Kritika

Fanyalgás – A beavatott sorozat: A lázadó

abeavatottalazadoA disztópikus tiniregények divathullámát meglovagolva megérkezett a mozikba Veronica Rorth A beavatott-trilógiájának második része is: A lázadó. A hangvétel maradt, a logikátlanságok száma azonban nőtt.

A folytatás – méltón az első részhez – tisztes iparosmunka, s mint ilyen, nem igényel művészeket. Nem csoda hát, hogy a rendezői székben Neil Burgert a romantikában és akcióban (Az időutazó felesége, Red, R.I.P.D. – Szellemzsaruk) egyaránt járatos Robert Schwentke könnyedén váltja – ugyanolyan könnyedén, ahogy a forgatókönyvírók, az operatőr, a vágó és a zeneszerző  posztján is csere történik. A végeredmény azonban kielégítően illeszkedik elődjéhez – még ha ez azt is jelenti, hogy a folytatás sem rosszabb az átlagos tinifilmeknél.

A sztoriban Tris (Shailene Woodley) és Négyes (Theo James) immár felfedve elfajzottságukat menekülnek a Műveltek hidegvérű vezetője, Jeanine (a jéghideg Kate Winslet) elől. Kényszerű szövetséget kötnek a csoporton kívüliekkel, ahol négyes anyja (Naomi Watts) nagyratörő terveket sző a rendszer megdöntéséről. Jeanine egy különleges dobozt őriz, melynek kinyitásához egy elfajzottra van szüksége – nem is sejti, hogy az Alapítók üzenete, melyet a doboz rejt, alapjaiban rendíti meg társadalmát.

Na de hogy hogyan és miért, arra nem kapunk választ – csakúgy ahogy millióegy más dologra sem. A film (és feltehetően a könyv is) túlságosan is leegyszerűsíti a rendszert, és csak akkor csavar egyet rajta, ha azt véleménye szerint a dramaturgia megkívánja. Elnagyoltan ábrázolja a társadalmi berendezkedést, a hatalmi viszonyokat, az életet – és az emberi viszonyokat egyaránt. Tris és Négyes szerelme jelzésekben és egymás nyakában loholásban merül ki – ha nem lenne a kötelező nagy csókolózós jelenet, azt hihetnénk, öreg házasok, akiket már csak az évek meg a rutin tart össze. Persze így legalább ismét megússzuk a giccses csöpögést – de sajnos az érzelmeket is ki kell hagyjuk.

abeavatottalazadoAmilyen elnagyolt a film a tartalomban, annyira élvezetes a látványban. A romos Chicagóban örömmel botorkáltam volna még többet is, de a díszlet nemcsak ezeken a részeken nagyon izgalmas. Nem mondható ez el a jelmezekről, hiszen mielőtt azt gondolnánk, csak a tettek, a szavak, a cselekedetek szintjén sekélyes a társadalom ábrázolása, elég csak egy pillantást vetnünk az Őszinték csupa fekete-fehér, vagy a Barátságosak földszínekben játszó gardróbjára. Talán egy ember zöldben is képes lenne igazat mondani – de akkor ugye mivé lenne a jó kis szájbarágós szimbolika…

Nem akarok túlságosan szőrszálhasogató lenni, feltehetően célközönségét maximálisan kielégíti A lázadó. Gazdag akcióban, kellően látványos, megvan az ügyeletes szépfiú (nem, nem vagyok még elég öreg, hogy ne értékeljem Theo James egész hátán végigfutó tetoválását), és a rendszer ellen is lehet lázadni. Ennyi feltehetően elég a Veronica Rorth regényeit faló ifjúságnak – a bosszantó csak az, hogy ugyanezzel az energiával jó filmet is lehetett volna csinálni.

P.S.: Azért van két kis gyöngyszem a filmben. Az egyik a tökéletes Jégkirálynő Kate Winslet, aki bebizonyította, hogy nincs az a sablonos karakter, amit ne tudna megtölteni élettel, illetve a Whiplash-ben is brillirozó Miles Teller, akire érdemes minden szerepében odafigyelni. Alig várjuk a Fantasztikus négyest…

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. [email protected]

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya