Kritika

Hova a francba varázsolták el a történetet? – Legendás állatok és megfigyelésük

J. K. Rowling Potter-univerzuma végtelen lehetőséget rejt önmagában. A Legendás állatok és megfigyelésük elindította ezeknek a kiaknázását, de ha már van ilyen próbálkozás, érdemes lenne komolyan venni.

A hétrészes könyvsorozat szó szerint varázslatos világot teremtett meg számtalan izgalmas karakterrel és mesés előzménytörténettel. A mellé íródott könyvek, mint például a Bogar bárd meséi vagy épp a Legendás állatok és megfigyelésük csak tovább tágította a lehetőségek tárházát, így senkit nem ért meglepetésként, amikor felröppent a hír, hogy utóbbira lecsapott a filmipar is. A rajongók – köztük én is – félelemmel vegyes izgalommal várták a legújabb filmet, most pedig, hogy végre láthattuk, már a gyermeki öröm és az értetlenkedés kavarog bennünk.

A Legendás állatok könyvről érdemes tudni, hogy valójában nincs története, hiszen ez az a tankönyv, melyből minden roxforti diák tanult, mióta Göthe Salamander megírta. A film pedig magáról Mr. Salamanderről szól és arról, miként próbálta védelmezni ezeket a különös lényeket abban az időben, mikor még gyűlölte és üldözte őket a varázslótársadalom. A brit Göthe a varázslény-ellenes New Yorkba látogat, ám útja során véletlenül kiszökik pár bestia a táskájából, amiket gyorsan meg kellene találni, s közben még a hatóságokat is meg kell győznie, hogy a különös gyilkosságok, amik a városban történtek, nem az ő kedvenceinek művei. Ebben segítségére van egy exauror, Tina (Katherina Waterson) és magnix – így hívják az amerikaiak a muglikat –, Jacob Kowalski (Dan Fogler) is, ám Graves nyomozó (Colin Farrell) hajthatatlanul megpróbálja bűnbakká tenni őket, közben pedig a varázslóellenes Új-Salemi társaság háza táján is egyre több a furcsaság.fantastic-beasts-eddie-redmayne

Elsőre izgalmas, sokoldalú történetnek tűnik ez, azonban mindent egybevetve is maximum egy Barátok közt epizód cselekménysűrűségével vetekszik a film, ami minden erénye ellenére összességében csalódássá teszi. Sem igazi tétje, sem igazán fordulatos sztorija nincs, a történet pusztán alibi, hiszen anélkül mégsem lehet, de legalábbis nem illik játékfilmet készíteni. Így az alkotók végül fogták a  cselekmény nélküli kis könyvecskét, raktak bele pár mondvacsinált konfliktust, majd egy röpke happy enddel bedobták a süllyesztőbe.

Ez azoknak a nézőknek fájhat igazán, akik a Potter könyvekben – joggal – többet láttak puszta varázslatos gyerekmeséknél. Az eredeti sorozat ugyanis hihetetlenül összetett, többrétegű dráma, ami társadalom- és médiakritikával teletűzdelve beszél és tanít sztereotípiákról, rasszizmusról, elnyomásról, háborúról és egyenjogúságról. A Legendás állatok és megfigyelésük ezzel szemben legfeljebb annyit állít, hogy nem kell félni az ismeretlentől, inkább meg kell próbálni megérteni.

Ha csupán ezt vesszük figyelembe, úgy tűnhet, ez az új film kasztrálta az egész univerzumot, ugyanakkor közel sem ilyen vészes a helyzet. Mert ez az előzményfilm valójában hangulatában és megvalósítását illetően tökéletesen pozicionálja magát a szériában. Mivel az 1920-as években vagyunk, nagyjából 50 évvel a Sötét Nagyúr ideje előtt járunk, lényegében a boldog békeidőkbe csöppenünk (a gazdasági világválságot leszámítva, de ez a varázslótársadalmat nem igazán érinti), így érthető módon nem lehetett hatalmas konfliktusokat beleilleszteni, mivel akkor az már a korábbi könyvekben is benne kellett volna legyen. Viszont megteremtette a lehetőséget arra, hogy a ténylegesen fontos előzménytörténeteket (például Dumbledore fiatalkorát, Tom Denem Voldemorttá válását) megfilmesíthessék.

Mindez pedig fantasztikusan látványos és részletgazdag képi világgal párosul. Minden bizonnyal az alkotók is érezték, hogy a filmnek ez leginkább a megmentő kvalitása, ugyanis a játékidőnek több mint a felét erre áldozták. Így végül egy könnyed kikapcsolódásra maximálisan alkalmas, de bugyuta mesét kaptunk. Elégedettek nem lehetünk, de bizakodóak igen.

Avatar

Wehli-Nardai Dorina

Wehli-Nardai Dorina a ZSKF szabad bölcsészet, majd az ELTE BTK filmtudomány szakán diplomázott. 2011 óta a Filmtekercs szerkesztőségének tagja. Specializációja a gender témák, a dráma, a krimi, a thriller, valamint a spanyol, francia, német és távol-keleti film. nardaidorina@filmtekercs.hu

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..