Fókuszban Kritika

Amit valóságnak hiszek – Horse Girl

A Horse Girl az idei Sundance fesztiválon debütáló filmek csodabogara, amely egy bizarr filmélményen keresztül mutatja be egy nő mentális leépülését.

A mentális betegségek filmes ábrázolása csúnyán szólva hatalmas divatnak örvendett az utóbbi két évtizedben. A klinikai depressziótól a paranoid skizofréniáig a mentális betegség témája visszaköszönt életrajzi filmben (Egy csodálatos elme), szerzői melodráma leágazásként (Melankólia) vagy éppen horrorfilm mozgatórugójaként (Örökség).

A Jeff Baena által rendezett Horse Girl megtagadja a konkrét műfaji besorolást és a tematikai felcímkézést,

mindezek hiányában pedig egy különösen bizarr filmélmény születik meg. Ennek mentén a Netflix legújabb, saját gyártású produkciója merész befektetésnek bizonyul. Baena filmje úgy kritikai, mint nézői megosztottságra számíthat, mivel leválik a hagyományos narratív trendekről és hangulatában annyira elvont, hogy valamennyi befogadójából elidegenedést fog kiváltani. A Horse Girl paradoxona, hogy erősségei és hiányosságai egyaránt ebből a kísérleti paradigmából táplálkoznak.

Sarah (Alison Brie) egy kézműves boltban dolgozó, fiatal nő minimális társasági élettel és olyan ártatlan hobbikkal mint a kötés vagy a sorozatnézés. Emberi interakciói megrekednek „a kedves lány a boltból” típusú beszélgetések felszínességén. Ellenben amikor új kapcsolatokat alakítana ki, a helyzet zavarba ejtően kényelmetlenné válik. Sarah egyetlen ellenszere a magánnyal szemben Willow, egykori versenylova, akit rendszeresen meglátogat. Kollégája, Joan (Molly Shannon) és lakótársa, Nikki (Debbie Ryan) igyekeznek az elszigetelt nőn segíteni – több-kevesebb sikerrel. Sarah azonban egyre gyakrabban alvászavartól szenved és ha netalán végre elalszik, furcsa álmok gyötrik. Később az álmok megfejtésén rágódva abszurd összeesküvés-elméletekbe gabalyodik. Mindeközben kibontakozik előttünk Sarah családi háttere: egy nagyanya, akit skizofréniával diagnosztizáltak és egy anya, aki a depresszió szorításában öngyilkosságot követett el.

A Horse Girlnek köszönhetően Brie karrierje teljesen új fordulatot vesz, hiszen a szituációs komédiákból és vígjátékokból ismert színésznő ezúttal drámai szerepben tűnik fel. Megrázó alakítása remélhetőleg nem marad radar alatt, ahogy a forgatókönyvhöz való hozzájárulása sem.

Brie több interjúban megemlíti, hogy személyes vonatkozások kötik őt a filmhez, elvégre saját családi háttere nyújtott kapaszkodót a történethez.

Elmondása szerint nagyanyja paranoid skizofréniától szenvedett és már gyerekként tudatosult benne, hogy a mentális betegség lehetősége a DNS-ében van. Az orvostudomány jelenlegi konszenzusa szerint a mentális betegségre való hajlam örökölhető, de tényleges kialakulásában a környezeti hatások is hasonló arányban közrejátszanak.

A film tehát egyrészt azt fejtegeti, hogy genetikailag mennyire vagyunk meghatározottak, másrészt Sarah leépülésén keresztül arra mutat rá, hogy milyen káros az emberre, ha az általa anticipált balsorsba belehajtja önmagát. Sarah legfőbb problémája, hogy képtelen feldolgozni a nagyanyja és közötte fennálló fizikai és genetikai hasonlóságot. Helytelen következtetéseket von le és lehetetlen konspirációkba menekül, amelyek idegenekről és klónokról szólnak. A Horse Girl kiemelkedő (már-már filozófiai természetű) axiómája, hogy leszögezi:

a valóság egy olyan kép, ami a bizonyosság és meggyőződés viszonyában jön létre.

Ez a szemlélet jól tükrözi a mentális betegségek természetét és egy empatikus üzenetet társít melléjük. Kívülállóként, rokonként, pszichiáterként elengedhetetlen megérteni, hogy az, amit a beteg lát és hall, mind-mind valós tapasztalatként formálódik meg számára. A film médiumán keresztül, a Horse Girl nem csak főhős, de nézője percepcióját is összezavarja. A történet végére a diegézis kaotikussá lesz és mi magunk sem tudunk határt húzni valóság és illúzió között. A képi világ pedig hangsúlyosan elmélyíti ezeket a benyomásokat.

Olykor elvont, rémálomszerű terekhez vezet el minket, melyeket automatikusan úgy dekódolunk mint képzeletbeli elemek, máskor viszont éppen a hétköznapi terekben és helyzetekben fedezhetünk fel rémisztő anomáliákat. Sean McElwee operatőr képei haptikus dimenziót nyernek, mintha Sarah-val együtt érintenénk meg a falakat, a szöveteket, a ló sörényét. A látványvilág a triviálisból is képes természetfeletti élményt kovácsolni, az expliciten bemutatott álomjelenetek pedig A felszín alatt stílusvilágát hozzák vissza.

A Horse Girl hátránya, hogy bizonyos információi redundánssá válnak. Sarah minden egyes szereplőnek újból és újból elmondja saját valóságát anélkül, hogy a történetben gyökeresebb változás állna be. Ami ennél is furcsább, hogy a film stílusa nem igazán konzisztens. Az első jelenetekből kiindulva akár még indie vígjátékot is sejthetnénk, a későbbiekben viszont már horrorra apelláló jelenetek tűnnek fel. Végül Baena filmje mindkét irányt faképnél hagyja, ami feltehetőleg nem egy nézőben fog csalódásként lecsapódni.

Azonban aki vevő a kollázshatást keltő stílusra, a nyitott véggel ellátott történetekre és a különös hangulatokra, megtalálja a filmben azt, amit keres. Továbbá a mentális betegség kimerítő ábrázolása, a fokozatosan elénk táruló tünetek részletessége megdöbbentő tanulságokat hordoz magában. A film utórengéseként vészjóslóan nehezedhet ránk a gondolat, miszerint hajszálvékony határ választ el minket attól, hogy Sarah hibájába essünk. Hiszen ki ne hinné el, hogy amit lát és hall, az a valóság?

Farkas Boglárka Angéla

Farkas Boglárka Angéla

Farkas Boglárka Angéla a kolozsvári Sapientia EMTE fotó-film-média szakán végzett 2019-ben. Jelenleg a Sapientia mesterszakán filmtudományt hallgat, valamint a Babeș-Bolyai Tudományegyetem alkalmazott médiatudományok mesterszakán tanul. Írásai a ’tekercsen kívül a Filmtetten is megjelennek. Szereti a szerzői és az indie filmeket, továbbá nagy rajongója a coming-of-age történeteknek és a látványon túlmutató sci-fiknek.

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..