Kritika

Döneráldozatok – Sötétben

Aus dem Nicht

Diane Krüger komoly színésznővé lépett elő első német nyelvű szerepében, amely a kétezres évek neonáci sorozatgyilkosságát mutatja be az áldozat szemszögéből. Fatih Akin rendező legérettebb alkotása a Sötétben, amely kemény kritikákat fogalmaz meg a napjainkban mintademokráciaként számon tartott Németországról.

Dönergyilkosok – így emlegette a német sajtó azt a neonáci sejtet, amely 10 gyilkosságot követett el 2000 és 2007 között. Az áldozatok mind török, kurd és görög felmenőkkel rendelkeztek. Kegyetlen gyilkosságok voltak, amelyeket kisemberek ellen követtek el: gyrososok, virágboltosok és zárjavítók ellen. A rendőrség mégis a török (vagy épp a kurd, a görög) maffiát tekintette az elkövetőknek, sorozatos baklövéseket követtek el, és enyhén szólva visszafogottan nyomoztak a különböző ügyekben. Voltaképpen nem is kerítették kézre a gyilkosokat, hiszen ketten öngyilkosok lettek, a harmadik pedig maga adta fel magát 2011-ben. A megrázó valóságról a Guardian írt kimerítő részletességű cikket, fikciós játékfilmet pedig Fatih Akin rendező (Fallal szemben) készített Sötétben címmel.

Ebben a történetben az áldozat egy török felmenőkkel rendelkező apa és ötéves kisfia, akik egy bombatámadásban halnak meg. Az anya, Katja (Diane Krüger) egy bionémet – a német sajtóban így emlegetik a nem-bevándorló hátterű németeket –, akinek meg kell küzdeni a gyásszal, a rendőrséggel és az ellenséges rokonokkal. A csak részben visszanyert tartását a bírósági tárgyalás kezdi ki igazán.

Akin Fatih korábbi filmjéhez, A másik oldalonhoz hasonlóan három fejezetre oszlik a Sötétben: Család, Igazság, Tenger. Az első rész a gyilkosságot követő napokat mutatja be, a második a tárgyalást, a harmadiknál viszont már lelőném a fordulatot, így azt inkább a homályban hagyom. A különböző szegmensekben a rendező markánsan eltérő fényeket és szimbólumokat használ. A robbanás után megállás nélkül esik az eső és sötét van. A második fejezetben a mesterséges fények, a rideg, zárt belső terek dominálnak, az utolsó részben pedig a napkelte vagy szürkület és a félhomály a meghatározó. Az eltérő filmes eszközök hatására műfajilag is hullámzóvá válik a Sötétben: a krimi-noir, a tárgyalótermi dráma és a thriller kavarodik benne. Az egyetlen összekötő kapocs Katja.

Attól igazán szokatlan Fatih Akin alkotása, hogy kizárólag az áldozatra koncentrál.

A szélsőjobb európai felemelkedésével párhuzamosan jelentek meg az egyes nemzetek saját, jellemzően dokumentarista stílusú mozijai, amelyek mind azt kutatták, hogyan lesz valaki egy jóléti demokráciában fasiszta. Magyarországon a Veszettek, Olaszországban az A.C.A.B., Szlovákiában a Kutyám, Killer – mindegyikben csak marginálisan jelennek meg a gyűlöletük alanyai, az áldozatok. A német Ifjak és erősek már beemelte a vietnámiakat mint a helyi fasiszták új célpontját, de a kisebbség még itt is megmaradt a történet peremén. Volt viszont egy magyar film, ami kizárólag az áldozatokkal foglalkozott. A Csak a szél a támadás előtti napokra koncentrált, Akin a folytatást veszi górcső alá.

A párhuzam azért erős, mert a német rendező Fliegauf Bencéhez hasonlóan nem riad meg attól, hogy árnyalja a karaktereit, esendő, hibázó állampolgároknak ábrázolja őket. Katja és Nuri egy fegyházban házasodnak össze, ahová Nuri kábítószer-kereskedelem miatt került. A nő félbehagyta egyetemi tanulmányait, és régebben drogozott. Akinnál a társadalom nem két végletből áll – mintapolgárokból és börtöntöltelékekből – hanem esendő és fejlődő egyénekből. A börtön és a házasság mellett a rendező korábbi toposzai és szimbólumai is visszatérnek (csuklófelmetszés, tetoválás), viszont újdonság, hogy a főhőse ezúttal nem török származású. A német szerep Diane Krüger számára is újdonság, ez ugyanis első filmszerepe, amelyben az anyanyelvén játszik.

De még hogy! A színésznő olyan alakítást nyújt, amiből évente csak egy látható. Olyan értelemben hálás szerepet kapott, hogy az érzelmek rendkívül széles skáláját adhatta elő a játékidő során. Krüger nem is fogja vissza magát. Szuggesztív alakítása miatt egy percre nem lehet levenni a tekintet a vászonról, többször vettem észre magamon, hogy egyszerre lélegzem a főhősnővel. Hibátlan, pontos, kimagasló színjáték, amelyért megérdemelten kapta meg a legjobb színésznőnek járó kitüntetést idén Cannes-ban.

A kemény drámai jeleneteket a rendező nem süllyeszti giccsbe.

Végig szorosan vezeti a filmet, korábbi filmjeinél jóval érettebb megközelítés jellemzi. A politika sosem állt távol tőle, de állásfoglalása rendre mellékes volt karaktereinek lelki világához képest. Most egyenrangúvá vált. Határozott álláspontot mutat fel: megkérdőjelezi a német igazságszolgáltatás hatékonyságát és objektivitását. A rendező jellemzően több irányból közelít meg egy kérdést, most viszont azt éreztem, hogy saját félelmét írja ki: a mintademokráciaként számon tartott német állam nem tudja megvédeni a török kisebbséget az erősödő szélsőjobbtól. A Sötétbenben megfogalmazott rendszerkritikája mindenesetre megalapozott: a dönergyilkosságok ügyében a mai napig nem született ítélet az önmagát feladó gyilkosról. Miközben a bevándorlóellenes Alternative für Deutschland egyre nagyobb népszerűségnek örvend.

A cikket a hazai bemutató kapcsán 2018. március 8-án frissítettük.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. [email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya