Kritika

Hosszú börtönbüntetés – A próféta

A prófétaSokan vallják, hogy a börtönök brutális világa egyáltalán nem azt éri el, amiért létrehozták őket; aki bekerül, nem a bűneit megbánva, megjavulva szabadul, hanem erkölcsileg teljesen elrontva, a gátlásokat levetve és a bűnözést kitanulva. Ezt a folyamatot mutatja be A próféta: a főszereplő, az arab Malik piti senkiként vonul be, ám hamarosan egyre nagyobb bűnök terhelik a lelkét…

Igazi börtönfilmről van szó (Malik büntetésének kezdetétől a legvégéig tart), de egyáltalán nem a vagány fajtából való. Egyrészt nyilván azért, mert európai alkotásról van szó, másrészt meg mert a meglehetősen naturális mozi műfaja thriller, de a börtönben egyáltalán nem a bajtársiasság, a fegyelem meg a rapperek a jellemzőek, hanem a kíméletlen brutalitás, a korrupció és az erőszakszervezetek. Az addig majdnemhogy ártatlannak tekinthető Malikot hamarosan gyilkosságra kényszerítik, ami először borzalmas rémálmokat okoz neki, de aztán egyre jobban elkapja a gépszíj: egyre nagyobban játszik, egyre többet kockáztat, és egyre többet nyer is. Vagyis emelkedik a ranglétrán ? mindenféle értelemben.

Nem tudom, hogy a rendezőnek, Jacques Audiardnak (és a forgatókönyvet író társainak) van-e börtöntapasztalata. Mindenesetre az tény, hogy hidegrázóan valóságosnak tűnik a börtönélet bemutatása. A korzikai és az arab klikk cseppet sem politikailag korrekt bemutatása és harca, annak bemutatása, hogy pénzért mindent lehet a börtönben is, tökéletesen elhitetik a nézővel, hogy a valóságot látja. A kérdés csupán az, hogy akar-e moziba menni az ember, hogy a valóságot lássa másfél órán keresztül.

A próféta

Meggyőződésem, hogy ez a film túl hosszú. Annak ellenére, hogy Malikról rengeteget tudunk meg, rengeteg apró lélektani folyamatát figyelhetjük meg, nagyon keveset tudunk róla a végére. Sokszor mintha ismétlésbe, túlrészletezésbe keveredne A próféta, és ami még rosszabb, unalmassá válik – pedig az elején borzasztóan feszültnek érezzük. És az is – csak éppen a folyamatos, thrilleres feszültség két és fél órán keresztül már egyszerűen fárasztó. Lehet, hogy ez is csak egy eszköz a hat éves büntetés hosszúságának érzékeltetésére – de azért büntetésnek kitenni egy nézőt, csak azért, mert kíváncsi egy sokat magasztalt filmre, szerintem túlzás.

Mert valóban sokan dicsérik és elismerik a Prófétát: több díjat is besöpört, többek között idén Cannes-ban a nagydíjat. Nem mondhatom, hogy nem megérdemelten; de ennek ellenére azt gondolom, hogy a kevesebb néha több – ha kicsit szigorúbb a vágó, talán még jobb is lehetett volna…

 

Pásztor Balázs

Pásztor Balázs

Pásztor Balázs újságíró, szerkesztő, tanár, édesapa. A kamera túloldalán is előfordul – ismeretterjesztő és dokumentumfilmek készítésébe kóstolt bele. Az okos és többrétegű filmeket kedveli, de a humor is fontos számára – a filmekben és az életben is.

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya