Kritika

Indie paradicsom – Fejbenjáró bűn

rubysparksAz eddig csak színészként ismert Zoe Kazan megírta első forgatókönyvét, betolta a főszerepbe a saját pasiját, és megnyerte A család kicsi kincse rendezőpárosát, hogy készítse el a filmet. Szálljon áldás a fejére ezért – mert a Fejbenjáró bűn az utóbbi évek legbájosabb romkomja.

A film

Calvin (Paul Dano) egy szerencsétlen alkotói válságban szenvedő író, aki legértelmesebb elfoglaltságaként a pszichológushoz (Elliot Gould) járást tudja felmutatni. Terápia gyanánt Dr. Rosenthal írásra kényszeríti, nagy nehezen el is indul a körmölés egy csodálatos lányról, Rubyról (Zoe Kazan). Egyik reggel azonban Ruby kilép a papírvilágból, és életre kel a lapokról. Na, itt kezdődnek csak igazán a bajok…

Paul Danót az Isten is Calvin szerepére teremtette – valójában Kazan teremtette, hiszen eleve rá írta a szerepet. Nem is lesz talán sose ennél testhezállóbb feladata. Lubickol is benne, minden másodperc egy kis tűzijáték, amit a vásznon tölt. Nem lenne ez így azonban, ha Kazan nem adna tökéletesen élhető mondatokat a szájába. Nemcsak a dialógusok, de a karakterek is megdöbbentően hitelesek. Hogy miért megdöbbentően? Az egész történet bizarr, a szereplők eszméletlenül furák (a Calvin családját alakító Antonio Banderas és Annette Bening imádnivalóan dilisek például), a történések teljesen irreálisak, a dolog mégis működik. Mert valahogy a Fejbenjáró bűn (najó, nevezzük inkább Ruby Sparksnak, a kiváló-magyar-címadási-hagyományok megint kiütköztek…) saját őrült pillanataink esszenciája. Mindannyiunkkal történnek furcsa dolgok, ez a film pedig egy szépen összerakott trip ezekből a furcsaságokból.

Éppen ezért ne is számítsunk egy szokványos romkomra. Semmi gejl baromság, semmi szirupos közhelygyűjtemény, semmi mézesmázos hepiend. Bár a dolgok – és akkor ez talán nem minősül spoilernek – egyáltalán nem alakulnak rosszul a végén, sőt, talán még csak nem is kiszámíthatatlanul, sokkal elevenebb, sokkal igazibb, sokkal fájóbban húsbavágó ez a hepiend, mint egy tucatnyi hálivúdi rózsaszínben együttvéve. Zoe Kazan – ki tudja, hogy azért mert pont ilyen a kapcsolata Paul Danóval, vagy mert ilyenről álmodik – képes megmutatni, milyen az igazi szerelem, minden mélységével, lila ködével és fájdalmával együtt.

A lemez

A kiadványra három kisfilm került fel extraként. Az életben is párok: epizódszereplők és rendezők megmosolyogtatóan tárja fel a stábon belüli intim, érzelmi viszonyokat. Emellett megtudhatunk egymást A történet titkairól is, valamint kaphatunk egy intést is, miszerint: Csak óvatosan azokkal a kívánságokkal. Indie ínyencséghez függetlenfilmes szellemiségű bónuszanyagok járnak.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. kataorsolya@filmtekercs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya