Kritika

Molekulányi világvége – Fertőzés

A méltán ismert Steven Soderbergh fura figurákból álló rablóbanda helyett ezúttal egy vírust szabadít a világra legújabb filmjében. Ha már a híradókból kivesztek az efféle hírek, legalább a mozivásznon üsse fel a fejét némi riadalom a gyilkos molekuláktól. Valóban ez kell nekünk a szórakozáshoz, vagy csak rá akar döbbenteni: nem vagyunk halhatatlanok?

A katasztrófafilmeknek vannak előnyei és hátrányai egyaránt. Előny, hogy hiába gondoljuk magunkat isteneknek és istenien jó problémamegoldóknak, a mai világ tele van témával: globális felmelegedés, cunami, földrengés, tűzvész, vagy éppen egy gyilkos kór. Azt hisszük mindent meg tudunk oldani, mindenhatóként rendelkezünk a Föld felett, melyet szép lassan teljesen kiszipolyozunk és tönkre teszünk. Persze mindenre van gyógyír, akár egy sokadik halálos fertőzésre is. A kérdés csak az, hány embernek kell meghalnia, mire felülkerekedünk a problémán?

Kapcsolódó kép

Erre a kérdésre keresi a választ a Fertőzés is. Egy távol-keleti üzleti útról hazaérkező anya (Gwyneth Paltrow) úgy néz ki, csak szimplán megfázott. Aztán habzó szájjal távozik az élők sorából. Amíg az apa (Matt Damon) a kórházban rostokol, fia ugyanilyen sorsra jut. Aztán még pár millió ember végzi ugyanígy. A vírus senkit nem kímél, kitör a pánik és a vandalizmus, miközben a tudósok gőzerővel kutatják a kórokozó eredetét és ellenszerét.

A történet nem mond újdonságot. Miért is tenné, hiszen már annyi katasztrófafilmet láttunk, hogy nagyjából semmin nem lepődünk meg, és persze előre látjuk lelki szemeink előtt a halálra ítélt karakterek listáját, a megoldás kulcsával együtt. Ezért nehéz ez a zsáner, nem lehet benne nagyot villantani. Soderbergh megpróbál némileg kilépni a megszokott mókuskerékből, de félresiklik a kísérlet, és filmje egysíkúvá válik. Az újdonság helyett egy realista stílusban forgatott, csak és szinte kizárólag a vírussal és kórokozóval foglalkozó alkotást kapunk. Az emberi viselkedés elfajulása, a vandalizmus, és legfőképp az egyéni emberi sorsok háttérbe szorulnak. Ha pedig mégis megjelennek, csak valami sterilizált, színtelen formában teszik. Egy apa és férj gyásza felett minden további nélkül elsiklunk, mert nincs sírás, fájdalmas üvöltés, összeomlás, kétségbeesés. Nem tudunk azonosulni a szereplőkkel, hiszen alig tudjuk megismerni őket, nincs mögöttük semmi. Olyan, mintha a nézőtér steril laborrá válna és mi pusztán érdeklődő tudósokként elemeznénk a petri csészévé alakult mozivásznon zajló folyamatot, melyet Sodebergh leképezett.

Az előttünk megjelenő egészt alkotó kis molekulák pedig nem kis nevek. Igazi sztárparádét láthatunk, a minta mégsem lesz érdekesebb. A karakterek legtöbbje fantomként lebeg, alig mutat érzelmet, de ha mutat is, érdektelennek látszik. Még utálni sem tudunk senkit, hiszen nincs ellenség, csak a vírus. Egy darab molekula. Ez pedig kevés ahhoz, hogy elvigye a hátán a filmet. Csak annyit tehetünk a betegért, hogy végignézzük az események lassú folyamát, majd megállapítjuk, hogy lett volna gyógymód: érzelmek, nagy önfeláldozások, fájdalmas halálesetek, röviden bármi, ami hatást gyakorolt volna ránk, sokat látott tudósokra.

Avatar

Kollár Flóra Anna

A BGF túltelített turizmus-vendéglátás szakának táborát erősítem, így bárkiben joggal merül fel a kérdés, mit keresek egy filmkritikai oldal szerkesztői között. A válasz a sokoldalúság, az ember addig próbáljon ki mindent, amihez kedvet, tehetséget érez, míg lehetősége van rá. Így voltam ezzel én is, mikor 2008 augusztusában, laikus filmimádóként a Filmtekercshez kerültem. Azóta nagy szerelmem, a rendezvényszervezés mellett folyamatosan fejlesztem a bennem érlelődő újságírót.

Filmek: Mindenevő lévén, nem tudok listát írni a kedvenceimről. Felőlem támadhat a Mars, apríthatnak a zombik, hősködhetnek a túsztárgyalók, szenvedhetnek fiatal, vagy épp idősödő párocskák az élet nagy dolgain. Jöhet a szórakoztató „limonádétól” kezdve, a könnyekig megható drámán keresztül a sötét hangulatú thrillerig minden; bármit szívesen megnézek, majd szelektálok.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Címlapon

Video

Kik a legújabb szereplők a streamingpiacon és vajon melyiküké a jövő? A VLOGtekercs második adásában folytatjuk a seregszemlét és egy kis jövendölgetéssel is készültünk!

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya

A videó Tóth Nándor Tamás cikke alapján készült.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..