Kritika

Emancipált hercegnő – Vaiana

vaianaAz emancipáció korában Disney szakít a szerelmet kergető hercegnő képpel, és Merida, a bátor után a Vaiana ifjú hősnőjét ezúttal népe megmentésére küldi – kedvesen, szerethetően és nagyon fülbemászóan.

Disney körbejárta a világot és mindenhonnan hozott egy hercegnőt, aki a legkisebbek példaképe lehet. Legújabb útja a polinéz szigetvilágba kalauzol kicsiket és nagyokat, hogy egy igencsak öntudatos hölgy kalandjába lehessenek útitársak. Vaiana (Auli’i Cravalho – magyar hangja: Faluvégi Fanni) az ősi szabályt megszegve kihajózik a zátonyon túlra, hogy megkeresse Mauit (Dwayne Johnson – magyar hangja: Barabás Kiss Zoltán), a félistent, aki ellopta Te Fiti, a teremtő istennő szívét. Vaiana arra akarja rábírni Mauit, hogy adja vissza a szívet, és ezzel állítsa meg a sötétség térnyerését.

Miközben útjuk során számos veszéllyel dacolnak, végül mindketten rátalálnak arra, amit leginkább kerestek: önmagukra.

Bár a Disney lassan, de biztosan emancipálja hősnőit, összességében mégis az benyomásunk, hogy a bevált recept összetevői nem sokat változtak. A főhős még ha annyiszor el is mondja, hogy nem hercegnő (ugyanis csak a törzsfőnök lánya), mégiscsak egy kiemelt státuszú leányzó, aki – ahogy azt már el is várjuk egy Disney mesétől – egy rendkívül együgyű kakas formájában kap játszópajtást. Természetesen akad egy borzalmas szörny is, aki pusztulásba dönti a világot, és akit le kell győzniük hőseinknek – méghozzá sok-sok varázslat segítségével. Az áldozattétel és a csodálatos átalakulás sem marad el – ezúttal testi és lelki értelemben egyaránt. Végül, de nem utolsó sorban sok-sok slágergyanús nótát is kapunk, melyek közül egy borítékolhatóan az Oscar-jelöltek közé kerül majd.

311841_1024_vaiana__6_

Jól látszik, hogy a Disney megint a biztosra utazik, de van, amiben mégiscsak érződik a kor szele. Az ismert elemek új értelmezésbe kerülnek ugyanis: Vaiana hiába szeg meg egy ősi törvényt, ezúttal nem büntetést, hanem jutalmat kap érte – ráadásul ez nem is egy szőke jóképű herceg formájában mosolyog rá. Hőseink nem habarodnak egymásba, utazásuk bár barátokká kovácsolja őket, valójában mégis magányos, belső utazás.

A szimbolikus mese elsősorban az önbizalomról szól, a szeretet gyógyító erejéről.

Felnövéstörténet ez, ahol egy szeretetéhes nagy gyerek végre nem megfelelési vágyból, hanem belső igazságérzetéből cselekszik, és ahol egy koránál jóval érettebb kislány megtanul bízni végre saját magában is. Ez az, ami miatt nagyon szerettem ezt a mesét: több rétegű, mégis minden korosztály számára felfejthető üzenete egy rendkívül szerethető, sokszor nevettető csomagolásban érkezik.

Mert bizony arra se lehet panasz: mind Vaianát, mind Mauit rögtön szívünkbe zárjuk – az utóbbi figura le se tagadhatná, hogy Dwayne Johnson gesztusait viseli, könnyen ráismerünk még annak ellenére is, hogy a magyar szinkront ezúttal nem Galambos Péterre, Johnson megszokott magyar hangjára bízták. A látványvilág sem hagy maga után kivetnivaló, az utóbbi évek divatjának megfelelően a szereplők puhák és cukik, az olyan részletek, mint a víz vagy a hajszálak pedig igézően kidolgozottak.

vaiana3

Nem szívesen kötekszem egy ilyen szerethető szemcukorkával, de fontos elmondanom, hogy akármilyen bűbájos is a Vaiana, közel sem tökéletes. A sokszor csak kötelezően letudandó zenés betétek néha előkészítés nélkül, igazi jó iparosmunkaként érkeznek a filmben, a szellemesen, de mégiscsak panelekből összeálló mese pedig – akármilyen könnyen is lopózik a szívünkbe – egy gyakorlott Disney nézőnek unásig ismert fordulatokat hoz csak. Ennek ellenére jó szívvel ajánlom a kisgyerekes szülők és az örömmel bármikor kisgyerekké váló felnőttek figyelmébe a filmet, mert bár a műfajt közel sem újítja meg, de üdítő variációját adja.

P.S.: Vicces adalék, hogy az eredetileg Moana címre hallgató film azért lett Európába jutva Vaiana, hogy nehogy felidézze az europornó olasz csillagát, Moanát a célcsoport szüleiben.

 

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. kataorsolya@filmtekercs.hu

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..