Nem akarok sokáig rugózni a cím fordításán, csak megemlíteném, hogy nem annyira találó. Rosszul hangzik maga az összetétel, ráadásul semmit, de semmit nem árul el a filmről, ami lényeges volna. Mert az, hogy Mavisnek (Charlize Theron) vannak problémái, elég hamar kiderül. A laikus néző által két percen belül beazonosított depressziót a pszichológia szakok padjaiban ülők nyilván differenciáltabban diagnosztizálnák, az addiktológusoknak pedig külön szava is van a kóros hajtépkedésre (trichotillomániának hívják).
A film
A lényeg mindenesetre, hogy látjuk, értjük, hogy a főhősnő nagyon szét van esve. Húzóra issza a whiskey-t és másnap a kólát egyaránt. Ruhában, mit ruhában, magassarkúban alszik, ahogy éjjel beesett az ágyába. És éjjel-nappal megy a tévéjén a Kardashian show… Képtelen tisztességesen végezni a munkáját is, és egyetlen fotó elég ahhoz, hogy a mélypontról még száz métert zuhanjon. Ja, az említett munka, mert, hogy itt jön be az eredeti cím. Mavis tinédzsereknek ír regénysorozatot, amolyan twilightosat, kevesebb vámpírral és sokkal-sokkal több gimis románccal. Az angol cím Young Adult, vagyis fiatal felnőtt, tehát azt a célcsoportot nevezi meg, amelynek a főhősnő ír. Persze később kiderül, hogy ő maga is valahol ebben a fázisban akadt el, amit egy jól képzett pszichoanalitikus egy-kettőre, úgy nyolc év alatt ki is bogozna, a film azonban nem tölt sok időt azzal, hogy bemutassa, mi az igazi baja Mavisnek. A film későbbi részében azonban egy trauma némi magyarázatot ad arra vonatkozóan, hogy egészen pontosan miért is az adott irányba vezeti Mavist a kattanása.
Visszalátogat ugyanis fiatalkora helyszínére, ahol az alapfelállás szerint mindenki vidéki suttyó, ő viszont nagyvárosi híresség. Nyilván nem így van, és ez kiváló alapot ad arra, hogy a ki-kiről-mit gondol kérdéssel eljátszadozzon a film. A Charlize Theron által megformált karakter félelmetes, mert nem tudjuk, mit fog csinálni a következő percben. Annyi biztos csak, hogy vissza akarja szerezni egykori szerelmét, Buddyt (Patrick Wilson), aki azonban már férj és apa. Mavis is tudja ezt, hiszen éppen a kisbaba e-mailben elküldött képe miatt utazott a városkába. Az egyetlen, akivel valamelyest szót tud érteni, Matt (Patton Oswalt), akit még régen brutálisan összevertek a helyi nagymenők.
Jason Reitmantól láttunk már ennél jobb filmeket is, mint a Juno vagy az Egek ura. A sajátos történetmesélés ebben a filmben is tetten érhető – például az apróságok bemutatása rövid és nagyszerűen kitalált snittekben- csak mintha ezúttal hiányozna a nagy poén. Mindhárom film főhőse az élete egy nehéz szakaszában van, ám, amíg a másik kettő tele van okos és szellemes beszólásokkal, és a néző magára ismer a főhősben, addig a Pszichoszingli főszereplőjével nem lehet, vagy nagyon nehéz azonosulni. Nem a problémái miatt – hiszen kinek nincsenek problémái – hanem azért, mert nem tudunk meg róla szinte semmit, nem ismerjük se a múltját, se a jelenét, nincsenek is igazán interakciói a többiekkel. Így az elmosott befejezés után hiányérzetünk marad. És ez olyan, mint amikor egy óriási, finom hamburger után még éhesek vagyunk. Bosszantó.
A lemez (Kiss Tamás)
A Pszichoszingli kiadványán egy audiokommentár, egy jelenetelemzés, valamint három darab kimaradt jelenet szerepel bónusztartalomként. Az audiokommentárban a film rendezője (Jason Reitman), operatőre (Eric Steelberg), valamint rendezőasszisztens/producere (Jason A. Blumenfeld) működik közre, ám annak ellenére, hogy megnyilatkozásaik tartalmasnak bizonyulnak, magyar feliratot sajnálatosan nem kaptak. Nem így A keserű igazság: Egy jelenet elemzése című extra, amely Mavis és Matt egyik bárbéli beszélgetésének elkészültét mutatja be, a forgatási képsorokat Diablo Cody elemző megállapításaival megspékelve.
A három kimaradt jelenet közül kettő Mavis és külvilág ellenséges viszonyát árnyalná: egyikben másnaposan szenved a postaládával, illetve a kutyájával, míg a másikban egy parkolóból nem tudja kiszabadítani a kocsiját. A harmadik, aprócska szcéna Mavis és Matt kapcsolati harmóniáját egészítené ki egy bolti bevásárlással, amely tevékenységet gyermeki énjükből adódóan mindketten utálnak.
Pszichoszingli (Young Adult)
színes, amerikai vígjáték, 94 perc, 2011
rendező: Jason Reitman
forgatókönyvíró: Diablo Cody
zeneszerző: Rolfe Kent
operatőr: Eric Steelberg
producer: Diablo Cody
vágó: Dana E. Glauberman
szereplő(k):
Charlize Theron (Mavis Gary)
Patton Oswalt (Matt Freehauf)
Patrick Wilson (Buddy Slade)
Elizabeth Reaser (Beth Slade)
Collette Wolfe (Sandra Freehauf)
Jill Eikenberry (Hedda Gary)
Richard Bekins (David Gary)
A dvd megjelenése: 2012. 07. 12.
Szinkron: magyar, angol, cseh, lengyel.
Felirat: magyar, angol, arab, bolgár, cseh, észt, görög, héber, hindi, horvát, izlandi, lengyel, lett, litván, portugál, román, szerb, szlovák, szlovén.
Extrák: audiokommentár, Kisfilm: A keserű igazság – Egy jelenet elemzése, Kimaradt jelenetek.