Kritika

Halványkék pötty vagyunk csak – Férfiak, nők és gyerekek

Férfiak, nők és gyerekek

Szülőként valószínűleg két felismerést nem szeretnénk tenni: az egyik, hogy mennyire nem tudunk semmit a gyerekeinkről, a másik, ha valami szokatlant tudunk meg róluk. Jason Reitman legutóbbi filmje a Férfiak, nők és gyerekek hordoz némi modorosságot magában, mégis nagyon pontos látlelete a Z generáció kertvárosi káoszának.

Jason Reitmantól nem idegen az Amerikai Család különböző viszonyainak megfilmesítése. A Juno a 16 évesek hirtelen jött babájáról, a családalapításról és az ezzel járó felnövésről mesél, a Nyárutó fiát egyedül nevelő hősnője pedig egyaránt megéli a függetlenség és a férfitól való függés előnyeit és hátrányait. Ezekkel szemben a Férfiak, nők és gyerekek lassú folyású, kicsivel komorabb történet. Kritikus attitűd terén nem megy el a végletekig: nem játszik Ken Parkot, s annyira talán nem fest sötét képet, mint Sam Mendes az Amerikai szépségben. Csak csendben lerajzol, feltár mindent a kamasz lelkekben. Juno 16 évesen még megszüli babáját, és boldogan élnek, itt Allison méhen kívüli terhessége már nem ilyen felhőtlen és meseszerű.

Egy kevés szarkasztikus humor azért akad: Emma Thompson remek narrációja és annak jól átültetett magyar szinkronja. Kovács Nóra tökéletes szenvtelenséggel beszél a gyerekek és a szülők érzelmeiről, emberi viszonyairól, reakcióiról, amelyek mögött sokszor komoly drámák húzódnak. Hasonlóan jó, csak éppen vizuális geg a különböző böngészőkbe és telefonokba írt üzenetek, képek stb. vászonra helyezése. Két iskolás diák beszélget, közben látjuk a monitoron, hogy teljesen máshol járnak. Betér a kamera egy iskolai menzára, és tömött sorokban jönnek elő a képernyőn a chatablakok. Ilyen és ehhez hasonló vizuális megoldások teszik bizonyos értelemben humorossá a filmet.

De a napnál is világosabb, hogy ilyen térben nem lehet sérülés nélkül is megúszni a dolgokat. A film sötét tónusát a gyerekszereplők vergődése, motiválatlansága, közösségi és szexuális frusztrációja határozza meg. Két fiú és három lány egy átlagos texasi gimnáziumból: valamennyien szüleikkel vagy önmagukkal való kapcsolatukon nem tudnak túllépni, és mind mögött ott derengenek a szülők problémái is. Különösen erős az egyik szülőpár, Jennifer Garner és Adam Sandler krízise, de a hangsúly a gyerekeken van.

Férfiak, nők és gyerekek

Allison olyan szinten anorexiás, hogy rossz nézni; álmai fiúját pedig évek óta messziről figyeli. Amikor pedig megkapja… Hát, nem olyan első élményre várt! Persze ő továbbra is belemegy a rettentő egyenetlen kapcsolatba. Hanna 16 éves, de fogalma sincs róla, milyen következményei lehetnek hivalkodó fényképeinek épülő modellkarrierjében. Rettenetesen nyomul a pornófüggő Chrisre, aki nem csoda, hogy nem tud mit tenni a nagyon vonzó iskolatárssal. Brandy internetes lábnyomait anyja ellenőrzi diktátor módjára – mindezt nyilván az ő érdekében… Az egyetlen nagy nehezen létrejövő egészséges kapcsolat közte és Tim között lesz, aki fényesen induló futballkarriert hagy ott néhány ezer óra virtuális játékra cserélve, miután anyja lelépett egy ismeretlen pasival. Apjával erről nem nagyon beszél.

Halványkék pötty – mondja Tim az iskolai pszichológusnak –, ennyi a Föld, és ennél sokkal kisebbek és feleslegesebbek vagyunk mi benne. Valóban, a Voyager űrszonda fényképe 1990-ből mellbevágó, de még inkább indok: hogy beszéljünk arról a mérhetetlen kishitűségről, ami degenerált lelkeket és deformált kapcsolatokat eredményez. A film hajlamos azt sugallni, az elszigetelődés a digitális éra és az okostelefon korszak hibája, pedig lehet, csak általános korosztályi kérdés.

Férfiak, nők és gyerekek

Legyen így vagy úgy, a Férfiak, nők és gyerekek érintette problémák égetőek, amikkel foglalkozni kell, és amiket társadalmilag hajlamosak vagyunk a szőnyeg alá söpörni. És furcsamód azt kell mondanom: ahhoz, hogy a válságkezelés szükségessége eljusson mind többekhez, olykor egy Jason Reitman vagy egy fajsúlyosabb vizekre evező Adam Sandler kell.

Sergő Z. András

Sergő Z. András a Filmtekercs.hu alapítója és 2022-ben bekövetkezett haláláig felelős szerkesztője volt. Aktívan követte Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film eseményeit. Érdeklődési körébe tartoztak a dokuk, a kamaradarabok, a sport- és a valláspolitika.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com