Kritika

Ha jól kevered, nem fog odaégni – Utórengés

Álmomban nem gondoltam volna, hogy a katasztrófafilmes műfaj békében megférhet a túlélő horror zsánerével – pláne, hogy egy Eli Roth (Motel) által felügyelt, chilei kiküldetésben készült, magyar hősnővel rendelkező alkotás kapcsán latolgattam a műfajkeverési tippmixet. Az Utórengésről azonban valódi totógyilkos módjára peregtek le az előítéletek.

Izgalmas testű leányok és – ha nem is jóképű, de – laza mondókával megáldott legények turistaként keresik a kalandokat egy idegen vidéken, és persze történik velük valami rettenetes. Hány meg hány horrorfilmben, sőt hány meg hány Eli Roth műben találkoztunk már az elcsépelt felütéssel, s a Tarantino-udvartartásból kinőtt forgatókönyvíró-rendező maximum a bűnös élvezetet keresők előtt szolgált rá némi tiszteletre. Mindeddig. Merthogy egy húsevő vírus (Kabinláz) és egy gyilkolni vágyó milliomosokat kielégítő szervezet (Motel 1-2.) után Eli Roth most olyan erőket szabadít rá az önfeledten mulatozó csapatra, melyeket megmosolyogni nem lehet. Az Utórengésben két, látszólag élesen különböző műfaj csap össze hiú görög istenségként, küzdelmük tétje pedig annak felmérése, hogy vajon az elemi csapások vagy az emberi söpredék tud többet leszedni az egydimenziós áldozatjelöltekből?

Merthogy Nicolás López filmjében – Eli Roth szerencsére „csak” producerként, „szkriptdoktorként,” és színészként nyúlja le a produkciót – ugyanis egy földrengés rázza meg Chile egyik turistaparadicsomát, hőseinknek pedig nemcsak a balesetveszélyessé vált tereptől, hanem a csapás által megrongált, közeli fegyház veszedelmes lakóitól is óvakodniuk kell.

utorengesAz Utórengésig fel sem merült bennem, s nem kis meglepetést okozott, hogy a katasztrófafilm békében megférhet a túlélő horror szubzsánerével, pedig ha jobban belegondolunk, már természetesnek tűnik, hogy a két műfaj között kovalens kötés alakulhat ki. Felületesen szemlélve is látszik, hogy mindkét műfaj az elborzasztásra épül, ám mélyebbre ásva szerkezeti hasonlóságokat is észrevehetünk. Ha a klasszikus katasztrófafilmekből (például A Poseidon katasztrófa) indulunk ki, megfigyelhetjük, hogy a (kezdő)csapást követően éppúgy láncszerűen szerveződik a cselekmény, ahogy a slasherekben is: mindkét műfaj szépen sorjában kínálja a minél változatosabb elhalálozásokat, s biztosak lehetünk abban is, hogy a filmek végére a (leginkább) bűntelen szereplők, horrornál a final girlök nyerik el az élet jutalmát. (E szerkezeti hasonlóság letisztázásával érdekesnek tűnik, hogy a katasztrófafilmek 70-es évekbeli virágkora éppen akkor ér véget, amikor a slasher-láz a 80-as évek nyitányára a Halloweennel vagy a Péntek 13-mal forrósodni kezd.)

utorenges1Eli Roth, illetve a chilei Nicolás López ezt az analógiát vette észre, s szépen fel is húzták rá az Utórengést. Sorra és élvezetesen hullanak el a szereplők, ki balesetek következtében, ki emberkéz által, ám az alkotók mindvégig szem előtt tartják azt a szimpatikus megfontolást, hogy a katasztrófafilm és a túlélő horror összecsapásában erkölcsi szempontból melyik műfaj kerülhet ki győztesen? S ha a katasztrófákra mint istenítéletekre gondolunk, amelyek úgymond megrostálják az emberiség bűnös férgesét, nyilvánvaló a válasz. Ezért is találó, hogy az Utórengés a mélyen vallásos Chilében játszódik, s hogy meghatározó helyszínként tűnik fel benne egy temető és egy templom is. Ezek összeomlásának boszorkányos képei, illetve a földrengést követő pokoli hangulat remekül megalapozzák a csalafinta finálét, amely a final girl (Osvárt Andrea amúgy nem rossz) létkérdését is újraértelmezi. Mert lehet, hogy egy abortuszt elfelejteni vágyó ifjú hölgy bűnbocsánatot nyerhet a Horror istene előtt, de a moralitásában erősebb Katasztrófa mindenható valószínűleg erre csak annyit mond: „Eltöröllek a Föld színéről is!

Kiss Tamás

Kiss Tamás a Filmtekercs szerkesztője. Gimnáziumi tanárként mozgóképkultúra és médiaismeret, illetve történelem tárgyakat oktat. Rajong a western, a horror és a gettófilm műfajáért, valamint Brian De Palma és Sidney Lumet munkásságáért.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com