Kritika

Földi pokol – Fekete halál

Christopher Smith misztikus kalandfilmjében egy fiatal szerzetessel kiegészült katonacsapatra vár a feladat, hogy kiderítsék, miként lehetséges az, hogy a nagy pestisjárvány közepette egyetlen falu érintetlen marad a betegségtől? A meglepően rétegzett Fekete halál a földi pokol megjelenési formáit keresi, fajsúlyos karakterkészlete segítségével szerencsére bőven meghaladva a ragály bibliai csapás értelmezését.

A film

Ahogy Eli Roth a Motellal a szlovák szomszédok, úgy Cristopher Smith a Csapatleépítéssel a magyar közönség előtt ásta el magát hosszú időre. A brit rendező az országimázzsal szöges ellentétben a magyarországi kerek erdőkben szabadította rá az ártatlan csapatépítőkre Kelet-Európa leghibbantabb mészárosait. Mindeddig feleslegesnek tűnt szánakozni a direktor bűnbocsátó rehabilitációjának elmaradásán, hiszen pofonegyszerű mondanivalóra épített horrorfilmjeiben (Hajsza a metróban, Triangle) emlékezetes vérengzésekre is csak elvétve bukkanhattunk. A Fekete halállal azonban Christopher Smith-nek sikerült egy jókora szakaszt lefaragnia a kortárs brit horror fenegyerekeivel (Michael J. Bassett, James Watkins) szemben megmutatkozó hátrányából, sőt az emblematikus A vadász forgatókönyvírójával (Dario Poloni) az oldalán az ugyancsak egy vériszamos történelmi kalandfilmnél tartó Neil Marshall nyomába ért. A kilencedik légióhoz hasonlóan a Fekete halál is a letűnt idők erőszakosságának kendőzetlen bemutatásával, valamint a fogyatkozó katonacsapat „ki lesz a következő?” feszültségforrásával operál, felvetett hitbéli konfliktusainak hála azonban le is pipálja veretes párdarabját.

A lényegében két részre osztható misztikus kalandfilm első fele a sötét középkor realista közegábrázolásával ágyaz meg a mocsáron való „határátkelést” követő hitpróbáknak. Christopher Smith azonban nemcsak a hangulatteremtésre, hanem a karakterekre is odafigyel, így a tomboló járvány, illetve a barbár útonállók hullahegyeinek tetején a harci egység valamennyi tagja karizmatikus, de jobbára egydimenziós jellemmel ruházódik fel. Akad köztük kitépett nyelvű harcos, levitézlett hóhér, s persze tapasztalt öreg róka is, de hamar kiderül, hogy az egyházi kiküldetés lelkét a megkeseredett lovag (Sean Bean) és a maroknyi csapathoz utólag csatlakozó szerzetesfiú (Eddie Redmayne) jelentik. Előbbi elfogult hitbuzgósága, illetve utóbbi racionális problémákon meg-megbicsakló valláshűsége konfliktusba is keveredik, de a Fekete halál a babonák hangsúlyos történetbe emelésével egyéb megküzdési stratégiákat is szemléltet a pestis földi poklával szemben. A flagellánsokat és a háborús szóbeszédeket követően az egészséges falu misztériumára irányítódik a figyelem, amely esetében még a végső fordulat bekövetkeztekor sem derül ki bizonyosan, hogy puszta véletlennek, vagy pogány szertartásoknak köszönhetően alakult-e ki az alkalmi immunitás.

Akárhogy is, a kalandfilm második fele hitpróbák kínzó sorozatából áll, amelyeken a Fekete halál takaros hittételének köszönhetően mind a falu tagjai, mind a katonák így vagy úgy, de átesnek. Christopher Smith nem állít kevesebbet, minthogy az istenségek nevében elkövetett gyilkosságok is megtorlást érdemelnek. A kiforrott bűn és bűnhődés tematika által a földi pokol további bugyrai tárulnak fel, amelyek a skanzenszerű stilizáltsággal ábrázolt falu elszigeteltségében, az üldözöttségben, valamint a megszállottságban öltenek testet.

Christopher Smith egyébként nem először foglalkozik a pokol kérdéskörével. A Hajsza a metróban butácska hölgyeménye a londoni metró sötétjébe merült alá, míg a Triangle egy anya sziszifuszi bűnhődését követte nyomon. A Fekete halál mind gondolatiságában, mind hangulatfokozó erőszakosságában felülmúlja elődeit, s csak remélni lehet, hogy a brit rendező kezdeti pokoljárása véget ért, s eztán a középszert jócskán felülmúló, átgondolt zsánerfilmekkel rukkol elő. A Fekete halál alapján ugyanis Christopher Smith fenntartás nélkül megérdemli a rehabilitációt.

A lemez

A Budapest Film vállalásának csak szurkolni lehet, hogy megnyerje a hazai DVD-piac figyelmét. Félő azonban, hogy az extrákat nélkülöző kiadvány B-kategóriás katasztrófafilmekre emlékeztető címe okán is a süllyesztőbe kerül.

Fekete halál (Black Death)
színes, német horror, 102 perc, 2010

rendező: Christopher Smith
forgatókönyvíró: Dario Poloni

szereplők:
Eddie Redmayne (Osmund)
David Warner (Abbot)
Kimberley Nixon (Averill)
Tobias Kasimirowicz (Grimbold)
Emun Elliott (Swire)

IMDb

A DVD megjelenése: 2011.10.06.
Szinkron nyelv: magyar DD 5.1, angol DD 5.1
Feliratok: magyar
Extrák: Interaktív menük, Közvetlen jelenetválasztás
Ár: 2099 Ft

Kiss Tamás

Kiss Tamás a Filmtekercs szerkesztője. Gimnáziumi tanárként mozgóképkultúra és médiaismeret, illetve történelem tárgyakat oktat. Rajong a western, a horror és a gettófilm műfajáért, valamint Brian De Palma és Sidney Lumet munkásságáért.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com