A VHS-korszakban egy igazán jó romantikus vígjátékot az ember addig nézett újra és újra, amíg szemcséssé nem vált a kép – manapság ritkán készülnek ilyen filmek kis hazánkban. Varsics Péter Így vagy tökéletes című filmjét azonban garantáltan addig nézném, míg alig ismerem fel Fekete Ernőt: az elsőfilmes rendező az utóbbi évek egyik legjobb romkomját készítette el.
A magyar romantikus vígjátéknak nagy hagyománya van a hazai film történetében. A műfaj kiemelkedő időszakában, a harmincas években olyan sztárpárok szórakoztatták a nézőket, mint Jávor Pál és Perczel Zita, Ráday Imre és Tolnai Klári vagy Kabos Gyula és Gombaszögi Ella – nem véletlen, hogy a kommunizmus propagandával átitatott vígjátékai után az ezredforduló remake-jei is ide nyúlnak vissza. A műfaj közhelyeit ezt követően Sas Tamás (9 és 1/2 randi, Szinglik éjszakája, S.O.S. Love! – Az egymillió dolláros megbízás) és Orosz Dénes (Poligamy, Coming Out, Seveled) termelték ki, míg a mélypontot egyértelműen a (sokkal jobb) napokat látott Csupó Gábornak köszönhetjük (Pappa pia).
Az Így vagy tökéletes hál’istennek teljesen más ösvényen jár,
és olyan kiváló magyar romantikus vígjátékok mellé zárkózik fel, mint a Csak szex és más semmi (Goda Krisztina, 2005) vagy a Liza, a rókatündér (Ujj-Mészáros Károly, 2015). Amit ezek a filmek tudtak, és amit Varsics is csinál, pontosan az, hogy engedi a filmjét járatlan utakra is tévedni néha: nincsenek se szép emberek, se vonósok, nem oldódik meg minden konfliktus, és nem is hiányzik, hogy megoldódjon – átlagos figurák keverednek mindannyiunk számára ismerős helyzetekbe, hogy átéljék azt, amit mi is átélünk, amikor szerelmesek és nagyon hülyék vagyunk.
Nem véletlenül indította programját a Magyar Mozgókép Fesztivál is ezzel a darabbal – a jó hangulatot semmi más nem tudta volna ennél jobban megalapozni. Az sem véletlen, hogy a rendező filmjével rögtön be is gyűjtötte a fesztivál legjobb elsőfilmes rendezőjének járó díját – a film a nagy öregek versenyében is labdába rúgott volna. Varsics korábban kisfilmeket, klipeket és trailereket készített, de
látva ezt a munkáját, nem kérdés, a jövőben min fog dolgozni.
András (Fekete Ernő), a megcsömörlött reklámszakember második köldöknézős könyvén dolgozik, amikor a kiadóban belefut a sikeres önsegítő könyv, az Így vagy tökéletes szerzőjébe, Katába (Béres Márta). Egy véletlennek köszönhetően hamar kiderül a férfi számára, hogy ha együtt mutatkozik az ünnepelt szerzőnővel, felpörgetheti megbukott könyvének eladásait – meghódítja az éppen csalódott írónőt, de arra nincs felkészülve, hogy a nő tanításai rá is hatással lesznek.
Az alkotók nem fogtak mellé a castinggal. Bár a film valamennyi kisebb szerepében is remek színészeket – Dér Zsolt, Lengyel Tamás, Trokán Nóra, Thuróczy Szabolcs – látunk, a prímet mégiscsak a főszereplők viszik. Fekete Ernőnek kijárt már egy jó főszerep, mi, nézők pedig nem is kívánhattunk volna neki ennél jobbat. András morózus alakja testhezálló karakter – a férfi nehezen tanul, mégis minden pillanatában szimpatizál vele a néző, ami a jól megírt figurának és a színésznek egyaránt köszönhető.
András remek párt kapott Kata személyében:
a minden pillanatot tökéletesnek beállító nőről szép lassan foszlik le a marketing, hogy aztán felderengjen a hús-vér ember, aki tökéletesen tökéletlen párja lehet ennek az egyébként elviselhetetlen férfinak. Béres Márta vajdasági színésznő eddig kevésbé volt ismert a hazai közönség előtt, de a szomszéd lány és a nagyvilági díva keverékéből összeállított Tordai Katájának köszönhetően most biztosan megjegyezzük a nevét.
A történetért egy tapasztaltabb róka felelős: Csurgó Csaba író a Megdönteni Hajnal Tímeát című egyszernézőssel már tett egy kísérletet arra, hogy összehozzon egy tisztességes romantikus vígjátékot, ez azonban akkor még nem sikerült. Most, négy epizódnyi A tanárral és két évadnyi az Apatigrissel később végre bebizonyította, hogy ez mégiscsak az ő terepe. Csurgó végre megengedte magának, hogy időnként eltávolodjon a hollywoodi kliséktől, hogy lepukkant magyarországi kórházakat állítson szembe a social media és marketing látszatvilágával, és hogy megkeseredett kritikusokkal (Hegedűs D. Géza isteni pár perce!) tanítsa életre a szeretni félő negyveneseket. A film legerősebb pillanatai neki is köszönhetők:
vitriolos párbeszédek, térdcsapkodós humor és a giccset hírből sem ismerő végkifejlet.
Persze vannak a filmnek gyengeségei – András bűn rossz készülő regényét a képen megelevenedő részek révén például a néző is megszenvedi –, de ezek ellenére az Így vagy tökéletes megközelíti a címében szereplő állapotot. Bár nem hibátlan, hibái ellenére is nagyon szerethető – és nem mellesleg a legviccesebb film, amit évek óta láttam.