Kritika

Fél tárral legénykedni – A két mesterlövész

A két mesterlövész egy férfiak hűtlenségéről szóló francia szkeccsfilm, amely merész témaválasztása okán akár ígéretesnek is tetszhet, azonban jobb belátni: az alkotási folyamatot beárnyékoló, pajtáskodó stábviszonyok miatt csak részben váltja be a hozzá fűzött reményeket.

A nehezen behatárolható célközönség miatt igencsak kockázatos vállalkozás a férfiak csalfaságáról mozgóképet, pláne rövidfilmek sorából összeálló szkeccsfilmet készíteni. Kizárólag a nemek oldaláról tekintve a problémát: egyrészt melyik hölgy nézegeti szívesen a javíthatatlan szoknyapecérek hódítás-sorozatát, másrészt melyik valamirevaló (hűtlen) férfinak van szüksége arra, hogy – az olajat a tűzre szállóigét realizálva – még a moziban is e családi tűzhely melegét időről-időre, jogosan-jogtalanul lohasztó konfliktuskörön szívja a fogát? Valószínűleg e kérdéseket az alkotógárda is feltette magának, ugyanis A két mesterlövész egy kompromisszumos megoldást mutat fel. A rövidfilmek mindegyikében a férfihősöket egyazon színészpáros, a francia nemzet két adonisza (Jean Dujardin és Gilles Lellouche) alakítja, egyszerre kiszolgálva a karizmatikus vágytárgyakra éhes női szemeket, illetve a példaképkereső „úriembereket”. A két mesterlövész tűzereje azonban még így sem bizonyul átütőnek: hiába tálalódik az erősebbik nem kódolt(?) ingatagsága jelentékeny problémaként, az egymást ellenpontozó komikus, illetve drámai kisfilmek összességében kioltják a szkeccsfilmben lappangó őszinteséget.

A két mesterlövész öt rövidfilmből áll, melyek közül az egyik két részre bontva mulatságosnak szánt keretbe foglalja a csalfaság-történeteket; a kisfilmek közti szüneteket pedig egy-egy inflagranti-helyzetre kihegyezett geg tölti ki. A szerkezet kétségtelenül ötletes, árnyoldalai azonban az erős hangulati ingadozásban megmutatkoznak. Bizonyos drámai darabok (például a céges csapatépítés során a félrelépés kudarcára kárhoztatott, vagy a szabados természetű bakfisba szerető, kapuzárási pánik küszöbén álló férjek esetei) a motivációk kitételével meglepetésre néminemű megértést is tanúsítanak a hűtlenség iránt. Ellenben a humoros „egypercesek”, vagy a homoerotikus csattanóra építő kerettörténet pusztán elbagatellizálja a farokkal vagy szívvel gondolkodás morális döntéshelyzetét. A két mesterlövész két legerősebb elemében azonban úgy forr össze az őszinteség életszerű következtetésekkel, illetve életrevaló tanulságokkal, hogy – a már felemlegetett darabokkal ellentétben – a nézői befogadást nem nehezíti meg kisebb-nagyobb szánalomérzet. A szenvedélytől leginkább fűtött kisfilmben egy házaspár mindkét (!) tagja kölcsönösen beszámol félrelépéseiről, míg a legszórakoztatóbb darab az anonim hűtlenek gyűlése kapcsán figurázza ki a nőcsábász mentalitást.

De utóbbi alkotás hiába kínálja magát az elmúlt hónapok leghumorosabb tízperceként, csírájában ugyanis tartalmazza A két mesterlövész egészét bénító buddy-szellemiséget. A szkeccsfilm elkészítése során olyan kebelbarátok dolgoztak karöltve, mint Jean Dujardin, Gilles Lellouche vagy Guillaume Canet. S ők hárman már az Apró kis hazugságok kapcsán megengedték maguknak, hogy filmforgatás címszó alatt együtt nyaraljanak. S bár a szkeccsfilm esetében kevésbé álszent az alkotói hozzáállásuk, közös jeleneteiket gyakorta pajtáskodó slendriánság hatja át. Így fordulhat elő, hogy A két mesterlövész igazi csattanóját A némafilmes friss Oscar-díjas sztárjának anális örömszerzése jelenti.

A két mesterlövész (Les infideles)
színes, francia szkeccsfilm, 109 perc, 2012

rendező: Gilles Lellouche, Eric Lartigau, Michel Hazanavicius, Jean Dujardin, Alexandre Courtes, Fred Cavayé, Emmanuelle Bercot
forgatókönyvíró: Nicolas Bedos, Philippe Caveriviere, Jean Dujardin,Stéphane Joly, Gilles Lellouche
zeneszerző: Evgueni Galperine
operatőr: Guillaume Schiffman
producer: Jean Dujardin, Marc Dujardin, Éric Hannezo, Guillaume Lacroix

szereplők:
Jean Dujardin (Fred / Olivier / François / Laurent / James)
Gilles Lellouche (Greg / Nicolas / Bernard / Antoine / Eric)
Violette Blanckaert (Fanny)
Bastien Bouillon (Valentin)
Guillaume Canet (Thibault)
Célestin Chapelain (Maxime)
Aina Clotet (Julia)
Vincent Darmuzey (Gaspard)

IMDb

Kiss Tamás

Kiss Tamás

Kiss Tamás a Vászon nélkül és a Fesztivál rovat szerkesztője. Gimnáziumi tanárként mozgóképkultúra és médiaismeret, illetve történelem tárgyakat oktat. Rajong a western, a horror és a gettófilm műfajáért, valamint Brian De Palma és Sidney Lumet munkásságáért.

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya