Kritika

Esik eső 16-os karikára – Force of Nature

A Mel Gibson nevével fémjelzett Force of Nature a katasztrófafilm és az akciófilm műfaját igyekszik vegyíteni, miközben annyi eső esik a játékidő alatt, hogy a nézőnek is gombás lesz a lába a végére.

Mi a közös két látszólag teljesen eltérő alkotásban, a Drágán add az életed! című akciómoziban és mondjuk egy olyan katasztrófafilmben, mint a Holnapután? Az egyikben egy rendőr igyekszik kimenteni feleségét egy túszejtésből, míg a másikban a jégkorszak elől rohannak a szereplők (ténylegesen futnak, nem vicc!). A toronyba zárt történet és a természeti katasztrófa is ugyanazt követeli meg hőseitől:

a necces szituációban megmutatkozik valódi emberi alakjuk, és saját személyükből kifolyólag buknak el, vagy haladják meg önmagukat.

Ezek a szituációk azonban külön-külön is működnek, és épp elég feszültséget hordoznak magukban, így nincs igazán szükség arra, hogy vegyítsék őket. Ám vannak filmek, amik túl sokat akarnak a jóból. Ilyen volt 2019-ben a Hurrikán-meló, mely a rablós filmek elemeit keverte a címben is jelzett zivatarral. A Force of Nature szinte hasonló alapokról kezd, de bezárja a hőseit egy lakóházba, és ott ereszti egymásnak a bűnözőket és a jófiúkat.

mel gibson

Puerto Ricóban járunk, ahol egy rendőrpárost (Emile Hirsch, Stephanie Cayo) egy hurrikántámadás idején bíznak meg azzal, hogy reagáljanak a körzetben felbukkanó evakuációs hívásokra, és tereljék a népet az otthonukból biztonságos óvóhelyekre. Így is tesznek, míg az egyik lakóháznál egy műkincsrabló banda üt rajtuk, akik, kihasználva a vihar okozta zűrzavart, az egyik bérlő vagyontárgyát igyekeznek elorozni. Szerencsére van segítség egy leszerelt kolléga (Mel Gibson) és annak orvos lánya (Kate Bosworth) képében, így visszavághatnak a rosszarcoknak.

A Force of Nature tehát rögtön két fenyegetéssel is kezd, csakúgy, mint a tavaly bemutatott Préda című film, ahol a vihar mellé még veszedelmesebb aligátorok is jártak extraként.

Itt a kidőlt fák, a széteső épületek és a szűnni nem akaró esővíz mellé hőseink még pisztolycsöveket is kapnak az arcukba pár igencsak béna tolvajtól.

Az ellenség csapatvezérét is úgy kell elképzelni, ahogy a ’90-es évek VHS-filmjeinek főnökeit, akire tettestársai is csak „főnökként” hivatkoznak. Ezen pedig az sem segít, hogy az a David Zayas játssza a karaktert, aki általában mindig a sekélyes személyiséggel rendelkező rosszarcokat hozza (például a The Expendables első részének diktátorát). Pedig az írók majdnem kreáltak egy érdekes figurát: az önmagára Keresztelő Jánosként (John the Baptist) hivatkozó tolvaj egy műértő entellektüel is lehetett volna, de helyette egy egybites, pénzmániás barom lett, aki a legkönnyebb átveréseknek is simán bedől.

A Keresztelő Szent János szimbolika sem ül, hiszen bár vízbe mártás történik a hurrikán miatt, de főszereplő zsarunk lelkivilágára és bűntudatára semmilyen hatással nincs a karakter és a helyzet, amit generál. A fiatal rendőr szívét ugyanis mély bánat nyomja, de a film végére mindennemű belső folyamat nélkül túllép rajta.

Ha valaki találkozott már a film marketingjével (előzetes, plakát, akármi), akkor láthatta, hogy leginkább Mel Gibson nevével igyekeznek eladni a kisköltségvetésű produkciót. Pedig az igazi központi figura az Emile Hirsch által alakított cinikus rendőr, aki bár jobban hasonlít egy átlagemberre, de nehezen hisszük el neki, hogy 170 centis magasságával és korántsem edzett testével képes felvenni a harcot a tagbaszakadt nehézfiúkkal. Gibson végső stádiumos ex-zsaruja pedig annyira háttérbe szorul, hogy a film felében csak egy fotelben ül.

A karakterek kihasználatlanságát csak tetézik az olyan átgondolatlanságok, mint a vészhelyzetben (mindössze 1-2 órát eltöltő idegenek közt) kialakuló szerelmi szál, vagy az egyik lakó háromra zárt szobájában éhedző rettenetes fenevad. Az ilyen csapongó elemek teszik a Force of Nature-t egy átélhetetlen élménnyé – a karakterek fokozott veszélyben vannak, mégsem érződik semmi megpróbáltatásaikból a cseppet sem életszerűhelyzetek miatt. Az akció tehát vidámparkká válik, de mi újság a katasztrófahelyzettel?

Sajnos a hurrikán sem jelent sokat azután, hogy hőseink bekerülnek a lakóházba, mely a történet 90%-át elfoglalja.

Az eső esik a központi gangra, de aligha okoz fejtörést a szereplőknek – csak ahhoz kellett, hogy fizikailag és térerő szempontjából elvágódjanak az erősítéstől. Azzal azonban nem kell számolni, hogy az alkotók egy ÖKO-üzenetet csomagolnak a lövöldébe, még akkor sem, ha az legalább adott volna valami identitást a produkciónak. Ennek ellenére meggyőző az a mértékű locsolóüzem, amivel ezt a monszunidőjárást képesek voltak előidézni az alkotók.

Ami ezek után marad az egy nyomokban élvezhető B-film olyan színészekkel, akik bőven az A-kategóriába tartoztak még évekkel ezelőtt. Mel Gibson nagyformátumú rendező, Hollywood egykori vezető színésze, most pedig egy kanapén dünnyögő, mamlasz fater. Emile Hirsch, a 2000-es évek csodagyereke, az Út a vadonba és az Alpha Dog sztárja, most pedig morcos rendőr-akcióhős. Kissé szomorú látni ezt a lefelé pörgő spirált a színészek karrierjében. Mázli, hogy nagy zuhéjban forgattak, így nem látni a könnyeiket, amiket a forgatás közben ejtettek pályájuk miatt.

Szécsényi Dániel

Szécsényi Dániel

Szécsényi Dániel a Magazin és Moziban rovat szerkesztője. Kedvencei az életszagú, morális kérdéseket feszegető filmek, a kamaradarabok és az igényes blockbusterek.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya