Kritika

Fejlődés – Az orvvadász

Nyugodt thriller, okos kérdésekkel és jó válaszokkal, csodálatos tájakon, remek szereplőkkel. Az orvvadász mind szépségében, mind intelligenciájában A vadon foglyai és a Fehér pokol rokona.

A film

Martin profi zsoldos. Legújabb megbízatását egy biotechnikával foglalkozó cégtől kapja: az egyre fogyó tasmán vadonba kell utaznia, hogy a kihaltnak hitt erszényesfarkasok ismét látni vélt példányaiból hozzon egyet. Martin fedősztorival fog hozzá feladatához; a helyiek körében tudósként jár-kel és egy család farmján telepedik le. Miközben egyre mélyebbre jut a vadonban, akaratlanul is közelebb kerül a mellette élőkhöz. Nemsokára ráébred arra, hogy a békésnek tűnő vidéken valaki piszkos céllal mozgatja a szálakat – sőt már gyilkolt is, és most őrá fog vadászni.

A valóban thrillerbe illő sztori ellenére Az orvvadász higgadt film. Bátor alapossággal tár fel erkölcsi kérdéseket, kerüli az egyoldalúságot és a legjobb módon, a főhős személyiség-fejlődése és tettei révén válaszolja meg őket, prédikáció nélkül. Többet gyönyörködtet a tasmán vadonban, mint amennyi akciót felvonultat, és többet foglalkozik a vadászt befogadó családdal, mint a gonosz biotechnikai vállalattal.

Az orvvadász olyan kitűnő filmek rokona, mint A vadon foglyai és a Fehér pokol. Itt is a főszereplő játéka és a csodálatos (veszélyes) természet uralkodik a filmen: Willem Dafoe kiemelkedően alakít, a látványtervezés pedig sikerrel változtatja a tájat is szereplővé. A főhős fejlődése itt is párhuzamosan halad a felvetett morális kérdések súlyosbodásával. És amit mondani akar, azt ez a film is finoman mondja. Nem sulykolja, hogy a természet néha többet ér az ipari törekvéseknél, de a csodálatos tasmán erdő úgy kitölti az egészet, hogy nem lehet másképp érezni. Azt sem mondja, hogy az ember kénytelen-kelletlen felelősséggel tartozik másokért és a világáért egyaránt, de ahogy halad a cselekmény, ezt a kényelmetlen terhet egyre kevésbé lehet lerázni. Pedig sokkal egyszerűbb lenne barangolni egyet az erdőben, lelőni azt az átkozott tigrist és felvenni a jogos jutalmat.

Az egyszerű út azonban itt sem járható. Martin, az orvvadász rettenetesen magányos ember, és már nem bírja sokáig. A társadalomban nem találja a helyét, a természetbe pedig, mestersége révén, állandóan pusztító szándékkal érkezik, Az orvvadász így arról is szól, hogyan találja meg egy elveszett ember saját léte alapjait újra. (Khm, A vadon foglyai és Fehér pokol?) Közben persze ölnie is kell, embert és állatot, és olyan dolgokat kell elkövetnie, amiket sem a törvény, sem az erkölcs nem enged meg: de úgy tűnik, Martin – ki tudja, melyik magányos útja alatt – végül olyan emberré fejlődött, aki képes saját, inherens szabályait megalkotni és azok szerint cselekedni (a kohlbergi etikaielv-orientációs szakasz értelmében, amit nagyon kevés ember – és film – ér el). Sokan próbálnak a szabályok fölött álló főhőst teremteni, a legtöbb próbálkozás nevetségesre sikerül, Az orvvadász viszont szép példakép.

A lemez

Az Orvvadász DVD magyar és angol DD 5.1 hangot, továbbá magyar feliratot kínál, extrái nincsenek. Kár érte: ez a film megérdemelne pár ismertetőt az orvvadászatról, Tasmániáról, az egész, tőlünk minden értelemben távoli világról: én magam egy óráig bújtam a netet utána. (Ahogy olvastam, mások reakciója is ez volt.) A 3.190 forintos ár a filmért nem sok, de extrátlanul sajnos az.

Értékelés: 8/10

Az orvvadász (The Hunter)
színes, feliratos, ausztrál thriller, 102 perc, 2011

rendező: Daniel Nettheim
író: Julia Leigh
forgatókönyvíró: Alice Addison, Wain Fimeri
zeneszerző: Andrew Lancaster, Michael Lira, Matteo Zingales
operatőr: Robert Humphreys
producer: Vincent Sheehan
vágó: Roland Gallois

szereplők:
Willem Dafoe (Martin David)
Sam Neill (Jack Mindy)
Frances O’Connor (Lucy Armstrong)
Maia Thomas (Shakti)
Sullivan Stapleton (Doug)
Dan Wyllie
Callan Mulvey

A DVD megjelenésének dátuma: 2012. október 10.
Szinkron: magyar (DD 5.1), angol (DD 5.1)
Feliratok: magyar
Extrák: –
Ár: 3.190 forint

IMDb

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya