Kritika

Fikció – Coco Chanel & Igor Stravinsky – Egy titkos szerelem története

Magával ragadó nyitány: Igor Stravinsky (Mads Mikkelsen), az orosz zeneszerző ereje üt át a képsorokon. Érzékletes megjelenítése munkájának az első jelenetsor, így a néző minden idegszálával képes átélni azt a felemás és szenvedélyes befogadást, amit akkor élhetett át valaki, amikor kihallotta a zene zsenialitását a körülötte háborgó és az előadás végét követelő harsogásból. Sajnos ez a lendület a film további részéből teljes mértékben hiányzik, a zene háttérbe szorul és a helyére egy szerető – igen, megint egy szerető – története kerül.

A film nyitójelente valós esemény: Igor Stravinsky Tavaszi áldozat című művének bemutatója 1913-ban a Théatres Des Champs-Elysées színpadán, Párizsban tényleg megbukott. Coco Chanel (Anna Mouglalis) is létezett, készült is róla film 2009-ben Anne Fontaine rendezésében.

S igaz a fekete ruha, a divattervezés, a rövid haj, a világhírű parfüm és a veszedelmes szerelmi viszonyok, melyek leginkább fémjelzik a hölgy életét, de hogy ennek a nagyszabású életnek részese lett volna az orosz zeneszerző, ez újdonság, vagyis még inkább: fikció.

A Coco Chanel és Igor Stravinsky – Egy titkos szerelem története című film ugyanis azt meséli el, amikor Coco – mint a modern formákra fogékony lélek – átérzi Stravinsky zenéjének nagyságát a bemutatót kísérő botrány ellenére, pártfogásába veszi, és meghívja a zeneszerzőt népes családjával együtt házába, hogy ott alkothasson, nyugodt és elegáns körülmények között. Ám amíg Igor zenét szerez, tüdőbeteg felesége pedig a készülő mű kottáin dolgozik, Coco nem tud megálljt parancsolni (nem is akar) vonzalmának és elhallgattatja a zongorát a szerelem művészetének nevében. Ezután hosszas játszma kezdődik, a tét a szerelem, a család, a művészet. Sajnos a nagy szavak semmilyen formai és tartalmi újdonsággal nem támasztódnak alá, a kertben szimbolikusan lengedező hinta sokadik képe pedig kifejezetten unalmas. A film végére katarzist remélő néző hiába remél, nem kerül feldolgozásra újabb Stravinsky darab, igazából meg sem tudjuk, min dolgozott olyan nagyon, csak megjelenünk a díszes színházteremben, biccent a karmester és egy utolsót kacsint ránk Coco Chanel a nézők soraiból.

Stravinsky nézői elégedettnek tűnnek, a mozi nézői egy kicsit inkább csalódottnak. Hiába a két nagy történelmi név, hiába a két nagy újító, a film rendezője, Jan Kounen, nem lép a nyomdokaikba.

Coco Chanel & Igor Stravinsky – Egy titkos szerelem története
2009, francia film, 120 perc

rendező: Jan Kounen
saját novellájából a forgatókönyvet írta: Chris Greenhalgh

szereplők:
Anna Mouglalis
Mads Mikkelsen
Elena Morozova
Natacha Lindinger
Grigori Manoukov
Rasha Bukvic

Keller Mirella

Keller Mirella

Keller Mirella az ELTE Filmelmélet és filmtörténet, illetve Magyar nyelv és irodalom szakán végzett. Jelenleg a Nyelvtudományi Doktori Iskola hallgatója. 2008 óta publikál filmes cikkeket. A Filmtekercs.hu ötfős szerkesztőcsapatának tagja. [email protected]

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya