Kritika

A társadalmi olló életveszélyesen kinyílt – Élősködők

Élősködők

Bong Joon-ho koreai rendező legújabb társadalmi szatírája fontos beszédtémává vált. Nem csoda, hiszen amellett, hogy az Élősködők (Parasite) egyre nyeri a díjakat, egy eszméletlenül bravúros, látványos és izgalmas filmről van szó.

Bong Joon-ho egyrészt a behatárolhatatlan rendezők sorát gyarapítja, másrészt mostanra, különösen a legújabb a filmjével, az Élősködőkkel a tudatos életpályaépítés munkája beért, és a műfajokkal ördögi ügyességgel játszadozó rendező neve lett maga a stílus, a márka. Bár Bong Joon-hon filmjei ellenállnak a hagyományos műfaji besorolásnak, abban megegyezhetünk, hogy a különböző köntösbe öltöztetett, sokkoló vagy éppen szórakoztató filmjei mind megfontolt üzenettel rendelkeznek.

Az Élősködők tulajdonképpen a rendező korábbi filmjének, a 2013-as Snowpiercer – Túlélők viadalának a párfilmje. Míg a Snowpiercer vizuálisan szó szerint horizontális irányba mozgó film, a szereplők a film elején a vonat egyik végéből indulnak, hogy végül eljussanak a túlsó végébe. Ezzel szemben az Élősködők a vertikális irányt választotta, s szereplőit a pincelakásból, a szint alatti szintből juttatja el a domb tetején álló, elérhetetlen magasságban húzódó gazdagok házáig. A Snowpiercer utópisztikus világa a kapitalista társadalom különböző osztályain zongorázik végig.

Az Élősködők az egyre szélesebbre nyíló társadalmi olló két szélsőségének kapcsolatát, vagyis nem kapcsolódását mutatja be.

A Kim család egy lecsúszott, négytagú koreai család, akik egy olyan pincelakásban tengődnek, ahova a részegek behugyoznak az ablakon. A szebb napokat is látott családfő nem képes egyről a kettőre vergődni. Gyerekei, Ki-woo és Ki-jung diploma híján a szüleikkel pizzás dobozokat hajtogatnak aprópénzért. Az állapotot egyfajta elfogadással kezelik, s kesergés helyett kifejlesztik a minden lehetőséget megragadó hozzáállást. Így válik a szomszédtól lopott wi-fi ünneplésre méltó pillanattá.

Amikor Kim Ki-woo egykori osztálytársa megjelenik a házuknál és megkéri Ki-woo-t, legyen az angoltanára a szeretett diákjának, amíg ő maga külföldre megy, új kapuk nyílnak meg. Ki-woo pillanatok alatt beépül hamis diplomájával és jó ajánlásával az eszméletlenül gazdag családhoz, s annak is megtalálja a módját, hogy a családja többi tagja is a Park család nélkülözhetetlen alkalmazottja legyen. Csakhogy akármilyen fondorlatos is a Kim család, mindenre ők sincsenek felkészülve.

Ettől a ponttól lesz a társadalmi szatíra

egyszerre fordulatos thriller és fekete komédia.

Ám a társadalmi képlet sem egy sima szembenállás, Bong Joon-ho cseppet sem fekete-fehér képletet fest a két család tagjairól. Egyiket sem teszi sem szerethetővé, sem sajnálatra méltóvá, mégis engedi, hogy egy kicsit közel kerüljünk hozzájuk. Az egyik ilyen intim pillanat, amikor már végleg kicsúsznak a dolgok a Kim család kezei közül, nem csak pitiáner csalókká, de bűnözőkké válnak, és elvesztik nyomorult otthonukat is. Ekkor Ki-woo megkérdezi az apját, hogy mi a terve. A családfő pedig azt feleli, hogy: „Csak azt nem lehet elbukni, ami nincs megtervezve. Ha nincs terv, semmi nem alakulhat rosszul. Nem számít, ha meg is ölsz valakit, vagy elárulod a hazád.” Ám emellett a nihilista életfilozófia mellett látjuk azt is, hogy a maga módján törődik a családjával, s együttérzünk vele, amikor munkaadója, a Park családfő undorodik tőle a szaga miatt, s talán még azt is megértjük, amikor a végső cselekvés megtörténik.

A kemény pillanatok ellenére rengeteg humor is van a filmben. A kedvenc példám Észak-Korea hivatalos állami tévécsatornájának kigúnyolása, amikor az egyik  szereplő az észak-koreai tévébemondó stílusát utánozza. Ugyan a rendező azt nyilatkozta, hogy ne ássunk túl mélyre Észak-Korea megidézését illetően, ez csupán humor volt, nehéz nem párhuzamba vonni a gazdag és szegény család történetét a két országgal. Ám Észak-Korea viszonyulása még ennél is érdekesebb, hiszen ott Bong Joon-ho filmje annak bizonyítékaként szolgál, hogy

a kapitalizmus egy romlott és beteg társadalom, amelynek nincs jövője.

A rendezői kiválóság mellett az operatőri bravúr szintén hatalmas dicséretet érdemel, ezért Kyung-pyo Hong nevét is szeretném megemlíteni. Érzékletesen jelennek meg a terek a Park család házában, vagyis a házon belüli felső, alsó és legalsó helyszínek. Aznap este, amikor a Park házaspár a kanapén alszik, a lányuk az emeleten, a kisfiú pedig a házon kívül, a sátorban, láthatjuk a családjuk széttagoltságát, a kapcsolódni nem tudást. S ehhez még hozzájönnek a paraziták, akik szintén velük alusznak, csak lapulniuk kell. Illetve a film legemlékezetesebb jelenete, amikor a menekülni kényszerülő Kim család a fényűző házból, a város tetejéről a zuhogó esőben visszakerül a város legalsó pontjára. Útjuk során szó szerint aláereszkednek, hogy visszajussanak oda, ahonnan indultak, az esővíz elöntötte pincelakásba, ahonnan ázott patkányokként menekülnek az emberek.

Bong Joon-ho az Élősködőkkel megint csak egy emlékezetes filmmel gazdagította azt a listát, ahova azokat a filmeket írjuk fel, amiket érdemes több mint egyszer megnézni. Már csak az a kérdés, hogy a cannes-i Arany Pálma elnyerése után meddig jut el nemzetközi elismertségben.

Keller Mirella

Keller Mirella

Keller Mirella az ELTE Filmelmélet és filmtörténet, illetve Magyar nyelv és irodalom szakán végzett. Jelenleg a Nyelvtudományi Doktori Iskola hallgatója. 2008 óta publikál filmes cikkeket. A Filmtekercs.hu ötfős szerkesztőcsapatának tagja. [email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya