgoznia értük. Ez azonban egyáltalán nem fárasztó küzdelem: könnyen kikövetkeztethető, hogy a múzeum új kiállításra (a Kunstkammer 2013-as újranyitására) készül, ennek a különböző háttérfolyamatait, előkészületeit ismerjük meg.

a_nagy_muzeum_2A film kiváló érzékkel kapcsolódik be a folyosói beszélgetésekbe, meetingekbe, szakmai tanácskozásokba – kiderül, milyen fontos döntés akár csak a tipográfia meghatározása, hogy a teremőrök is emberek és természetesen (hiába Ausztria) sosem elég a pénz. A legérdekesebb természetesen a művészettörténészek és restaurátorok munkája, de Holzhausen nagy erénye, hogy bravúrosan navigál a különböző történetszálak között, így ugyanolyan fontosnak állít be minden részfolyamatot. A rendhagyó filmes perspektíváknak köszönhetően (pl. a kamera követi a rollerező numizmatikust) molycsapdák ellenőrzése épp olyan mókás és elemi feladat, mint a képek elrendezése a falon vagy az évszázados hajómodell helyreállítása és a medvebunda kitisztítása.

A_nagy_muzeumEgyik jelenet elején sem tudjuk, éppen hova csöppentük a mesebeli intézményen belül, amit ismét csak fokoz a kamera szándékosan korlátozott látószöge és a kísérőszöveg hiánya – a felfedezés öröme viszont minden esetben garantált. Ez a stílus amellett, hogy rengeteg humoros pillanattal ajándékozza meg a nézőt, a múzeum dolgozóiról is egyedi portrét fest: a film alapján kissé bogaras, de kiváló, mélyen elkötelezett szakemberek, akiknek irigylésre méltóan izgalmas a munkájuk. A nagy múzeum nem a világhírű műtárgyak listázásával ébreszti fel a nézőben a vágyat, hogy meglátogassa a gyűjteményt, hanem az emberi tényezőn keresztül – lelkesedésük ragadós, a film után egyszerűen muszáj megnézni a munkájuk eredményét.

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás, mániája az önreflexió. Újságíróként és marketingesként dolgozik. A Filmtekercs.hu főszerkesztője.
gyongyosililla@filmtekercs.hu

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com