Kritika

Felszínesen a gazdagok unalmáról – Barátok, szerelmek, barbecue

Baratok,  szerelmek,  barbecueItt a ritka lehetőség, hogy bepillants az unalmasan unatkozó francia felsőközéposztály életébe! Minőségi borok, mesefinom ételek, felszínes karakterek és hamis problémák övezik ezt a világot, de az ő szórakozásukból néhány morzsa a néző ölébe is hull.

Sok tekintetben eltér egy amerikai vígjáték egy franciától, de mindenképp a főzés mentén kell tematizálni ahhoz, hogy olyan lelkesedéssel beszéljenek a tengerentúlon a kulináris pompáról, mint a gallok utódai teszik azt kvázi bármelyik filmjükben. Az aktuális Barátok, szerelmek, barbecue például csak érintőlegesen mesél a gasztronómia örömeiről, bár mivel lényegében semmiről nem szól, ezért talán mégis a kagyló tökéletes grillezési módszere marad meg a legjobban az emlékezetünkben.

„Etűdök gépzongorára helyett popszámok magnókazettára”

Elvileg mást lőttek be a készítők a főzési technikák helyett bonyodalomként. Antoine-t (Lambert Wilson) egy amatőr hosszútávfutás közepén infarktus éri, kómába esik, majd ébredése után úgy dönt, változtat életvitelén. Azonban a várthoz képest éppen fordítva: görcsösen fegyelmezett étkezési szokásainak eredménytelensége helyett az átlagemberek táplálkozási szokásai felé mozdul el, azaz sült krumplit választ saláta helyett, és alkoholfogyasztását sem mérsékli többé egy-két pohár borig. Barátaival szemben is kevésbé hunyászkodik meg, és kritikát is bátrabban fogalmaz meg feléjük.

Baratok, szerelmek,  barbecue

 

A Barátok, szerelmek, barbecue tehát alapvetően egy érdekes témát boncolgat, és ezt közvetetten a mellékszereplők életén keresztül is kóstolgatja. Antoine volt egyetemi évfolyamtársainak egyaránt vannak gondjai, azonban mind annyira felszínes és közhelyes, hogy gyakorlatilag egy percig sem lehet komolyan venni őket. A filmvásznon gyakran visszaköszön a középkorúak identitásválsága, nem ritkán éppen vígjátéki keretek között (pl. Őrült, dilis, szerelem), és néhány hete A séf éppen az itt is érintett főzés mentén mutatta meg, lehet kedvesen és hangulatosan, mégis tartalmasan feldolgozni a témát. Az izgalmas helyzet helyett a játékidő felétől egy Csehovot vagy Goldonit idéző szituációval találjuk szemben magunkat: a vidéken élő (pontosabban itt éppen nyaraló) felső középosztály unatkozását és felszínes problémáit tárják elénk – csak mégse úgy. Úgyis mondhatnám: Etűdök gépzongorára helyett popszámok magnókazettára.

A színdarabírók frappáns karakterei és a mesterségesen generált drámára adott fanyar irónia helyett itt csak néhány valóban vicces jelenetet kapunk, mint amikor a főszereplő az egyik barátja közbenjárására elbeszélget annak fiával  a fűről, vagy amikor Antoine küzdelmeit látjuk a rövidlátás beismerése ellen. A főhős életválsága ugyan több tényezőből áll, a film mégis azt emeli középpontjába, mennyire bosszantja őt, hogy barátai unalmasak vagy teszetoszák. Sajnos ez a néző számára is probléma lehet, Yves (Guillaume de Tonquedec) és Babtiste (Franck Dubosc) tényleg idegesítők, és nem szórakoztató módon.

Baratok, szerelmek, barbecue

Láttunk már mostanában olyan francia vígjátékot, amelyben a jellemhibákban gazdag szereplők kifejezetten vicces párbeszédekbe bonyolódtak (Hogyan nevezzelek?), és akadt olyan is, mint például a Szerelem a felhők felett című film, ahol szintén látens problémák övezték a főhősök életét, mindkét esetben volt azonban valami különleges filmes eszköz, ami a történetet kiegészítette egy többletélménnyel (nevezetesen az idő vagy a tér korlátozása). Az a könnyedség, amivel máskor olyan ügyesen teszik szórakoztatóvá a vígjátékokat Franciaországban, most az erőfeszítések hiánya miatt kudarcba fullad, és csak a felszínesség, az unalom marad. Ettől még nem borzasztó vagy kritikán aluli film a Barátok, szerelmek, barbecue, csak éppen csalódást keltően együgyű.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. [email protected]

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya