Moziban

Nincsen kérdés – Szégyentelenek

SzégyentelenekVan, hogy az ember szeretne kimenni a moziteremből. Amikor a főszereplő escortfiú lábujjait már 5 perce sírva szopogatta egy aberrált állat, felmerülhet sokakban, hogy mit keres itt. Larry Clark Szégyentelenek című szubkulturális filmje kétségtelenül kiborít, de nehezen hihető, hogy ezt nem csak a bennünk rejlő rossz felismerése, hanem erős filmes eszközök okoznák.

Ó, hát ehhez képest a Ken Park, egyetemista korunk szexuálisan botrányos filmje vasárnapi matiné… Ha már szubkultúra, ha már gördeszkás srácok, ha már szexualitás, ha már Larry Clark. Ez mind benne van a rendezőben, és valahogy nem is lepődnénk meg, mert azt hittük, nála már mindenre felkészültünk, de mégis ki tudja húzni a gyufát.

Larry Clark antihősei számára már nem kérdés, hogyan szabadulnak a szubkultúra fogságából vagy hogyan lehetne értelme az életünknek. Itt már nem csak hogy válaszok nincsenek, de még kérdések sem fogalmazódnak meg. Az sem sejtik, mit is kellene kérdezniük. Mi is lehet a gond, amiből ki kell kerülni?! A főszereplő irtó szexi lány Este dugunk?” kérdésére is meglepő válasz születik a film utolsó jelenetében. A főszereplő fiatalok mögött álló társadalmi rend, a látszólagos, de éppen összedőlő családi bástyák (romok) csak a gyerekért begördülő autó ablakából, drága nyakkendő formájában jelennek meg.

Szégyentelenek

Elsősorban nem is maga a közönséges obszcén stílus szembeötlő, hiszen ezt már láttuk akár az említett Ken Park, akár a Külvárosi rockerek, akár Larry Clark más filmjében. Ez a gyerekes hozzáállás a meglepő, ami a film elkészítésének receptjét sejteti: soroljunk fel minél több polgárpukkasztó dolgot, és várjuk, hogy az milyen rossz! Legyen benne tehát hajléktalan csövi, escort fiúk, akiket gazdag meleg férfiak tesznek saját játékszerükké, legyen sok szex és gyakori önkielégítés, jó közelről, nemtől és kortól függetlenül (apropó, kortól: legyen benne fiatal fiú és idős, szottyadt mellű nő, egy jelenetben csókolózzon meztelenül), öngyilkosság, erőszak, besúgás, drog, pia, gyógyszerek, mocsok mindenhol.

Szóval keverjünk össze mindent mindennel, és várjuk a hatást! A dolog persze becsapós, mert naná, hogy van hatás. Hogy ne lenne, ha ezeket az ember egyszerre, 88 percben kapja meg egy nagy moziterem szélesvásznán? Félő azonban, hogy mindezt nem a jól összehangolt filmes munka, hanem maga az alapanyag szolgáltatja.

A társadalmi rend csak a begördülő autó ablakából, drága nyakkendő formájában jelenik meg.”

Ami viszont kétséget nélkülözően felemel, az a képi megjelenítés. Másfél órás videoklip profi és mobilkamerás képekkel, zúzós punk/rock zenével, a gördülő gördeszka ritmusára.

Sergő Z. András

Sergő Z. András alapító, főszerkesztő-helyettes. Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film követője. Kedvencei a dokuk, a kamaradarabok, sport- és valláspolitika. [email protected]

Szólj hozzá!

Click here to post a comment

Hirdetés

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés