Kritika

Folyadékhangok - Boldog új élet

boldogujelete.jpgMagány, emlékek, vér. Egy
félig telt kád vízbe ennyi mindent nem lehet belesûríteni. A víz kiszorul, s
partra vetetten vergõdik a drámai konfliktus: zárójelbe kerül a film amúgy jól
felépített hangulata. Hiába bámulják a fõhõst – szirénként a csempék mögül –
csábos közönnyel a reklám-modell szemei.

Kidolgozott, de nem következetesen végigvezetett koncepció: a
film szellemképes. Egyrészt van ez a hangokból, emberekbõl, tárgyakból
felépített film-világ, olyan, amelyet viszonylag nehéz egyben tartani – Bogdán Árpádnak sikerül – másrészt van
az az elfuserált párbeszédekbõl, mozdulataikat nem találó mellékszereplõkbõl és
összeeszkábált díszletekbõl álló kavalkád, s a két réteg elcsúszik egymáson. A
nézõk idegeit már oly régóta borzoló, álszleng kifejezésekbõl összegyúrt
dialógusok sehogysem illenek a film amúgy rideg, valósághû ábrázolásmódjához.
A filmmûvészet már régóta kétféle alkotás-mintát követ.
Egyfelõl vannak, akik speciális efektekkel játszadozó színházat szeretnének
viszontlátni a vásznon, másrészt vannak, akik dinamikusan változó képsorokért
ülnek a filmszínházakba. Természetesen utóbbiak vannak a kevesebben, hiszen
õsidõk óta szeretjük, ha történeteket mesélnek nekünk – Bogdán Árpád ezt nagyon
jól tudja, a forgatókönyvbe még egy bonusz mesét is beleillesztett, afféle
belsõ magyarázatként, a mesébe – ám a sajnálatosan borzalmasra sikeredett
párbeszédek oly mértékben gyengítik a filmet, hogy legszívesebben hangosan
felüvöltenénk (nevetnék), hogy inkább ne, hagyjuk inkább a történetet. Vagy ne,
bárhogy, ne így!
A Nagy kékség
képsorai is eszünkbe juthatnának, a Jean-Marc Barr és az Orsós Lajos által
játszott karakterek között olykor feltûnõ a hasonlóság, éppen ezért olyannyira
fájó az ellenpont hiánya. A vagány barát alakja ugyanis elég primitíven van
kidolgozva. Talán ezért is érezzük a konfliktus hiányát. Bogdán Árpád kizárólag
a ködös gyermekkori emlékek és a sivár jelen kettõsségére épít. Azonban az
emlékek végig túl távoliak maradnak, a jelen viszont nem kellõképp sivár.
Bármennyire is szépek az operatõr képei, sokszor öncélúak, így nem támasztják
alá a történetet, a fõhõs jelleme is csonka marad.
 
Bogdán Árpád, elsõfilmes rendezõ, láthatóan igencsak
tehetséges, ám végig egy szintén igencsak tehetséges marionett figurát mozgat. Jobban
tette volna, ha elvágja a zsinegeket, s nem csupán szemléltetõeszközként
használja fõhõsét egy olyan forgatókönyvhöz, amelyen még egy kicsit formálni kellett
volna.
Boldog új élet
színes magyar játékfilm, 80 perc, 2006

rendezõ: Bogdán Árpád
forgatókönyvíró: Bogdán Árpád
zeneszerzõ: Membran
operatõr: Szabó Gábor, Gyõri Márk
producer: Sipos Gábor, Rajna Gábor
vágó: Gyõri Márk

szereplõk:
Orsós Lajos
Gõczi Michaela
Kovács Zsolt
Szilvási István
Tzafetás Roland
Daróczi Ágnes
Kursinszki Lívia
Orgon Richárd

IMDb-átlag: 6,0
www.laokoonfilm.com/boldogujelet.html

Szentpály Miklós

Szentpály Miklós a Filmtekercs egyik alapító tagja. Magyartanárként és újságíróként végzett a PPKE bölcsészkarán, doktori címet szerzett. Több folyóiratnak ír irodalomkritikákat, magyar mint idegen nyelvet tanít. Specializációja a filmtörténet, a filmnyelv lehetőségei, a szépirodalmi adaptációk, a sci fik, képregényfilmek és szerzői filmek.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com