Kritika

Friss levegő

Friss levegő2006 októberében Kocsis Ágnes és Andrea Roberti Friss levegő című nagyjátékfilmje nyerte a Pécsi Filmünnep nagydíját, az Arany Benjamint. Joggal örülhet a filmszakma: a magyar versenyfilm kétségtelenül az egyik legfeszesebb szerkezetű film volt a versenyprogramba nevezettek közül: igazi eleje, közepe, vége történettel. A magyar valóságot a magyar filmek szokott lassúságával tálaló alkotás hitelesen mutatta be az anya és lánya közötti bonyolult viszonyt. Az alkotást most a nagyközönség is láthatja.

A film úgy indul, mintha a magyar Bridget Jones szerepét próbálná betölteni, ám hamarosan kiderül, valami egészen másról van szó. Nem felhőtlen szórakozás, sem egyszerű hatásvadászat, csupán a nagy magyar valóság. Ennek hangsúlyozása egyszerre hibája és erénye is a filmnek: őszinteségéhez nem férhet semmi kétség, ám emiatt nehezen talál majd utat a szélesebb közönséghez. Akik azért ülnek be filmeket nézni, hogy egy másik világot fedezhessenek fel, azok csalódni fognak, hiszen saját mindennapjukat fogják a vásznon viszontlátni.

Ám a Friss levegő ettől függetlenül tökéletes műalkotás, amely a valóság elemeiből építi fel „lehetséges világát”. Kocsis Ágnes tudja, amit a különféle versenyfilmek rendezői nem: elég néha a valóság elemeit szokott rendjükben megmutatni, az emberi elme, a néző maga elvégzi majd a szükséges stilizálást. Persze a rendező is ad elég sok támpontot ehhez a művelethez. A stáblista alján felbukkanó, saját magába forduló porcelánhal egyértelműen a film alapemblémája. Jelentését nehéz lenne egyértelműen tisztázni, ám jól illik az alkotás körkörös szerkezeti elemei közé.

A film főszereplői nők, a mellékszerepekben megjelenő férfiak egyáltalán nincsenek jó színben feltűntetve, ám az alkotás mégsem tekinthető zavaros, ultrafeminista rémképek sorozatának, hiszen a történet egyetemesebben is értelmezhető, és sokkal fontosabb a középpontban álló anya-lánya viszony, amely két rendkívül tehetséges színésznő alakításában bontakozik ki a szemünk láttára. Viola és Angéla története egyike a legtisztábban elmesélt történeteknek.

Szentpály Miklós

Szentpály Miklós a Filmtekercs egyik alapító tagja. Magyartanárként és újságíróként végzett a PPKE bölcsészkarán, doktori címet szerzett. Több folyóiratnak ír irodalomkritikákat, magyar mint idegen nyelvet tanít. Specializációja a filmtörténet, a filmnyelv lehetőségei, a szépirodalmi adaptációk, a sci fik, képregényfilmek és szerzői filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés