Kritika

Gondolkodj! – Cycle

Cycle 4Animációs sci-fi rejtélyes történettel, nagyszerű grafikával, csodálatos hangulattal. Nem engedelmeskedik semmiféle megszokott szabálynak. Egy pusztuló univerzumban játszódó menekülés – de hova?

Egy zavart űrhajós egy háztetőn ébred, zuhanás után. Hol van? Mikor van? Miért van ott? Halálos köd közeleg, és neki futnia kell az életéért. A köd lassan felemészti a világot körülötte, ő pedig az ugráspontot keresi, ahol végre – talán – kijuthat. Ebben a pusztuló univerzumban világvége-bulin, lemerevedett nagyvároson, csatákon és apró falvakon át vezet az útja, maga sem tudja, hová.

Mi sem tudjuk, hová.

A Cycle az alkotó szavai szerint „megköveteli a néző aktív részvételét”, „a gondolkodó elme szórakoztatására készült”. És így is van. Sóstai Zoltán nem hisz a lineáris történetmesélésben, szerinte a konstruált, eleje-közepe-vége sztori csak eltorzítja a világmegismerést – de a nem-sztori a Cycle-ben remekül nem-működik. Valódi kihívást jelent, csuda érdekes értelmezési lehetőségeket nyújt, lenyűgöz. Imádtam. És te is imádni fogod, ha szereted néha sebességbe rúgni az agyadat.

A film egyébként abból a feltételezésből indul ki, ami legalább a Mátrix óta popkulturális közkincs, miszerint a valóság többé-kevésbé hűségesen, de sosem tökéletesen, szimulálható egy kellő kapacitású univerzális számítógéppel. Hogy aztán a szimuláció stabil-e? Van-e értelme? A hűség milyen fokára juthat el? Sóstai Turing, Gödel és mások réges-régi információelmélet-forradalmasító gondolatait dolgozta bele ebbe a csodálatos filmbe; a felvetett probléma tehát messze nem eredeti, de a megvalósítás az, mind „sztori”-szinten, mind látványban, mert a film nagyon szép.

Cycle 2

A Cycle milliárd dolláros stúdiók animációját idézi, bár az alkotónak számos kompromisszumot kellett kötnie. 3D-ben nem láttam, de tanúsíthatom, hogy 2D-ben lenyűgöző látványt nyújt. (Az egyetlen hiba, hogy Sóstai néha túljátssza a kézikamera szimulációját és a kép úgy imbolyog, hogy fejfájást lehet kapni tőle.) Nem csak az animációs és motion capture technika maga kiváló, de a látványterv, amit megvalósít, is egyszerre kreatív és nagyon erős hangulatú. Az egyik helyszín egy pici magyar falura hasonlít, kockaházaival és az oly ismerős utcalámpákat összekötő hajlott kábeleivel; nem akartam pislogni, mert az is időt vesz el a csodálatból. Egy másik helyszín egy időbe merevedett nagyváros, lebegő törmelékkel. Egy harmadik a Holdbázis (feltételezem). Mind gyönyörű. Ahogy a zene is az: Sóstai Zoltán barátnője, Szabó Kinga szerezte a filmet hibátlanul aláfestő számokat (amiket itt meg is nézhettek).

A Cycle tehát a magyar filmgyártás egy kimagasló animációs remekműve (nemzetközi fesztiválokon is szerepelt már, Londonban és Moszkvában), de itt kezdődnek vele a bajok is, mert a kreativitás mellett hazai viszonyaink sötét oldalát is megtestesíti. Sóstai Zoltán egy interjúja szerint egy egész éven át csak ezen a filmen dolgozott. „Egy ideig a kevés spórolt pénzemből gazdálkodtam, ami persze hamar elfogyott, ezért aztán eladtam az autómat, tévét, PS3-at, gitárokat, meg amit lehetett. Kiflit ettem zsemlével” – mondta. Csakhogy van ám a filmnek producere is P. Koltai Gábor személyében, tehát elvileg támogatása és költségvetése is kellett volna legyen; P. Koltait két éve a filmjeihez kapcsolódó adócsalás vádjával előzetes letartóztatásba helyezték, és innentől a valóság kezdi átvenni a Cycle felfogását: egyszerű sztorira ne számíts. Sóstai a film honlapján említ egy olyan filmet, mely már szinte készen volt, amikor ő egy új ötlete alapján elkezdte a Cycle-t egyedül kifaragni belőle, de a szöveg nem mond sokat. (Frissítés: azóta interjúnk készült az alkotóval, ami valamelyest tisztázza a történetet.)

http://vimeo.com/39688261

Akárhogy is keletkezett a film, jó, hogy van. Kivételes teljesítmény és kivételes élmény. Néhány mély tudományfilozófiai probléma profi és érdekes tálalása, azzal a megszállottsággal, ami a remekművekhez kell. Ha volna igazság a világon, ennek a filmnek híressé kellene válnia, de a Cycle nem az egyszerű történetekről szól. Annál érdemesebb megnézned.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya