Kritika

A sárkányszerelem modern klasszikusa – Így neveld a sárkányodat 3.

Dean DeBlois animációs rendező nem hagyta cserben rajongóit, és egy újabb kedves és izgalmas történettel dobta fel a téltől eltompult lelkünket. Az Így neveld a sárkányodat 3. szerelmet, vidámságot és könnyeket ígér.

Fogatlan karaktere már első perctől fogva imádni való. A megnevezhetetlen háziállat jellemzőkkel bíró sárkánykölyök egyszerre gerjeszt nevetést a rossz cica ügyetlenségével és szívmelengető meghatottságot a Hablaty iránti kutyahűségével. Ez a harmadik részben sem változik, barátságuk talán még mélyebbnek is mondható. Sajnos az felróható a szerzőknek, hogy a manapság elterjedt nagyon is kiszámítható helyzetkomikumból, meg a rossz faviccekből a kelleténél kicsit többet sikerült elszórni a trilógia záró filmjében. Remélem ez a trend hamarosan kifullad, mert ez kissé megöli az Így neveld a sárkányodat eredetileg egészséges és szerethető humorát.

A film egy rajtaütéses akcióval kezd, ott folytatja nagyjából a történetet, ahol az előző rész abbahagyta. Hibbant-sziget valódi sárkány utópiává vált, kicsi talán már túlzsúfolttá is válik a sok megmentett sárkánytól. A jól ismert csapatba tekintélyt parancsolóan beépült az előző részekben megismert két új karakter, Hablaty (Jay Baruchel, magyar hangja Hamvas Dániel) anyja Valka (Cate Blanchett, magyar hangja Kéri Kitti) és az izomagy Eret (Kit Harington, magyar hangja Czető Roland). Elég korán megtudhatjuk, hogy egy újabb gonosz sárkányokat gyilkoló karakter kerül elő. Mogor (F. Murray Abraham, magyar hangja Barbinek Péter) azonban sajnos egy egészen kétdimenziós főgonosz. Körülbelül semmit nem tudunk meg a motivációiról, a múltjáról. Funkciója valójában tényleg csak annyi, hogy a történetet előrébb vigye és akadályt képezzen a főszereplők számára.

Az animáció színvonala a technikai fejlődéssel viszont egyre jobb. A tájak komplexitása és részletessége, a fények és árnyékok játéka sokkal szebb, mint az első filmben, sőt még a karakterek bőre is részletesebbnek tűnik –

pórusok, arcszőrzet, szembogárban található részletek is mind nagyon kitartó animátori munkára vallanak.

A mozdulatok és arckifejezések hihetőek, talán nem annyira eltúlzottak már, mint a korai Pixar által készített filmekben. A komikus testmozgás azonban itt is jelen van, de korántsem annyira, mint más gyerekeknek szóló filmekben. Nem is hallatszott annyi gyerek kacagás rajta, mint mondjuk A kis kedvencek titkos életének vetítésén. Ez azonban nem probléma, hiszen itt a történeten van a hangsúly, nem azon, hogy mindenáron meg legyen nevettetve a közönség. Az Így neveld a sárkányodat-sorozat a szülőknek is tartalmas szórakozást kínál, nem csak a gyerekeknek.

Astrid és Hablaty viszonya szépen fejlődik a történetben, ahogyan a fiatalok és a sárkányok közötti viszony is. Talán az egész filmben ez az, ami igazán előre mozdul, és a kissé szomorú, de kielégítő lezárás felé halad. A három film mögött a harmadik megtekintése után egy valóban átgondolt történetvezetés tűnik ki, még akkor is, ha lehetséges, hogy nem ez volt az eredeti szándék. Bár nyilvánvalóan az északi mitológiára épít, de ebben az alternatív világban a sárkányoknak is van egy átgondolt és kidolgozott eredettörténetük. Ez az eredettörténet ad némi okot a szomorúságra, de szerencsére nem egy tragédiának, hanem egy kielégítő megoldásnak köszönhetően. A vég valódi mesebeli vég, amely a főhősöket a megpróbáltatások után tovább engedi a felnőtt életbe.

Márki Zsófia

Márki Zsófia a PPKE irodalomtudományi doktori iskola hallgatója, kutatási területe az adaptáció-elmélet, ami kiterjed irodalomra, filmekre és mítoszokra is. Kedveli az animációs filmeket, a sci-fi és fantasy zsáner is közel áll hozzá, valamint az obskúrus, kísérleti művek mind a vizuális művészetekben, mind a zene területén.