Kritika

Farkastörvények – Mindenáron

mindenaron3Ramin Bahrani rendező Arany Oroszlánra jelölt, Mindenáron című filmjében egyrészt egy mezőgazdasági vállalkozást üzemeltető családról mesél, mely semmitől sem riad vissza, ha az üzleti életben való fennmaradásról van szó, de a famílián belül egy problematikus apa-fia kapcsolatot is kitárgyal. Adott tehát egy manapság nagyon is aktuális morális kérdésfelvetés gazdaságról, profitszerzésről és az elsőség utáni hajszáról, valamint egy érvényét soha nem vesztő szülő-gyermek konfliktus. Kitűnő alapanyagok egy modern, amerikai családi dráma megszületéséhez. Kár, hogy az alkotó nemcsak ezekre koncentrál, és hagyja figyelmét szétszóródni.

A film

A cselekmény szerint a nagydumás, erkölcsileg megkérdőjelezhető családfő, Henry Whipple (Dennis Quaid), busásan jövedelmező üzletét gyermekeire szeretné hagyni, mint ahogy ő is édesapjától vette át annak idején. Fiai azonban korántsem mutatnak erre túl nagy hajlandóságot. Az idősebbik már “kirepült” a farmról, Argentínában hegyet mászik, Dean (Zac Efron) pedig – bár még a családdal él – inkább autóversenyzői álmokat dédelget. Ráadásul időközben olyan krízis üti fel a fejét az eddig jól működő családi vállalkozásban, amely generációk munkáját sodorja veszélybe, főhőseinket pedig sorsdöntő választások elé állítja.

mindenaron1

Egy olyan filmről, amely a nézői azonosulást megnehezítő, kifejezetten ellentmondásos karakterekkel dolgozik, sőt szimpatikusabbnak ábrázolja a mellékszereplőként feltűnő, üzleti vetélytársat, semmi esetre sem állíthatjuk, hogy biztonsági játékot játszik. Tegyük hozzá, hogy bár híres sztárok vállaltak benne szerepet, a Mindenáron független film – egy vetőmag-kereskedő vállalatot középpontba állító történet nem is lehetne más; nagyon csodálkoznánk, ha Hollywood egy ilyen, nem túl izgalmasnak ígérkező sztoriba akarná fektetni pénzét. Egy ideig valóban nem is tűnnek érdekfeszítőnek az események: a rendező ide-oda kapkod, túl sokat időz el feleslegesnek tűnő momentumokon, különböző történetszálakat pedig nem dolgoz ki rendesen. Elhagyható lenne például a csábító szerető elnagyolt szála, melynek egyetlen funkciója bemutatni az apa és a fiú egymáshoz hasonlatos személyiségét, de ugyanilyen kezdetleges Dean barátnőjének karaktere is. A lány ugyanazt a szerepet tölti be, mint a fiú bátyja: megmutatja, hogy van, akinek sikerül kitörni ebből a fullasztó környezetből. Alapvetően az egész filmre igaz, hogy nem ás elég mélyre a jellemábrázolásban; talán egyedül Henry alakjáról mondható el, hogy rendesen kidolgozták és szerepel annyi súllyal bíró jelenetben, hogy a figurája megfejthető legyen. A srác autóversenyzéssel kapcsolatos motivációi viszont alapvetően zavarosak, cselekedetei nehezen érthetőek, alakja kimunkálatlan. Mindebből következik, hogy a színészi alakítások sem a legfőbb erősségei a filmnek, bár Dennis Quaidnek azért akadnak figyelemreméltó pillanatai.

mindenaron2

Kár a Mindenáronért, mert a nyersanyag nagyon ígéretesnek tűnt, de a sok üresjárat felaprózza a történetet, a szertefutó cselekményszálak pedig megbontják az egységet. Ráadásul a lassan hömpölygő cselekményvezetés után nagyon váratlanul érkezik a végzetes fordulat, mely apát és fiát örökre szövetségesekké és bűntársakká avatja. Így a katartikus finálé elmarad, de szerencsére a drámai szituáció van olyan erős, hogy beférkőzzön a fejedbe, és van olyan kérdéses, vitát provokáló, hogy ne hagyjon egykönnyen megnyugodni. Úgy látszik vidéken, az idillinek tűnő, kis családi vállalkozásokban is farkastörvények uralkodnak, ha gazdaságról és pénzről van szó.

A lemez

Az összetett kérdéseket boncolgató film meglehetősen telített kiadványon kerül hazánkban piacra. A lemez egy audiokommentár (Ramin Bahrani és Dennis Quaid) mellett próbafelvételeket és torontoi fesztiválbeszélgetést is fel tud vonultatni.

Avatar

Kiss Tamás

Kiss Tamás a Vászon nélkül és a Fesztivál rovat szerkesztője. Gimnáziumi tanárként mozgóképkultúra és médiaismeret, illetve történelem tárgyakat oktat. Rajong a western, a horror és a gettófilm műfajáért, valamint Brian De Palma és Sidney Lumet munkásságáért.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Filmtekercs Filmklub s03

Filmtekercs Filmklub

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya