Fókuszban Kritika

A koporsó letöltése folyamatban – Halálod appja

Láthatunk a Halálod appjánál ijesztőbb horrorfilmet idén, de ostobábbat biztosan nem.

Emlékeztek még a Végső állomásra? Ez az öt részt megélt horrorsorozat, ha nem is volt egyenletes minőségű (vagy sokak számára egyáltalán jó), valamit nagyon tudott: világos szabályrendszert épített fel magának, így a néző képes volt 100%-ban követni azt, ki lesz a következő áldozat. A nagybetűs Halál, mely egy kozmikus kód szerint jön el érted, hozva ezzel fenyegetést és állandó parát minden hétköznapi cselekedetre, míg végül maga a félelem sodor végzetes helyzetbe – ezt képesek voltak minden alkalommal szállítani, és nem is igazán kellett jump scare hozzá.

A Halálod appja is hasonló alapokról indul.

Eleve olyan terepre tévedt az STX Entertainment horrorja, ami korábban is kiválóan működött híres elődök számára. A mediatizált világban a televízió (Videodrome, Poltergeist), a videókazetta (A kör, V/H/S), vagy a vonalas és mobiltelefonok (Ismeretlen hívás, Don’t Hang Up) már kitermelték a maguk filmjeit, és egyenként borítottak sötét fátylat a mindennaposan használt eszközeinkre. Mi a következő lépés? Hát a telefon tartalma:

a „gyilkos alkalmazás” gondolatának kivitelezése azonban ugyanolyan primitív, mint maga az ötlet.

Pedig az elődökre is ugyanígy lehetett legyinteni, de a sokszor kreativitással és alázattal készült filmek mégis képesek voltak meggyőzni a közönséget, és a durvábbak álmatlan éjszakákat, terápiákat is eredményeztek. A Halálod appja esetében viszont az alkotói szándék, meg úgy általában az ötletek teljességgel hiányoznak.

Mintha 13-14 évesek írták volna a szkriptet, és a film fel sem próbált nőni ahhoz a potenciálhoz, amibe beleállt. A horrorfilmek Emoji-filmjeként funkcionál, mert napjaink telefonfüggősége körül forog, de még egy épeszű gondolata sincs róla. Csak fel akart ülni a trendi-vonatra, miközben a leghitványabb eszközökkel paráztat: hirtelen hangos zajokkal és azokkal a százszor látott démonokkal.

halálod appja

Igen, hiszen a Halálod appja nem igazán az elkerülhetetlen végzetről szól, és ezzel le is mondott arról, hogy izgalmas legyen. Ugyanis, ha valaki letölti a Countdown alkalmazást telefonjára, az megláthatja egy számláló keretében, hogy meddig tart az élete. És akinek kevés ideje van hátra, az retteghet, de nem csupán egy bekövetkező balesettől, vagy hirtelen rosszulléttől – ilyenkor jönnek a szellemek.

A Végső állomás pont azért volt félelmetes, mert a Halált nem megtestesült csuklyás entitásként mutatták be, hanem a véletlenek és apró láncreakciók sorozataként, ami elől képtelenség megszökni. A lusta forgatókönyvírók itt azonban ezt a paranormálissal hidalták át. És, ha ez még nem lenne elég, ezek a rusnya démonok a számláló lejárta előtt is folyamatosan csesztetik a hősöket, csupán azért, hogy az ostobának nézett közönség is ellegyen addig valamivel.

Amellett, hogy a Halálod appja fantáziátlan hatásmechanizmussal rendelkezik, kifejezetten kérdéses a moralitása is.

Központi szerepet kap a rezidensként dolgozó főhős, Quinn (Elizabeth Lail a You című sorozatból) zaklatása is, főnöke (Peter Facinelli az Alkonyatból) által, mely egy vissza-visszatérő eset korunk filmjeiben a 2017-es botrányok óta. A közeledési jeleket nem értő, hatalmával visszaélő és fenyegető orvos bár fizikailag nem abuzálja a lányt, ki akarja tenni új munkahelyéről – ez pedig bőven elég ahhoz, hogy Quinn feljogosítva érezze magát a férfi megöléséhez. De nem csak ezzel van gond: egy kisebb mellékszereplőt is gond nélkül a Halál elé vetnének, csupán azért, mert hisz az lapos Földben, az Illuminatiban, az összeesküvésekben, illetve tagadja a holokausztot. Ők nem fújnak egy követ a jókkal, így értük nem kár – állítja a produkció, de mindkettőjüket megmenti, mondván még sokáig velünk lesznek a számláló szerint.

Úgy általában elmondható a Halálod appjáról, hogy akkor a legjobb, amikor meg sem próbálkozik a humorral és a legkönnyebb poénforrásokért nyúl. Így legalább pár percig nem kell komolyan vennünk ezt a nevetséges koncepciót, és elfeledkezünk arról is, mennyire buták főszereplőink: szinte tálcán kínálják magukat a Halálnak, pedig volt lehetőségük arra, hogy megmeneküljenek egy démonmániás tiszteletes segítségével.

Ezek a jelenetek, a feszültség, a fordulatok és gondolatok hiánya miatt válik a Halálod appja egy olyan alkotássá, ami bár nem foglal sok tárhelyet, de már az adathasználatért is kár volt.

Szécsényi Dániel

Szécsényi Dániel

Szécsényi Dániel a Ráadás és Moziban rovat szerkesztője. Kedvencei az életszagú, morális kérdéseket feszegető filmek – az igényes blockbusterek mellett.

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..