Kritika

Keleten a helyzet változásban – Harcban

Egyedülálló közelségből, de ellentmondásokba ütközve követi az ukrán kormány kulcsfiguráit stratégiai és diplomáciai törekvéseiben a Harcban.

2022. február 24-én Oroszország teljes körű inváziót indított Ukrajna ellen. Blitzkrieg stratégiát folytatva az oroszok könnyű és gyors győzelmet reméltek, de tervük meghiúsult az ukrán ellenállás következtében. A lassan két éve zajló háború felbecsülhetetlen károkat okozott, közel hatmillió ember hagyta el az országot. A Pax Europaea eddig volt legnagyobb konfliktusáról számos dokumentumfilm készült, köztük az idei Oscar-esélyes 20 nap Mariupolban – illetve Karim Amer egyiptomi rendező új filmje, a Harcban.

A fegyveres összecsapásokon túl ebben a háborúban példátlanul nagy szerepet játszik az információs hadviselés. Az orosz-ukrán háború kitörése kétségtelenül a fegyveres konfliktusok dokumentációjának új korát hozta el. Szinte minden érintett zsebében hang- és képrögzítő eszköz található, a további az adatgyűjtést kiterjedt biztonságtechnológiai kamerarendszer és az internet segíti. Mindeközben a fejlett mesterséges intelligencia és a közel tökéletes képmanipulációs technológiák támogatják a dezinformációs hadviselést. A filmfelvételek manipulációja, különösen politikai, harcászati és propaganda céljából már az első világháború óta alkalmazott eszköz, ám ilyen mértékű információs hadviselés most történik először. A Harcban részben az információs hadviselést választotta egyik központi témájának, a benne megjelenő felvételek számottevő része a social media felületen közzétett, civil telefon- és biztonsági kamerafelvételekből származik.

Fontos azonban leszögezni, hogy a Harcban egyértelműen aktivista filmként pozícionálja önmagát. Az alkotók nyíltan vállalják álláspontjukat, miszerint ez a film az ukránok ügyének elősegítésére készült, az orosz nézőpontot kevéssé szemlélteti,

– és érezhető, hogy a felbukkanó politikusoknak szerkesztői beleszólásuk volt a végeredménybe.

Ez a tény pedig egy paradox premisszát teremt a filmélménynek, hiszen Karim Amer alkotása miközben az információs hadviselés mikéntjére reflektál, állásfoglalásával maga is az információs hadviselés egy elemévé válik. Ez pedig ellentmondásos, elidegenítő érzéseket kelt. A Harcban esetében tehát egy megosztó és érzékeny témát feldolgozó, politikai dokumentumfilmről van szó, melynek mélyebb elemzésére kevés a tér. A továbbiakban ezért a film egy összekötő szálára, szerkezetére és keletkezésére koncentráltam, mintsem az információs hadviseléssel kapcsolatos ellentmondásaira.

A Harcban epizódjainak összekötő eleme négy, ukrán politikus munkája. Dmitro Kuleba külügyminiszter, Rusztem Umerov (aki a film elkészülte óta Ukrajna védelmi minisztere lett), Mihajlo Fedorov digitális miniszter és Irina Verescsuk miniszterelnök-helyettes meglepően közel engedte magához a stábot – ami persze nem véletlen.

Követjük Verescsukot Bucsába, ahol a helyi asszonyok azt kérik, gázszámlájuk pénzjóváírását inkább költsék az ország védelmére.

Umerovot, aki a vallása révén a muszlim többségű államokban képviseli Ukrajnát. Kulebát, aki különc karizmájával, mindig kéznél levő szivarjával nyugaton népszerűsíti szomszédunkat, és Fedorovot, ahogy az online térben küzd. A központi téma miatt talán utóbbi miniszter a legérdekesebb. Az orosz dezinformációs hadviselés egyre élesebbé válását részben a független információforrások és az internet szinte korlátlan elérése segíti. Jól tudja, ezt Fedorov is, aki a ‘digital vérité’ erejével szólítja meg front túloldalán élőket. Orosznyelvű híradót sugároz a Starlink segítségével, Elon Musk jóvoltából, és az ukrán igazságot közvetíti az orosz népnek.

A négy politikus mind egyéniség, és a film nagyon jó érzékkel ötvözi személyes, humoros vagy esendő pillanataik interpolációját hivatalos megjelenéseikkel. Úgy érezzük, bizalmasaik vagyunk és ebben biztosan nagy szerepet játszott az alkotók őszinte involválódása a történésekbe. Ezek a politikusok itt elsősorban érző és esendő emberek, amit kiemel, hogy nemcsak tisztségük képviseletében láthatóak.

Ábrázolásuk valódi kontrasztként hat a rideg, távoli, pusztán politikai szerepkörükben működő orosz politikusokkal szemben.

Ez a szemszög nemcsak új, de meghökkentő is: a csatatérről a tárgyalótermekbe, más kontinensekre repíti a konfliktust, ahol szépen bekészített üveges vizek mellett vitatják meg a döntéshozók a háború támogatásával kapcsolatos, sorsfordító kérdéseket mely során igazán kiélezett, abszurdba hajló, ám súlyosan valódi pillanatokat láthatunk.

A Harcban azonban transzparensen aktivista film. Amikor Karim Amer rendező véletlenül találkozott Umerovval, aki krími tatár, éppen Ferenc pápához tartott Rómába. Zelenszkij üzenetét személyesen közvetítette az egyházfőnek. Amert megihlette a történet, hogy egy muszlim képviselő éppen a katolikus egyház vezetőjének visz üzenetet egy zsidó elnöktől. Eredetileg ezzel a filmötlettel kereste meg Umerovot és már másnap utána utazott Rómába, hogy kamerájával kövesse őt, a felvétel azonban meghiúsult. Umerovot azonban meggyőzte a rendező elszántsága, az ukránok melletti elköteleződése és így elindult a Harcban forgatása.

Karim Amer, Mike Lerner és Odessa Rae alkotók a politikai dokumentumfilmek szakértői, korábban az Oscar-díjas Navalnij és az Oscar-díjra jelölt The Square című filmjeik szemléltették egyedi perspektívájukat. Bevonódásuk és alanyaikra irányuló egyedülálló figyelmük itt is kiütközik, annak ellenére, hogy a Harcban csak minimálisan kontextualizál vagy magyaráz. Ennek ellenére jó érzékkel tematizálja az orosz és ukrán népek közelségét, azt a traumát, törést, amelyet a háború okoz e két rokon kultúrának.

Káin és Ábel harca ez” – fogalmaz Kuleba.

Hogy lehet, hogy értelmes emberek, akik Csajkovszkijon, Dosztojevszkijen, Puskinon és Tolsztojon nőttek fel, képesek ilyeneket mondani, és ami még rosszabb, el is hiszik, amit mondanak?” – kérdezi Verescsuk, amikor arról van szó, hogy az oroszok nagy része támogatja az ukrán gyerekek Oroszországba való elhurcolását és átnevelését. Látjuk az oroszországi tüntetéseket is, a letartóztatott háborúellenes fiatalokat, érezzük a mérhetetlen traumát, amelyet a háború okoz mindkét oldalon. Bizonyos pontokon azonban a film a giccs és szentimentalizmus mezsgyéjére lép, amely sajnálatosan rontja hitelességét.

A Harcban sok témát (bucsai háborús bűnök, globális élelmezési válság, Krím helyzete, stb.) érint, azonban rövid ahhoz, hogy rendesen kifejtse azokat. Magyarázat lehet a sok történetszálra, az érintőleges és az ad hoc szerkezetre, hogy a filmet eredetileg sorozatnak szánták, ami követte volna a háború fejleményeit, de forráshiány miatt végül filmként forgalmazták.

A felvételek magukért beszélnek – vallják az alkotók –, és tényleg nehéz elvonatkoztatni, kritikai vagy filmművészeti szemmel nézni, az igen érzelmes, néha akár szentimentális képsorokat.

Ilyen momentum például egy sebesült kisfiú meglátogatása vagy egy anya szembesülése saját fia holttestével, amelyet csak annak cipőjéből tud azonosítani. Értjük, hogy ez csak a felszín és nem is törekszik a film körültekintőbb vagy mélyebb elemzésre, inkább pillanatképek, elkapott mozzanatok laza egyvelegű szerkezete ez, ami a négy politikus munkájának illusztrációja.

A Harcban alanyai megválasztásával, új szemszögével és feszült szerkezetével figyelemfelkeltő dokumentumfilm az orosz-ukrán háborúról, és a hadviselés új korának politikai szereplőiről. Sajnálatos, hogy végül nem sorozatként valósult meg, így félbehagyottnak és néhol kapkodónak hat és többször ambivalens álláspontot vesz fel.

Karim Amer Harcban című politikai dokumentumfilmje a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál programjában versenyez 2024. január 27. és február 4. között.

Knopp Eszter

Knopp Eszter a Párizsi Politikai Tanulmányok Intézetében majd az ELTE Filmtudomány mesterszakán diplomázott. Kedvencei a kísérleti dokumentumfilmek illetve a társadalmi kérdésekkel foglalkozó filmek. Filmfesztiválokon és a filmgyártásban is dolgozik, emelett kollázsművészettel foglalkozik.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com