Kritika

Barkasszal a Kárpátokban – A HR manager

Izraeli road-movie román vadromantikával.

Eran Riklis legutóbbi filmjéhez, a Citromfához hasonlóan két világ ütköztetése kapcsán mesél korhangulatról, s ezzel együtt választott hőseinek jelleméről. Míg előző munkájában az Apartheid-fal mellett kivágandó citromfa liget direkt konfliktust kínált az évezredes ellentétek zivatarában kényszerűen elsorvadó lakosságról, addig A HR manager csupán egy keserédes road-movie ürügyeként használja fel a jeruzsálemi öngyilkos merényletek sajnálatosan gyakran ismétlődő jelenségét.

Egy ilyen robbantásban veszti életét egy román bevándorló, akinek halála egy sütőipari cég állítólagos alkalmazottjaként médiabotrányt kavar, mondván a munkáltató kötelessége lenne a lány földi maradványait hazájába visszaszállítani. Címadó szereplőnk, aki eddigi munkakörét mindig is utálta, ám egyszeri emberként tisztesen végezte el feladatait, a romániai hírnévformáló kiküldetés kapcsán kénytelen közönyös életét átértelmezni.

Ilyen értelemben A HR manager szabályos road-movie, ahol a főhős a Jeruzsálemtől a román vadonig megtett út mellett egy belső utazást is átél. Olybá tűnik, hogy Nyugat-Európánál keletebbre is léteznek még jóléti társadalmak, Eran Riklis legalábbis a romániai nyomor és az izraeli stabilitás(?) ellentétére fűzi fel a címszereplő jellemfejlődését. A HR manager a Kárpátok zárt világát meglehetősen sarkított világlátásban ábrázolja, csodával határos eseménynek tartom, hogy a kelet-európai nézőknél nem veri ki a biztosítékot. Az út a rozzant reptértől a számunkra is ismerős, zordan tömbösödő lakótelepeken át a nincstelenségtől szenvedő falvakig vezet, s életre szóló kalandot kínál a hétköznapiságba szürkült izraeli alkalmazottnak. Riklis fanyar humorral ábrázolja az idegen kultúra és a könyörtelen időjárás teremtette akadályok elhárítását. A kék-fehér Barkas tetejére aggatott koporsóról jeget vakarni morbid fájdalommal járó eljárás, ehhez hasonló feladatok sorozata formálja át a címszereplő emberekhez fűződő viszonyát, s egyúttal útitársainak világnézetét. Merthogy egy jó road-moviehoz míves mellékszereplő gárda is dukál, s Eran Riklis e téren feltétlenül remekel. A szüntelenül fotózó riporter és a gyászával küzdő, idegbeteg fiú összecsapásai harsány ellenpontjai a titokzatos nő utolsó útjának.

A HR manager nem hamiskás road-movieként indul. Riklis egyszerű eszközökkel elidőzik az elhunyt lány munkásstátuszának rejtélyén, s ezzel együtt az átlagemberek életvitelén. Idő híján azonban a terrorista fenyegetettség állandó veszélye vagy a vendégmunkások életlehetőségeinek behatároltsága sem domborodhat ki. A film éppoly felületes képet mutat, mint a cselekményt beindító, együttérzést mímelő médiaorgánum. S hiába a zsurnaliszta groteszkbe hajló jelenléte, a fajsúlyosabb médiakritika – a Citromfa szatirikusabb megközelítésével szemben – sajnálatosan elmarad.

Izrael tavalyi Oscar-nominánsa kétarcú mozgókép benyomását kelti: fekete humorú road-movieként nagyon is szerethető film, a történetben rejlő társadalmi dráma azonban elveszik a közhelyes tanulságok terítékén.

A HR manager (The Huma Resources Manager)

színes, izraeli-német-francia tragikomédia, 2010, 103perc

rendező: Eran Riklis
író: Abraham B. Jehoshua
forgatókönyvíró: Noah Stollman
zeneszerző: Cyril Morin
operatőr: Rainer Klausmann
producer: Tudor Giurgiu, Thanassis Karathanos, Talia Kleinhendler, Haim Mecklberg, Elie Meirovitz, Estee Yacov-Mecklberg
vágó: Tova Asher

szereplő(k):
Mark Ivanir (a HR manager)
Reymond Amsalem
Julian Negulesco
Noah Silver
Rosina Kambus
Papil Panduru
Guri Alfi
Gila Almagor

Imdb-átlag: 6,7.

Avatar

Kiss Tamás

Kiss Tamás a Vászon nélkül és a Fesztivál rovat szerkesztője. Gimnáziumi tanárként mozgóképkultúra és médiaismeret, illetve történelem tárgyakat oktat. Rajong a western, a horror és a gettófilm műfajáért, valamint Brian De Palma és Sidney Lumet munkásságáért.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya