Fókuszban Moziban

Girl power musical – Tökéletes hang 2

tokeleteshang2_2Óriási a jelentősége annak, hogy a 2012-ben bemutatott Tökéletes hang és a most mozikba került folytatása ennyire sikeres lett. Nőket középpontba állító mainstream vígjáték, melyet női alkotók jegyeznek, régen ért el ilyen eredményeket: Amerikában a második rész sorra dönti a nézettségi rekordokat és a bevételeiben simán lenyomta az új Mad Maxet. Bármennyire is szeretném, mégsem tudom dicsérni a filmet. A forgatókönyv hanyagul összecsapott, esetlen a rendezés és a színészek is kelletlenül, unottan játszanak. Tökéletes hang 2 sajnos csak az első rész látványosabb és színesebb újracsomagolása.

A tinivígjátékokat és a zenés filmeket jó arányérzékkel ötvöző Tökéletes hang, azért tudott népszerűvé válni, csakúgy, mint a Glee – Sztárok leszünk! című tinisorozat –,mert az iskolai hierarchia legalján elhelyezkedő, zeneszerető, de különc-fura alakokat tette meg hősévé kiemelve egyediségüket. A néző így magára ismert a lúzer karakterekben és kapott is egy leckét a másik elfogadásáról. A jellegzetes tanulsághoz a film azt tudta hozzátenni, hogy mindezt egy női kórus tagjain keresztül mutatta be, vagyis azt láttuk, hogyan váltja fel az uniformizált, hagyományos nőképet a kóruson belül a diverzitás. A tagok hiába különböznek, mégis egy csapattá formálódtak, melyben a külső szépség helyett a különlegesség és a tehetség a fontos.

Tökéletes hang 2-ben a női a capella kórus, a Bardeni Bellák, élükön az Anna Kendrick által alakított Becával, többszörös országos bajnokként térnek vissza. Az egykori ügyetlenkedő énekesek már sztárstátusszal rendelkeznek, és Obama elnök előtt léphetnek fel élő tévéközvetítésben. A magabiztos, profi show-t hoznak, de egy sajnálatos „malőr” miatt újból fel kell építeniük magukat, hogy a nemzetközi döntőig menetelhessenek. Az alaphelyzet nem véletlenül ismerős, az első rész is pontosan innen indult. Annyi a különbség, hogy nemi párharcok háttérbe szorulnak, és sokkal inkább a lányok közötti viszonyokról szól a film.

tokeleteshang2_4Mivel a sztori sem szorul több magyarázatra, és a karaktereket is ismerjük már, Kay Cannon forgatókönyvíró nem bíbelődik sokat a cselekmény szövésével: egyrészt megismétli az első film fordulatait, másrészt inkább a poénokra helyezi a hangsúlyt. A humor tényleg sokkal merészebb és szókimondóbb, viszont nem mindig működik. A poénok akkor lennének a helyükön, ha nem a levegőben lógnának, hanem magukból a karakterekből és a helyzetekből következnének. Nagyon ritkán van ez így, mivel a mellékalakok személyiségével nem kezd semmit a film. Az új latino kórustagnak csak pár egysoros jut az illegális bevándorlásról. Ugyanúgy, az ellenségnek beállított német csapat is annyira távol áll bármiféle életszerűségtől – vastag akcentussal beszélnek, merevek és kompetitívek –, hogy csakis erőltetett viccek születnek a rivalizálásból.

Valahogy látszik, hogy a színészek maguk se értik, miért vállalták a folytatást, kellemetlenül feszengnek a szerepükben. A film zsúfolt az új szereplőktől és a számtalan cameo megjelenéstől, így igazán csak Fat Amy (Rebel Wilson) karaktere emelkedik ki. A hozzá köthető banális szerelmi szál is csak azért megbocsátható, mert senki sem tud nála szórakoztatóbban szerelmet vallani. Rebel Wilson szinte át is veszi a főszerepet, Kendrick már alig van jelen a kórus életében, helyét az újonnal csatlakozó, bájos, de sajnos túl jellegtelen Emily (A félszeműből ismert Hailee Steinfeld) veszi át fokozatosan.

tokeleteshang2_3A kórustagok dilemmája tulajdonképpen Tökéletes hang 2 problémáit is körbeírják: ragaszkodnak a régi sikereikhez, és nem tudnak továbblépni. Chloe (Brittany Snow) például évek óta halogatja a diplomázást a kórus miatt, mert annyira nem tudja, mit kezdjen az életével. A folytatásfilmek készítőire is pont ez az ötlettelenség jellemző. Ironikus módon a filmet mégis tanmesének szánták az eredetiségről, és ha nem vennénk észre rögtön, ezt ötpercenként újra elismétlik – ráadásul annyira szájbarágósan és sziruposan, hogy a lányok győzelme után leginkább annak lehet örülni, hogy végre kijöhetünk a moziteremből.

Mégis sokatmondó a Tökéletes hang 2 sikere: egyszerűen láthatóvá tette, hogy van igény a nőket középpontba állító filmekre. Biztos vagyok benne, hogy hasonló folyamatokat fog elindítani, mint annak idején a Koszorúslányok. Csak nem lenne rossz, ha az ezek nyomán készülő filmeket odafigyeléssel, és nem összedobálva készítenék el.

Bartal Dóra

Bartal Dóra az ELTE anglisztika alapszakán és filmelmélet és filmtörténet mesterszakán végzett. Szakdolgozatait gender és populáris film témakörében írta, ezen kívül dokumetumfilmekkel foglalkozik. Specializációja a coming-of-age film és a fesztiválok. 2014 óta foglalkozik írással, szerkesztéssel és filmfordítással.

Hirdetés

Hirdetés