Moziban

Ez nem csak a fiúk játéka – Skate Kitchen

A Skate Kitchen rétegfilm deszkás csajokról, ahogy a nagyvárosi dzsungelben a szenvedélyüknek hódolnak. Barátságok bomlanak fel, és szerelmek szövődnek. Kevésnek hangzik? Sokaknak valószínűleg.

Nem az első alkalom, hogy a The Skate Kitchen, egy létező, több ezer követővel büszkélkedő, gördeszkás, Instagram-sztár lánycsapat vásznon szerepel. A mi falkánk című dokut is jegyző Crystal Moselle rendezőnő 2016-ban készített velük egy That One Day című rövidfilmet, amely modern tündérmese a gördeszkapályán, némi divattal vegyítve. Már akkor is Rachelle Vinbergre osztotta a címszerepet, hiszen ő az egyetlen valódi színész a csapatból. Ráadásul a kiindulóhelyzet is hasonló, ő csatlakozik a társasághoz gördeszka tudásának hála, így ennek a vonulatnak a kibővítése az új film. A többiek jószerével önmagukat alakítják mind a két alkotásban, ahogy utánakutattam az Instagram-profiljuk alapján.

Úttörői a keleti parti deszkáslány-mikroközösségnek,

céljuk, hogy megváltoztassák a sztereotípiákat velük kapcsolatban és leküzdjék a nemi diszkriminációt, ami gyakran felbukkan oly sok „fiús tevékenységgel” kapcsolatban. Mivel nem viszik túlzásba a deszkás szakzsargont – az Ollie-n kívül nem is igazán említenek mást –, a teljesen laikusok is tudják élvezni, ha nyitottak erre a világra.

A gördeszkaparkban is megy a klikkesedés, a fiúbandák mellett egy nem kevésbé hőzöngős lánybagázs is odakeveredik. A Long Island-i Camille (Rachelle Vinberg) egy Instagram-felhívás alapján odamerészkedik a közösségi felületen régóta figyelt lányokhoz. A The Skate Kitchen tagjai menők, nagyszájúak, állati jól deszkáznak és még fidget spinnerük is van. (Nem marad minden trend időtálló, szerencsére.)

Döbbenetes, hogy ma már kamera, mikrofon, reflektor nélkül deszkázni se lehet elindulni.

Ha nem osztod meg a neten, akkor nem is sikerült a trükk, vagy mi? Mégsem „pózerekről” van szó, ők tényleg megélik, amit képviselnek. A magányos Camille-nak végre sikerül beilleszkednie és igazi barátokra is lel, de aggódó anyukája rossz szemmel nézi, hogy lánya ilyen veszélyes sportot űz. De nemcsak a szülői szigor állhat a lányok közé. Bizony: a srácok is.

Nem valódi eseményeket dolgoz fel a Skate Kitchen, a lányok eredeti, erős karakterüket képtelenek levetni, de akkor el is veszne a film lelke, pont, ami a sava-borsát adja. Életszagú, lezser, fiús, deszkás stílusuk, a New York-i szubkultúra mindent átitató érzése nem a színészi képességeik érdeme, hanem az egyedi rétegkörnyezeté, ahonnan érkeztek. Mellékesen szerepel benne Jaden Smith is, de nem lóg ki a bandából, remekül asszimilálódott a városi fiatalok közé, így ki sem tűnik játékával, lehetne bármelyik fiú az utcáról, ahogy a többiek.

Ezek a csajok valóban profin tolják, látványos trükkökkel és valódi esésekkel. Minden szabadidejükben deszkáznak, videókat gyártanak az Instagramra, buliznak, néha pedig a világ dolgain elmélkednek és füveznek. Megjelenik a „sister before mister” problémakör, miszerint a barátnőidnek elsőbbséget kéne élvezni bármelyik pasival szemben. (Főleg, ha az valakinek az exe.) A nőiességgel szemben támasztott elvárásokról is szó esik, mind viselkedés, mind öltözködés terén, de a könnyedebb, csajosabb témákat is feszegetik: szex, menstruáció, tamponhasználat.

Minden, amiről a lányok szoktak dumálni, ha a hímek nincsenek a közelben.

Plusz a gördeszkázás, ami igazán kiemeli a szokásos fecsegések közül. A középiskola utáni szárnybontogató időszak, a felnőttek és a tinédzserek élete közötti rés nem nagy újdonság a filmvásznon: felnövéstörténet gurulva.

Dönteni kell szülők, barátok, deszkázás és szerelmek között. Persze nem lenne film, ha Camille nem mindig elsőre, hálátlanul rosszul döntene, és fokozatosan tanulná meg az egyensúlyt.

Az életérzés és a pörgős sportjelenetek sokat lendítenek a bot egyszerű forgatókönyvön,

miközben New York méltóságteljes hátteret nyújt főhőseinknek, és csak a házak felett ad egy kis elmélkedésre szánt időt nekik, két trükk között.

Nem vonom kétségbe, hogy a gördeszkázás szerelmeseinek ez a film hiánypótló alkotás, hiszen ennek a szubkultúrának a női rétege mint filmtéma különösen alulreprezentált, de más vonatkozásban elég felejthető és középszerű a történet, dokumentumfilmként több értelme lett volna. Remélem, lesz olyan lány, aki a megtekintése után bátrabban próbálja ki ezt a sportot. Én mindenesetre maradok a két lábamon.

Szádeczky-Kardoss Klára

Szádeczky-Kardoss Klára

Szádeczky-Kardoss Klára a Corvinus Egyetem kommunikáció és médiatudomány szakán végzett. 2016-ban csatlakozott a Filmtekercs szerkesztőségéhez. Újságírói tevékenysége mellett novellákat is ír.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..