Kritika

Gyerekek, cafatok – Az ígéret földje

Az ígéret földje

Az ígéret földje (La jaula de oro)Egy hét különbséggel a második olyan latin-amerikai film érkezik a mozikba, amely a térség megoldatlan társadalmi válságaira fókuszál. A művészetileg gyengébb Heli után Az ígéret földje képes több lenni a figyelemfelkeltésnél, ami leginkább a főszereplők közt feszülő bonyolult viszonyrendszer miatt valósulhat meg.

A mexikói drogháború százezer áldozata révén valamivel ismertebb már az európaiak számára, mint az utóbbi években drasztikusan megemelkedett gyermekmigráció jelensége. A világ leszakadó részéhez tartozó Guatemala, Salvador és Honduras évek óta küzd a gyerekek elvándorlásával, amelynek oka a szegénység mellett elsősorban a tomboló erőszak és az óriási mértékű bűnözés. A migráció iránya mindig az Egyesült Államok, és a helyzet súlyosságát az mutatja, hogy Obama elnök is foglalkozik a kérdéssel (a témáról itt találsz egy rövid cikket).

Illetve az is, hogy a filmrendezők érdeklődését is felkeltette a téma. Az ígéret földje egy anti-roadmovie. Két fiú, Juan (Brandon López) és Samuel (Carlos Chajon) és egy nemiségét titkoló lány (Karen Martínez) indul útnak egy guatemalai gettóból, hogy Mexikón keresztül új életet kezdjenek Amerikában. Útközben a térség minden gondjával szembesülnek: a korrupt rendőrséggel, a kis értékű lopások magas számával, az embercsempészettel és a hihetetlen mértéket öltő erőszakkal.

Az ígéret földjeAz ígéret földje nagyszerű ívet vázol fel a különböző filmes eszközökből építkezve. Az elején jó darabig egy szó sem hangzik el, a gyerekek párbeszéd nélkül indulnak el. Ez óriási feszültséget ad már a kezdetekben, noha valójában ez még az út legenyhébb szakasza. A minél későbbre tolt megszólalás jelentőséggel ruházza fel az első elhangzó mondatot, ami valójában egy kérdés – ez az a híd? Ez és a látvány együtt talán egy Mexikó-allegória is lehetne.

„Az ígéret földje tehát több szempontból is különleges alkotás”

A párbeszédek nélküli kommunikáció a film egésze alatt jelen van, ugyanis a három tinihez csatlakozik egy spanyolul nem beszélő indián is (Rodolfo Domínguez). A folyamatosan fogyatkozó társaság tagjai közötti viszonyrendszer a halálos kalandok közepette állandó változáson megy keresztül, amelybe különleges színezetet visz az őslakos mint elnyomott kisebbség jelenléte. Az Egyesült Államokban ugyanis a gyerekekre ugyanez a sors vár. Visszafogott filmművészeti elemek más téren is megjelennek. Zene például csak néha szólal meg, és akkor is mindig minimalista: egy zongora vagy egy hegedű szól lágyan. Az álomszerű dallomokhoz egy különleges álom társul: a hó. Szimbolikus és valós értelmű tárgyak és hangok sora telik meg többletjelentéssel a fim 102 perce alatt – lásd: vonat, fal, sóhaj és legijesztőbben a húscafat.

Az ígéret földjeAz ígéret földje tehát több szempontból is különleges alkotás. Néha olyan volt, mint A gyűrűk ura, mert ahogy egyre távolabb jártak a főhősök, egyre több ellenséggel és egyre kevesebb segítséggel találkoztak. Ugyanakkor anti road movie is (mint az Országúti hajsza), azaz nem az út a lényeg, hanem maga a pokol. A felsoroltakkal szemben ez azonban a valóság bolygónk egy másik oldalán. És erről szól majd a hamarosan érkező Trash (magyar előzetes itt), amit már úgy írtak meg, hogy a nyugati gyomor is megemészthesse Latin-Amerika nyomorát.

Diego Quemada-Díez rendező korábban évekig az Egyesült Államokban dolgozott operatőrként, mielőtt Mexikóban elkészítette Az ígéret földjét, amelyért tavaly Cannes-ban az Egy bizonyos nézőpont kategóriájának győztesévé tették (éppen ezt nyerte meg idén Mundruczó Kornél a Fehér istennel). Abban az évben a Heli a legjobb rendezés díját vitte el előle, noha szerintem éppen fordítva lett volna indokolt. A két mozi mindenesetre remek látleletet ad napjaink Közép-Amerikájának legégetőbb problémáiról.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. [email protected]

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya