Kritika

Fogadd az időt szívedbe – Érkezés

Az Érkezés nem felfelé, a csillagokra tekint, hanem befelé, az ember szívébe.

Filmet forgatni idegen lények nyelvészetéről! És ilyen remek filmet! A science fiction mozi új aranykorát éljük, és a kor egyik nagy teljesítményeként az Érkezést fogják számon tartani.

Nemcsak az ötlet vakmerő, a kivitelezés is méltó hozzá. Az Érkezés gondolati hátterétől függetlenül is remekbe szabott alkotás; súlyos vizualitás jellemzi és néhány igazán újszerű játék a látvánnyal, bravúros színészek (Amy Adams a csúcson – Oscar? –, mellette Jeremy Renner, aki jobb, mint a Marvel-filmek sejtetik, no és a megbízható Forest Whitaker) – mind e mögött Jóhann Jóhannson hipnotikus zenéje. Micsoda hangulatú film… Két hét telt el, és még mindig a hatása alatt tart. Annyira sci-fi, amennyire Denis Villeneuve rendező Sicariója, az a szépséges, sötét költemény akciófilm volt: zsáner épp, de a szerzői művészet határán.

Ami viszont naggyá teszi, az a gondolati háttér. Az ötlet Ted Chiang novellistáé; az ő klasszikusként számon tartott Életed története (The Story of Your Life) című írását adaptálták. Chiangot most felkapta a média is; azelőtt egyike volt azoknak a szűkebb körben kultuszt élvező szerzőknek, akikkel itthon csak a figyelmes sci-fi rajongó találkozott – teljes életműve 15 rövid történetet ölel fel, de ezek között három Nebula-, három Locus- és négy Hugo-díj oszlik el. Igen alapos író. Az Életed történetét is a végtelenségig kidolgozta; a szálak az elbeszélés idejében, a tudományos háttérben és a filozófiában egyaránt összefutnak, Eric Heisserer forgatókönyvíró pedig nagystílűen adaptálta az ötven oldalt két feszes órává.

Szóval – művészi novellából zsánerfilm? Az Érkezés a kettő egy különös keveréke: egy nagyköltségvetésű „inváziós” sci-fi, ami százszor inkább szól az emberről, mint az idegenekről. A heptapodok akár firkálva is lehetnének kifestőbe, amennyi jelentőségük van. A cselekvő és a szenvedő, a kutató és a tárgyaló, az egész sztori tétje és alanya az ember – úgy is, mint a szereplő személyek, és úgy is, mint a Homo sapiens sapiens.

arrival_erkezes_2

Hogy jön ide a nyelvészet? Az ember emberségét jókora részben a nyelvhasználat adja. A nyelv (sokkal inkább, mint a tűz vagy a kerék vagy a földművelés) formálta a világunkat, én-képünket, realitásunkat és fantáziáinkat egyaránt. (Találós kérdés: lehetnének-e fantáziáink nyelv nélkül? Vannak-e egyáltalán dolgok a fejünkben nyelv nélkül?) És a lineáris időbe vetett ember, mindössze egy szimmetriatengelyen bíró testében, folyton irányokat keresve  a múlt-jelen-jövőt is a nyelv révén emlékezi – éli meg –, képzeli el.

No de a heptapod? Az vajon hogyan látja a világot – irányok nélkül?

arrival_erkezes_3Sokban hasonlít a film a Csillagok közöttre. Az Interstellar is a zsánert feszegető művészi teljesítmény volt, és mély tudományos alapokra épült. De itt az igazi különbség máris: míg az Interstellar jobbára komolyan vehető sci-fi tudományos szempontból is, az Érkezés egyetlen okból kifolyólag lejjebb helyezkedik el a sci-fi keménység Mohs-skáláján: abban a pillanatban ugrik át pszeudo-tudománnyá, amikor szó szerint veszi a Saphir-Whorf tézist. (Ezt a spolierek elkerülése végett szándékosan nem fejtem ki bővebben.)

No és ellentétben az Interstellarral ez a film nem felfelé, a csillagokra tekint, hanem befelé, az ember szívébe. Nolan a jövőnket építi a filmjével; Villeneuve érdekeseket gondol az ember, az időérzékelés és végül a szeretet kapcsolatáról, de nem visz bennünket sehová. Viszont sokkal inkább elgondolkodtat, mint Nolan. Az Interstellar mögött matematika volt, az Érkezés mögött filozófia. Filozófia-féle. A nyelvről való filozófiai gondolkodás a 20. században élte virágkorát; bármit, amit az Érkezés megkísérel bedobni a köztudatba, valódi nyelvészi és filozófiai körökben már évtizedekkel ezelőtt agyontárgyaltak – no de a relativitáselmélet is százéves, Nolan mégis követ dobott vele a mozis sci-fi állóvizébe. Talán az Érkezés is képes lesz erre; a humánabb jellegű tudományok, és közülük is a sokszor lenézett kommunikációs kapcsolódásúak, erősen rászorulnának a népszerűsítésre.

arrival_erkezes_1

És akadnak még párhuzamok. Mint a Gravitáció, az Érkezés is egy elszánt női karakter harcára épül (személyes tragédiájuk is hasonló). Mint A marsi (Mentőexpedíció), jócskán kihasználja a rendelkezésére álló tudományos zsargont a történetmesélésben (nem pedig csak a háttérben), és ismerős tájakból előremutató vizuális esztétikát teremt. No és ott A függetlenség napja 2. tökéletes ellentétnek – az Érkezés is inváziós (-féle) sci-fi, de nem a gátlástalan szórakoztatás, hanem a mély beleélés filmje; nem űrcsatákról szól, hanem személyes döntésekről, nem világkatasztrófáról, hanem fejlődésről, és nem az emberiség mesterséges egységéről, hanem a valódi psziché sokszínűségéről – ki lát ugyanabban reményt, fenyegetést, esélyt, félelmet, és ki miként birkózik meg vele.

Röviden: nem kamaszoknak szól, hanem felnőtteknek. Ha láthatnám a sci-fi jövőjét, talán fontos szálak eredeteként látnám benne az Érkezést. Annyit már látok a jövőmben, hogy újranézem néhányszor.

***

Az Érkezés tiszteletére sci-fi hetet tart a Filmtekercs: olvasd el írásainkat az inváziós sci-fi filmekről, Ted Chiangról és az Érkezésről itt!

[author_bio author=”havasmezoi”]

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya