Fókuszban Kritika

Egy átlagember gyilkos gyásza – Utóhatás

A nevezetes Kübler-Ross modell szerint egy traumatikus esemény feldolgozásakor az ember alapvetően öt fázison megy keresztül: elutasítás, düh, megalkuvás, depresszió, elfogadás. Viszont vannak esetek, amikor jóval nehezebben lép át valaki egyikből a másikba, főleg ha szeretteit egy olyan balesetben veszíti el, aminek okozója életben van. Akkor a düh könnyen a tettes felé irányulhat – ahogy az Utóhatás című filmben is. 

Így járt Vitaly Kaloyev, orosz építőmérnök is, aki feleségét és két gyermekét veszítette el egy 2002-es repülőgép katasztrófában, amikor a rosszul kapott instrukciók és egyéb tényezők miatt két utasszállító ütközött össze a levegőben 71 ember halálát okozva. Kaloyev annyira nem tudta feldolgozni családja elvesztését, hogy magánnyomozót fogadva próbálta kideríteni a válaszokat. Ezek végül elvezették őt Peter Nielsen légiirányítóhoz, akire azon az estén a gépekért felelt. Kaloyev saját otthonában kereste fel Nielsent, a két férfi közötti szóváltás pedig tragikus végkifejlethez vezetett.

Nem éppen megszokott, hogy egy ilyen sötét, drámai történettel Arnold Schwarzeneggert bízzák meg, ugyanakkor Elliot Lester filmje illeszkedik az osztrák akcióhős időskori pályájába. Elsősorban azért, mert Schwarzenegger (bár a Terminátor 5 és az Expendables kapcsán nem erre gondolnánk) maga is realizálja korát és a tényt, hogy ő sem lesz fiatalabb, így olyan szerepeket vállal, melyek valamilyen módon a fénykorára reflektálnak, vagy olyanokat, melyek kívül esnek eddigi komfortzónáján és a színészi képességeit kívánják előhozni.

A meglepő reveláció pedig az, hogy Arnold rácáfol a kételkedőkre, és a maga limitált képességeivel

ki tud hozni magából egy valóban hiteles drámai alakítást.

A Maggie is nagyrészt az ő játéka miatt volt emlékezetes, és most az Utóhatást is nagyrészt ő viszi el a hátán. Ebből már kitalálható, hogy bizony ő alakítja Kaloyevet (a filmben Roman Melnik névvel), és képes úgy megformálni a hirtelen jött tragédia által összeomló, a rémálmok és családja emléke által megtépázott lelkű apát, hogy nem esik a túljátszás hibájába. Talán az idős kor, talán a Jób módra szenvedő apafigurák megformálása az, ami kihozta belőle a csúcsteljesítményt, de alakítása mindenképpen értékelendő.

Éppen ezért nem rajta múlott, hogy maga a film egésze nem ér fel hozzá. A színészek többségével nincs gond, csak elhalványodnak Schwarzenegger mellett (nem hittem volna, hogy ilyen is bekövetkezhet) hiszen míg ő tényleg apait-anyait beletesz alakításába, addig mások inkább csak elvannak vékonyan megírt szerepükben. Igaz ez a légiirányító Nielsent játszó Scott McNairyre is, aki legalább annyira jelen van, mint Schwarzenegger, de korántsem brillírozik.

Drámai filmekben nagyon sok múlik a rendezésen, és e tekintetben Elliot Lester eléggé felemásan teljesít. Alapvetően kompetens, képileg egységes, tisztes munkát végez, vannak drámai erejű jelenetek (amikor Roman a roncsok között rátalál a halott családjára – ez kifejezetten megrázó képsor).

Máskor viszont hajlamos jócskán túllőni a célon,

képileg és zeneileg is tolakodó módon, ami nem segíti a hatáskeltést. Hogy az alacsony költségvetést öncélú szűrőkkel meg egyéb trükkökkel próbálja palástolni, már inkább csak legyintésre méltó.

Ha nem számítjuk a kisebb dramaturgiai és stílusbeli zökkenőket, valamint a fájdalmasan hatásvadász befejezést, az Utóhatás kellemes néznivaló, egy kiugró, emlékezetes Arnold Schwarzeneggerel, aki új oldalát mutatja meg. Azt kell mondjam, jól is áll neki, remélem, hogy még lesz alkalma ezt más filmekben is kamatoztatni, mert méltóbb hattyúdal, mint a kiszáradt, régi akciószériákban való haknizás.

Szabó Kristóf

Szabó Kristóf

Szabó Kristóf az ELTE bölcsészkarán végzett filmelmélet és filmtörténet szakirányon, jelenleg könyvtáros, 2016 óta tagja a Filmtekercsnek. Filmes ízlésvilága a kortárs hollywoodi blockbusterektől kezdve, az európai művészfilmeken át, egészen a Távol-Keletig terjed. Különösképpen az utóbbira, azon belül is a hongkongi és a dél-koreai filmre specializálódik.

FM ‘tekercs Podcast

 

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..