Kritika

Hogyan jutottunk idáig? – Láthatás

Hogyan jut egy elvált házaspár a csendes bírósági egyeztetéstől odáig, hogy a férfi vadászpuskával lövi a bejárati ajtót? A Láthatás pont amiatt izgalmas, hogy nem mutatja meg a válaszokat – az eljárás épp olyan hatásos, mint amilyen veszélyes.

A színészként is ismert Xavier Legrand első nagyjátékfilmjével rögtön elnyerte a rendezőknek járó Ezüst Oroszlánt a 2017-es Velencei Filmfesztiválon – és kétségtelen, hogy a Láthatás legerősebb oldala pont a rendezés. A sokáig lényegtelen, hétköznapi eseményeket bemutató családi dráma észrevétlenül válik egyre ijesztőbbé, ehhez pedig Legrand céltudatossága kell. Ugyanakkor a Láthatás biztosan sokaknál kiveri a biztosítékot az enigmatikusságával. Legrand ugyanis nem ad objektív képet a főszereplő családról: csak egymás szemszögéből láthatjuk a családtagokat, így pedig lehetetlen eldönteni, hogy ki mond igazat, ki hazudik, és egyáltalán mi zajlik le a lelkükben, mi motiválja a szembenálló feleket. Így nehéz közel kerülni a szereplőkhöz, hiszen végletek között mozog a megítélésük. Számomra mindig nagy dilemma, hogy ha egy film ennyire elidegenítő, az mikor zseniális művészi eszköz, és mikor hiba – a Láthatáshoz is ezért viszonyulok ellentmondásosan. 

Miért akarja mindenáron megakadályozni az édesanya, Miriam (Léa Drucker), hogy fiát közös felügyelettel nevelhessék az apával, Antoine-nal (Denis Ménochet)? A nő a volt férjét erőszakosnak bélyegzi, miközben látszólag egy megtört, jóindulatú férfi ül vele szemben. Még érdekesebb kérdés, hogy fiuk miért akarja egymás ellen hangolni a szüleit – vajon egyszerű gyerekcsínyről van szó, ő is az apjától akar szabadulni, esetleg valami mélyebb ok húzódik a háttérben? A szereplők végig szörnyetegek, vagy a történet előrehaladtával, önbeteljesítő jóslatként lesznek azok? Megannyi kérdés, amire nem kapunk választ a Láthatásból – azt viszont sikerrel éri el Legrand, hogy napokig fogva tartson a filmje,

főleg a vérfagyasztó finálé után.

Érdekes, hogy ismét milyen kurrens filmtéma lett a válás. Legkésőbb a Kramer kontra Kramer óta jelen van, de az utóbbi években ugrott meg igazán a válásfilmek száma. A Maisie tudja mellett az ugyancsak francia Rég nem szerelem, leghíresebb darabként pedig az Oscar-jelölt Szeretet nélkül kanyarított családi drámát a válás köré. A Láthatás leginkább ez utóbbi párfilmjének tekinthető: ugyanúgy nagyon rideg és elidegenítő darab, amit nehéz szeretni, de a hatása tagadhatatlan. Bár sokáig egyhangúnak és meglepetésektől mentesnek tűnik, amikor lelepleződik Legrand technikája és célja (tehát az, hogy nem kíván dönteni a szereplők igazságairól), az visszamenőleg átértékeli és még drámaibbá teszi az összes filmbéli folyamatot. 

A Láthatás annyiban emeli a tétet az előző példákhoz képest, hogy itt a szülők nem csupán elhidegülnek egymástól, de halálos ellenségekké válnak. Legrand filmje hatalmas utat jár be alig másfél óra alatt műfajilag is – a nagymonológokat ígérő, csendes kiégettségben létező szülőket felvonultató drámából előbb vad apa-fiú viszály lesz, majd pusztító és kétségbeesett bosszúhadjárat. Bár a film a gyerekekkel kapcsolatban is ugyanolyan szűkszavú, mint a szülőkkel, azért az látható, hogy ők is teljesen kifordulnak önmagukból a családi perpatvar miatt: mint említettem, a fiú kijátssza egymás ellen a szüleit, a lány pedig lóg az iskolából és feltehetően terhes is lesz a hippi barátjától. Mi lesz így a családdal, mi vezetett ehhez a mindenkit felemésztő állapothoz?  Legrand „mindössze” a következményeket és az összezavarodott felszínt mutatja meg, de ez is letaglóz – ha a mélybe, a múltba és a jövőbe is belelátnánk, azt talán már el sem lehetne viselni.

A cikket a hazai bemutató kapcsán 2018. március 20-án frissítettük.

Avatar

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás, mániája az önreflexió. Újságíróként és marketingesként dolgozik. A Filmtekercs.hu ötfős szerkesztőcsapatának tagja, a Papírfény rovat felelőse.
[email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya