Kritika

Fikció – Coco Chanel & Igor Stravinsky – Egy titkos szerelem története

Magával ragadó nyitány: Igor Stravinsky (Mads Mikkelsen), az orosz zeneszerző ereje üt át a képsorokon. Érzékletes megjelenítése munkájának az első jelenetsor, így a néző minden idegszálával képes átélni azt a felemás és szenvedélyes befogadást, amit akkor élhetett át valaki, amikor kihallotta a zene zsenialitását a körülötte háborgó és az előadás végét követelő harsogásból. Sajnos ez a lendület a film további részéből teljes mértékben hiányzik, a zene háttérbe szorul és a helyére egy szerető – igen, megint egy szerető – története kerül.

A film nyitójelente valós esemény: Igor Stravinsky Tavaszi áldozat című művének bemutatója 1913-ban a Théatres Des Champs-Elysées színpadán, Párizsban tényleg megbukott. Coco Chanel (Anna Mouglalis) is létezett, készült is róla film 2009-ben Anne Fontaine rendezésében.

S igaz a fekete ruha, a divattervezés, a rövid haj, a világhírű parfüm és a veszedelmes szerelmi viszonyok, melyek leginkább fémjelzik a hölgy életét, de hogy ennek a nagyszabású életnek részese lett volna az orosz zeneszerző, ez újdonság, vagyis még inkább: fikció.

A Coco Chanel és Igor Stravinsky – Egy titkos szerelem története című film ugyanis azt meséli el, amikor Coco – mint a modern formákra fogékony lélek – átérzi Stravinsky zenéjének nagyságát a bemutatót kísérő botrány ellenére, pártfogásába veszi, és meghívja a zeneszerzőt népes családjával együtt házába, hogy ott alkothasson, nyugodt és elegáns körülmények között. Ám amíg Igor zenét szerez, tüdőbeteg felesége pedig a készülő mű kottáin dolgozik, Coco nem tud megálljt parancsolni (nem is akar) vonzalmának és elhallgattatja a zongorát a szerelem művészetének nevében. Ezután hosszas játszma kezdődik, a tét a szerelem, a család, a művészet. Sajnos a nagy szavak semmilyen formai és tartalmi újdonsággal nem támasztódnak alá, a kertben szimbolikusan lengedező hinta sokadik képe pedig kifejezetten unalmas. A film végére katarzist remélő néző hiába remél, nem kerül feldolgozásra újabb Stravinsky darab, igazából meg sem tudjuk, min dolgozott olyan nagyon, csak megjelenünk a díszes színházteremben, biccent a karmester és egy utolsót kacsint ránk Coco Chanel a nézők soraiból.

Stravinsky nézői elégedettnek tűnnek, a mozi nézői egy kicsit inkább csalódottnak. Hiába a két nagy történelmi név, hiába a két nagy újító, a film rendezője, Jan Kounen, nem lép a nyomdokaikba.

Coco Chanel & Igor Stravinsky – Egy titkos szerelem története
2009, francia film, 120 perc

rendező: Jan Kounen
saját novellájából a forgatókönyvet írta: Chris Greenhalgh

szereplők:
Anna Mouglalis
Mads Mikkelsen
Elena Morozova
Natacha Lindinger
Grigori Manoukov
Rasha Bukvic

Keller Mirella

Keller Mirella az ELTE Filmelmélet és filmtörténet, illetve Magyar nyelv és irodalom szakán végzett. Jelenleg a Nyelvtudományi Doktori Iskola PhD-hallgatója. 2008 óta publikál filmes cikkeket, 2010 óta a Filmtekercs.hu szerzője.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com