Kritika

Hová süllyedhet még Alec Baldwin és Salma Hayek? – Amit nem akarsz tudni a szüleidről

Lehet-e egy vígjáték profi színészek mellett is csapnivalóan pocsék? Az Amit nem akarsz tudni a szüleidről (Drunk Parents) bebizonyítja, hogy még Salma Hayek és Alec Baldwin is lehet igazi mélyvízi búvár az olcsó poénok tengerében.

Az Amit nem akarsz tudni a szüleidről története (és főleg szereposztása) alapján igazi vígjátékcsemege is lehetett volna. Adott egy házaspár, Frank és Nancy (Baldwin és Hayek), akiknek egyetlen leánygyermeke (Michelle Veintimilla) éppen egyetemre készül. A pénz viszont fogytán, de hőseink nem igazán akarják feláldozni fényűző életszínvonalukat. Nemsokára jön is a zseniális ötlet; miért is ne adhatnák ki az éppen nyaraló szomszéd házát? A megvalósításba azonban számtalan hiba csúszik, így Frank és Nancy nyakig süllyednek a kellemetlen pillanatokba… és sajnos mi nézők is.

A rendező, Fred Wolf korábban Charlie Sheennel dolgozott együtt a Mad Familiesben, de legújabb „remekművével” magasabbra kívánta tenni a lécet, ami végül mindennél alacsonyabban állt meg. A film gyakorlatilag olcsó altesti poénokra, trágárságra és viccesnek nem nevezhető popkulturális utalásokra épít. Sok szituáció valóban humoros is lehetett volna, ha az alkotók tényleg kiaknázzák a helyzetkomikumban rejlő lehetőséget. Egy jelenetben például Salma Hayeket pókok csípik össze. Egy Ace Ventura filmben egy ilyen jelenet Jim Carrey játéka és a történet természetessége miatt magától értetődően szórakoztató lehetett volna. Itt viszont az ilyen elemek olyan természetellenesen illeszkednek a történetbe, mint egy műfenyő az amazonasi esőerdőbe.

Külön érdemes kitérni arra is, hogy ez a film mennyire túlzásba vitte a trágárságot. Egy jó vígjátékban a vulgaritás és az altesti poénok sohasem öncélúak, hanem karaktereket írnak le vagy kifejezik a szituáció intenzitását azzal, hogy hirtelen valaki káromkodni kezd. A dolog a természetességen alapszik; a néző elhiszi, hogy ilyen szituációban valaki így reagál vagy a karakter jellegéből adódóan így viselkedik. Itt viszont ennek nyomát se látjuk. A filmben például szerepel egy olyan alak, akit szexuális zaklatás vádjával ítéltek el. A figura annyira túlkarikírozott, hogy a nézőnek több kínos pillanatot okoz a felbukkanása, mint maguknak a szereplőknek. A kínos szó egyébként is jól lefedi az egész film karakterét. Akad pár jó poén is, de ezek nem egyensúlyozzák ki a mérleg másik serpenyőjében lévő másfél órányi feszengést.

Külön komikumforrás lehetett volna a társadalmunkat is jól jellemző magamutogatás. A film gyakorlatilag hatalmas ziccert lő azzal, hogy alapmotívumával képtelen bármit is kezdeni.

Nem várja persze senki egy ilyen vígjátéktól, hogy mély társadalomkritikát fogalmazzon meg a fölösleges anyagi javak halmozásáról, de a jó komédia valamit tanít is a számunkra a nevettetésen túl.

A színészek próbálkoznak, de játékuk sajnos klisés ripacskodásba süllyed, ami külön szomorú annak tudatában, hogy Baldwin és Hayek egyébként mennyire tehetséges színészek. Hayek esetében az eredmény talán még tragikusabb, mert a film szinte mindent megtesz azért, hogy hősnőnket minél tárgyiasítóbb módon ábrázolja, főleg akkor, amikor a kamera a szoknyája alá pillant. Mintha csak tizenéves fiúk fantáziáját látnánk, amit azonban nem mindig érdemes filmre venni.
A mellékszerepek között felbukkan Treat „Hová süllyedtem a Hair óta” Williams is, de jelenléte teljesen súlytalan, akárcsak a felgyulladó csövesként bohóckodó Will Ferrell is (bár tőle talán jobban elfogadtuk már az efféle színvonalat).

Az Amit nem akarsz tudni a szüleidről egy igazi balfogás. Ráadásul nem az a kategória, ami annyira rossz, hogy már jó és szórakoztató. Ez a film bizony még a bőven értékelhetetlen kategóriába esik, és csupán terroristagyanús foglyok vallatására alkalmas kínzóeszköz. De annak mesteri.

Gueth Ádám

Gueth Ádám

Gueth Ádám 2017-ben csatlakozott a Filmtekercshez. Mióta 5-6 évesen először látta a Jurassic Parkot, vonzza a filmek világa. A Károli Gáspár Református Egyetemen történelem szakon végzett. Jelenleg az ELTE BTK Szabadbölcsészetének filmtudomány szakirányos tanulója, főállásban dolgozik egy helyi lapnál, mellette pedig több filmes portál és blog állandó és vendégszerzője. Elsősorban a történelmi, a háborús és a sci-fiction műfaj érdekli, szívesen elemzi történelmi filmek valós hátterét és igazságtartalmát. Kedvenc rendezői között találhatjuk Steven Spielberget, Ridley Scottot, Quentin Tarantinot és Stanley Kubrickot.

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Video

Kik a legújabb szereplők a streamingpiacon és vajon melyiküké a jövő? A VLOGtekercs második adásában folytatjuk a seregszemlét és egy kis jövendölgetéssel is készültünk!

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya

A videó Tóth Nándor Tamás cikke alapján készült.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..