Kritika

Amerikai tragédia – Halhatatlanok

Tarsem Singh 2011-ig két egyedi látványvilággal rendelkező filmmel jelentkezett, s ennyi elég is volt ahhoz, hogy a nézők megjegyezzék a nevét. A sejt és a Zuhanás után viszont olyan gyenge akció-fantasyt tett le Hollywood asztalára, hogy a helyében biztosan kihúznám filmográfiámból a címet. Na jó, talán látvány- és jelmeztervezőként feltüntetném magam a stáblistán.

A Halhatatlanok a görög mitológiában játszódik, de valahogy mégsem. Felhasználja a mitikus személyek neveit, de szinte teljesen más történetben szerepelteti őket. A főszereplő Thészeusz (Henry Cavill) például paraszti családból származik, holott eredetileg királyi (sőt, isteni) ősöket tulajdonítanak neki. Lehetne még folytatni a sort, de ha már a főszereplőn elcsúszik az eredetihez hű cselekményvezetés, kizárt, hogy a mellékszereplőket is a helyükön találjuk.

Thészeusz legnagyobb ellenfele Hyperion király (Mickey Rourke), aki nem csak hogy lemészárolja szülőfaluját, de anyját a fiú szeme láttára végzi ki. Mindezt az istenek ősi csatájában elveszett epiruszi íj utáni keresés nevében teszi. A fegyver segítségével ugyanis leigázható az emberiség és legyőzhetők az istenek. Az íj hamar előkerül, így a kutatásról a bosszúra tolódhat a hangsúly. Phaedra papnő látomása szerint Thészeusz az egyetlen, aki megakadályozhatja a káosz eluralkodását. Utólag nézve elég vicces a kijelentés, hiszen a film többször is használja a görög drámákban jól bevált „deus ex machinát”. Nagyon szép teljesítmény, ahogy a főszereplő karddal és dárdával végiggázol az ellenségen, de akármennyire is igyekszünk, nem hisszük el, hogy ő a kiválasztott. A legmeredekebb helyzetekben megjelenik egy csapat isten (Zeusz, Poszeidón, Athéné), és miközben saját beavatkozásuk ellen beszélnek, egyszerűen kihúzzák a hősöket a csávából.

Hyperionnak erre is van terve: kiszabadítja a titánokat a Tartarosz-hegy gyomrából, s Zeuszék ellen uszítja őket, hátha ezúttal nem ők kerülnek ki bukott istenekként a csatából. Azt gondoljuk, itt végre érezhetünk egy kis izgalmat, de sajnos a titánok ugyanúgy sorban elhullnak, mint Hyperion katonái. És ha még sikerül is legyőzniük egy-egy istent, nem kell aggódni: már az elején megtudtuk: az istenek csak egymást pusztíthatják el. Mintha a forgatókönyvírók szándékosan vonnák ki a drámát művükből, hogy a néző a látványra koncentrálhasson.

A látvány pedig Tarsem Singh erőssége, ahogy ezt már megtanultuk. Pontosan komponált beállítások és hatásos színvilág jellemzi a képeket, bár néha nehéz eldönteni: egyedi művészi kifejezőeszközöket vagy kidolgozatlan számítógépes háttérgrafikát látunk. A Zuhanás éles színeit tompította, és az antik környezethez illő szépiaeffekttel látta el. A kreativitás ezen kívül a jelmezekben merül ki, ugyanis a hősökön kívül szinte mindenkire aggatott egy-egy furcsa maskarát Lady Gaga ruhatárából.

A harcok mindenképpen a 300-at fogják eszünkbe juttatni. Bár a két film között lévő 5 év a Halhatatlanok javára válhatott volna, nem sikerült Zack Snyder filmjéhez hasonlóan kult státuszba kerülnie. Sokan már a 300 harcjeleneteit is nevetségesnek vagy túlzónak találták, itt viszont már a rajongók is húzhatják a szájukat. A koreográfiával túllőttek a célon, teljesen visszafelé sül el. Ugyanez mondható el a drámainak szánt párbeszédekről is. Egyetlen mondatnak sincs igazán súlya, csak azért hangzanak el, mert a görögök minden bizonnyal nagyon teátrálisan beszéltek (nem), azért is köszönhetünk nekik ennyi megkapó idézetet. Szomorú, hogy a rendező öt év hallgatás után egy ilyen művel állt elő, bár talán épp ő tette fogyaszthatóbbá a forgatókönyvírók és a színészek által elrontott filmet.

Avatar

Szűcs Tamás

Szűcs Tamás a Corvinus Egyetemen végzett kommunikáció szakot és az ELTE-n filmelmélet és -történet szakot. Korábban a Filmtekercs hírrovatának vezetője volt, jelenleg kommunikációs tanácsadó egy PR ügynökségnél. Specializációja Hollywood, a közel-keleti filmek, az amerikai talk showk és sitcomok.

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Címlapon

Video

Kik a legújabb szereplők a streamingpiacon és vajon melyiküké a jövő? A VLOGtekercs második adásában folytatjuk a seregszemlét és egy kis jövendölgetéssel is készültünk!

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya

A videó Tóth Nándor Tamás cikke alapján készült.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..