Kritika

Amerikai tragédia – Halhatatlanok

Tarsem Singh 2011-ig két egyedi látványvilággal rendelkező filmmel jelentkezett, s ennyi elég is volt ahhoz, hogy a nézők megjegyezzék a nevét. A sejt és a Zuhanás után viszont olyan gyenge akció-fantasyt tett le Hollywood asztalára, hogy a helyében biztosan kihúznám filmográfiámból a címet. Na jó, talán látvány- és jelmeztervezőként feltüntetném magam a stáblistán.

A Halhatatlanok a görög mitológiában játszódik, de valahogy mégsem. Felhasználja a mitikus személyek neveit, de szinte teljesen más történetben szerepelteti őket. A főszereplő Thészeusz (Henry Cavill) például paraszti családból származik, holott eredetileg királyi (sőt, isteni) ősöket tulajdonítanak neki. Lehetne még folytatni a sort, de ha már a főszereplőn elcsúszik az eredetihez hű cselekményvezetés, kizárt, hogy a mellékszereplőket is a helyükön találjuk.

Thészeusz legnagyobb ellenfele Hyperion király (Mickey Rourke), aki nem csak hogy lemészárolja szülőfaluját, de anyját a fiú szeme láttára végzi ki. Mindezt az istenek ősi csatájában elveszett epiruszi íj utáni keresés nevében teszi. A fegyver segítségével ugyanis leigázható az emberiség és legyőzhetők az istenek. Az íj hamar előkerül, így a kutatásról a bosszúra tolódhat a hangsúly. Phaedra papnő látomása szerint Thészeusz az egyetlen, aki megakadályozhatja a káosz eluralkodását. Utólag nézve elég vicces a kijelentés, hiszen a film többször is használja a görög drámákban jól bevált „deus ex machinát”. Nagyon szép teljesítmény, ahogy a főszereplő karddal és dárdával végiggázol az ellenségen, de akármennyire is igyekszünk, nem hisszük el, hogy ő a kiválasztott. A legmeredekebb helyzetekben megjelenik egy csapat isten (Zeusz, Poszeidón, Athéné), és miközben saját beavatkozásuk ellen beszélnek, egyszerűen kihúzzák a hősöket a csávából.

Hyperionnak erre is van terve: kiszabadítja a titánokat a Tartarosz-hegy gyomrából, s Zeuszék ellen uszítja őket, hátha ezúttal nem ők kerülnek ki bukott istenekként a csatából. Azt gondoljuk, itt végre érezhetünk egy kis izgalmat, de sajnos a titánok ugyanúgy sorban elhullnak, mint Hyperion katonái. És ha még sikerül is legyőzniük egy-egy istent, nem kell aggódni: már az elején megtudtuk: az istenek csak egymást pusztíthatják el. Mintha a forgatókönyvírók szándékosan vonnák ki a drámát művükből, hogy a néző a látványra koncentrálhasson.

A látvány pedig Tarsem Singh erőssége, ahogy ezt már megtanultuk. Pontosan komponált beállítások és hatásos színvilág jellemzi a képeket, bár néha nehéz eldönteni: egyedi művészi kifejezőeszközöket vagy kidolgozatlan számítógépes háttérgrafikát látunk. A Zuhanás éles színeit tompította, és az antik környezethez illő szépiaeffekttel látta el. A kreativitás ezen kívül a jelmezekben merül ki, ugyanis a hősökön kívül szinte mindenkire aggatott egy-egy furcsa maskarát Lady Gaga ruhatárából.

A harcok mindenképpen a 300-at fogják eszünkbe juttatni. Bár a két film között lévő 5 év a Halhatatlanok javára válhatott volna, nem sikerült Zack Snyder filmjéhez hasonlóan kult státuszba kerülnie. Sokan már a 300 harcjeleneteit is nevetségesnek vagy túlzónak találták, itt viszont már a rajongók is húzhatják a szájukat. A koreográfiával túllőttek a célon, teljesen visszafelé sül el. Ugyanez mondható el a drámainak szánt párbeszédekről is. Egyetlen mondatnak sincs igazán súlya, csak azért hangzanak el, mert a görögök minden bizonnyal nagyon teátrálisan beszéltek (nem), azért is köszönhetünk nekik ennyi megkapó idézetet. Szomorú, hogy a rendező öt év hallgatás után egy ilyen művel állt elő, bár talán épp ő tette fogyaszthatóbbá a forgatókönyvírók és a színészek által elrontott filmet.

Avatar

Szűcs Tamás

Szűcs Tamás a Corvinus Egyetemen végzett kommunikáció szakot és az ELTE-n filmelmélet és -történet szakot. Korábban a Filmtekercs hírrovatának vezetője volt, jelenleg kommunikációs tanácsadó egy PR ügynökségnél. Specializációja Hollywood, a közel-keleti filmek, az amerikai talk showk és sitcomok.

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya