Az idei Titanic Filmfesztivál Különös történetek szekciója muttta be az izraeli rendező, Omri Givon első filmjét, amely egy öngyilkos merénylet néhány pillanata körül zajlik. A fel-felsejlő flashbackekből szép lassan összeáll a kép: rosszkor voltál rossz helyen – talán ennyi csak a sanszod az életre. Vagy a halálra éppen.
Mennyország most: – nyílik lelki szemeim előtt a lexikon – sok nemzet, közte az izraeli és a palesztin koprodukciójával készült merényletfilm, ahol végül nem robban a bomba. Itt robban, csak éppenséggel az áldozat, a férjét elvesztő, önmagának maradandó égési sérülést okozó nő, Gaila (Reymond Amsalem) mellett, a városba tartó tömött buszon. A híradóban már-már margón említett történetek lassulnak le itt, és látjuk egész aprólékosan, mondanám húsbavágóan – ha nem lenne kicsit morbid a szóhasználatom.
Hatásvadász? Gondolhatnánk, de szerencsére megmenekülünk ettől. Gaila történetében pont az a szép, hogy a sokatmondás vágya hiányzik. Reymond Amsalem, a főszereplő arcán maga a semmi. Ebben a semmiben viszont minden benne. A csendes, zene nélküli jelenetekben ott a halál, a gyász, a miértekre adott válaszok hiányának csendje. Gaila élni próbálása és visszavágyása a robbanás előtti időkbe.
A női főszereplő mellett a remekül felépített forgatókönyv és a hibátlan atmoszférateremtés; buszok, utak, piacok, emberek, hangulatok – a bőrünkön érezzük a jeruzsálemi világ mindennapjait. A forgatagban haladva pedig egyre több részlet derül ki arról a bizonyos jeruzsálemi reggelről.
Hét perc a mennyországban
Sheva dakot be gan eden
rendező: Omri Givon
forgatókönyvíró: Omri Givon
operatőr: Nitai Netzer
vágó: Rotem Shamir
szereplők:
Reymond Amsalem (Galia)
Nadav Netz (Oren)
IMDb-átlag: 6.9