Moziban

Humor és bölcsesség – A boldogság titka

el-misterio-de-la-felicidadDaniel Burman 2014-es filmje, A boldogság titka nemcsak szívmelengető mese a hétköznapi örömökről és a nyilvánvaló nem meglátásáról, de kacagtató romantikus vígjáték is, ahol a szórakozás garantált.

Az argentin Daniel Burman neve nem ismeretlen a magyar mozikedvelők előtt, számos filmjét bemutatták idehaza, de talán leginkább a Berlinben a zsűri nagydíját elnyert Elveszett ölelés rendezőjeként és a Che Guevara: A motoros naplója producereként emlékezhetünk rá.

Legújabb alkotása nyitányában két barát és üzlettárs, Eugenio (Fabián Arenillas) és Santiago (Guillermo Francella) mindennapjaiba kapunk bepillantást: a két férfi mindent együtt csinál, azonosak a szokásaik, egyformán gondolkoznak, ugyanúgy öltözködnek – mint két tojás. Aztán egyik nap Eugenio se szó, se beszéd, eltűnik. A kétségbeesett Santiagóhoz betoppan partnere felesége, Laura (Inés Estévez), hogy visszatéréséig átvegye férje helyét. Nyomozni kezdenek Eugenio után, és lassan Santiagónak rá kell döbbennie, hogy egyrészt sokkal kevesebbet tudott barátjáról, mint gondolta, másrészt Laura megjelenésével már nem is tűnik olyan égetőnek a hiánya…

el-misterio-de-la-felicidad-2

A boldogság titka érzékeny film, ami a túlzások és a finom rezdülések váltogatásával tud hatást elérni. Daniel Burman, aki saját forgatókönyvéből dolgozott, remek színészeket választott főszereplőinek. Guillermo Francella és Inés Estévez lubickolnak az életük teljes felfordulásához eltérően viszonyuló középkorú férfi és nő szerepében. A megszokott rutin felborulása, az új szokások kialakítása, a kezdeti súrlódások elsimítása mindkettejüket próbára teszi, a boldogságukhoz azonban pont az alkalmazkodás képessége vezeti el őket. Könnyű magunkra ismerni ezekben a karakterekben, akiket Burman végtelen szeretettel és öniróniával ábrázol. Nevetnek magukon, és mi velük együtt nevetünk. A humor remekül adagolt az intelligens fajtából.

Bár A boldogság titka könnyed vígjátéknak tűnik, a film mégis túlmutat a szimpla szórakoztatáson. Komoly kérdéseket tesz fel arról, mi tesz minket azzá, akik vagyunk, hogy milyen álarcok mögé bújunk, hogy mit jelent az álmok beteljesítése, és hogy mekkora bátorság kell lerázni magunkról egy mások által ránk kényszerített életet. Elmereng a barátság, a házasság, a szerelem természetén, és az elfogadásról és az elengedésről is van néhány gondolata. A szerethető alakítások mellett nagy elismerés jár a fináléért is – bár meglepő fordulatot nem tartogat a happy end, Daniel Burman annyira elegánsan, szavak nélkül, mégis mindenfajta manipulációtól mentesen tálalja üzenetét, hogy nem mehetünk el mellette szó nélkül – annál is inkább, mert komolyan megfontolandó tanácsot fogalmaz meg.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. [email protected]