Kritika

A sütikirálynő párjára talál-e? – Hab

Szeptemberben Lakos Nóra párkapcsolati romkomja édesíti meg a mozikat. Párral, pár nélkül is megnézhetjük, de utána nem árt, ha van egy cukrászda a közelben, mert a Hab című filmben a sütik az abszolút győztesek.

Kerekes Vica régimódi, királylányos külsejével  egy olyan lányt alakít, aki a torony helyett egy maga kreálta világban reked: benne olyan kiszínezett álmok kapnak csak helyet, amelyek az irrealitás habkönnyűségében lebegnek. Valódi férfiak helyett csak mozihősök és a rég elmúlt ex pasi vesznek részt az életében, ám a mozihősök közül is csak a reménytelen szerelmesek. Mégsem olyan keserű az élete, mert egy cukrászdában keveri a habot, hogy a hősszerelmesekről elnevezett süteményeit mesteri fokon napról napra megalkossa. A probléma, vagyis az a fránya realitás mégiscsak bekacsint, amikor a kiadás-bevétel mérlege a kiadás felé igencsak kibillen.

De a film hurráoptimizmusa jegyében ez csak egy apropó az újabb kalandokra.

Így kerül Dóra egy családi befektetéseket támogató pályázat workshopjára hirtelen beszerzett kamuférjével és kamugyerekével. A film nagy része ezen a négy napos rendezvényen zajlik, ami sorsdöntő mind a négy résztvevő család számára, és nem csak a pénz miatt. A párkapcsolatok is próbára tétetnek, főleg, hogy Dóra exe is jelen van cuki feleségével.

Hab-Kerekes-Vica

Lakos Nóra korábban azt nyilatkozta, hogy igényesen szórakoztató filmet szeretne készíteni, amely megidézi A család kicsi kincsét, Wes Anderson filmjeit és az Amélie csodálatos életét.

Az kétségtelen, hogy kedvesen szórakoztató film lett a Hab, nincsenek alpári poénok,

és minden karakter ezért vagy azért szerethető. A szofisztikáltság viszont nem sikerült, a felvonultatott párok fájóan típuskarakterek: a sportos, a jurtás és a cuki. Miért kellett őket ilyen dobozokba betenni, miért nem lehetett volna egy kicsit teret adni a nézőnek, hogy maga fedezze fel, ki milyen karakter? Ehelyett a jurtások belépője egy sámándobolós táncikálás, a sportosoké egy futóedzés és a többi. Szegények dizájnban, beszédtémában sem tudnak semmi mást  felhozni, mint amit egytényezős karakterük megenged. Ehhez jön Dóra kamuférje (Mátray László), aki a farkasbőrbe bújt jófiú. A korábban a Kojotban Kispalit alakító színész jelenléte kétségkívül szórakoztató és jól is áll neki ez a lazább figura is, de meglepetéseket ő sem tartogat. Pedig a szétrágott történet nem lenne baj, hiszen mégiscsak egy romkomról van szó, s ebben a műfajban nincs új a nap alatt, de azért nem kellett volna mindenkit ennyire tipikusra csinálni.

Kerekes Vica viszont szó szerint varázslatos karakter. Egy fajta időtlen báj lengi körül, régimódisága remekül áll neki, és szeplős-göndör fazonja pedig pont olyan, ahogyan egy ifjúsági lányregény főhősnőjét képzelném. A szlovákiai származású színésznőt ritkán láthatjuk magyar filmben, emiatt itthon nem is annyira ünnepelt, mint Csehországban.

Legutóbb Szabó Kimmel Tamás oldalán az Apró mesékben remekelt.

Lakos Nóra azt nyilatkozta, hogy egyértelmű volt, hogy Kerekes Vicát szeretné főszereplőnek, már csak meg kellett győznie. Kerekes Vica pedig szívesen jött, hogy megint magyar filmben szerepeljen. És ez bizony szerencsés, hiszen a személye tölti fel a filmet.

Lakos Nóra filmje nem csak az édesszájúaknak, a mozi fanoknak is kedvez.

Lépten-nyomon filmes utalásokat csempész a Habba: a sütineveken túl az élet nagy helyzeteire is filmekből merítenek útmutatást a szereplők, s olykor a szeretett tárgyak is színészek megtestesítői. Mácsai Pál például egy kanna, szerencsétlenségére egy törött kanna, de még erre is van megoldás. Aztán ott van Lacika (Gyarmati Erik), aki színésznek készül és intellektusával veri a felnőtteket, ugyan improvizálni szeret a legjobban, de becsüli a klasszikusokat is, így szinte természetes, hogy Chaplin bajusza is előkerül.

Egyszerű receptből süt ki valami édeset Lakos Nóra, s tulajdonképpen ezzel engem meg is vett kilóra. A film üzenete is valami olyasmi, hogy a hibáink ellenére vagyunk szerethetőek. Hát ez a film pont ilyen, a gyerekbetegségei és egyszer-egyes megoldásai ellenére szórakoztató. S miközben a világ hatalmas felfordulásban van, a filmipar pedig összedőlni látszik, nagy szerencse, hogy még be tudunk ülni a moziba egy kis habcsókos filmre.

A Hab szeptember 10-étől látható a mozikban az InterCom forgalmazásában.

Avatar

Keller Mirella

Keller Mirella az ELTE Filmelmélet és filmtörténet, illetve Magyar nyelv és irodalom szakán végzett. Jelenleg a Nyelvtudományi Doktori Iskola hallgatója. 2008 óta publikál filmes cikkeket. A Filmtekercs.hu ötfős szerkesztőcsapatának tagja. kellermirella@filmtekercs.hu

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya