Kritika

Indie paradicsom – Fejbenjáró bűn

rubysparksAz eddig csak színészként ismert Zoe Kazan megírta első forgatókönyvét, betolta a főszerepbe a saját pasiját, és megnyerte A család kicsi kincse rendezőpárosát, hogy készítse el a filmet. Szálljon áldás a fejére ezért – mert a Fejbenjáró bűn az utóbbi évek legbájosabb romkomja.

A film

Calvin (Paul Dano) egy szerencsétlen alkotói válságban szenvedő író, aki legértelmesebb elfoglaltságaként a pszichológushoz (Elliot Gould) járást tudja felmutatni. Terápia gyanánt Dr. Rosenthal írásra kényszeríti, nagy nehezen el is indul a körmölés egy csodálatos lányról, Rubyról (Zoe Kazan). Egyik reggel azonban Ruby kilép a papírvilágból, és életre kel a lapokról. Na, itt kezdődnek csak igazán a bajok…

Paul Danót az Isten is Calvin szerepére teremtette – valójában Kazan teremtette, hiszen eleve rá írta a szerepet. Nem is lesz talán sose ennél testhezállóbb feladata. Lubickol is benne, minden másodperc egy kis tűzijáték, amit a vásznon tölt. Nem lenne ez így azonban, ha Kazan nem adna tökéletesen élhető mondatokat a szájába. Nemcsak a dialógusok, de a karakterek is megdöbbentően hitelesek. Hogy miért megdöbbentően? Az egész történet bizarr, a szereplők eszméletlenül furák (a Calvin családját alakító Antonio Banderas és Annette Bening imádnivalóan dilisek például), a történések teljesen irreálisak, a dolog mégis működik. Mert valahogy a Fejbenjáró bűn (najó, nevezzük inkább Ruby Sparksnak, a kiváló-magyar-címadási-hagyományok megint kiütköztek…) saját őrült pillanataink esszenciája. Mindannyiunkkal történnek furcsa dolgok, ez a film pedig egy szépen összerakott trip ezekből a furcsaságokból.

Éppen ezért ne is számítsunk egy szokványos romkomra. Semmi gejl baromság, semmi szirupos közhelygyűjtemény, semmi mézesmázos hepiend. Bár a dolgok – és akkor ez talán nem minősül spoilernek – egyáltalán nem alakulnak rosszul a végén, sőt, talán még csak nem is kiszámíthatatlanul, sokkal elevenebb, sokkal igazibb, sokkal fájóbban húsbavágó ez a hepiend, mint egy tucatnyi hálivúdi rózsaszínben együttvéve. Zoe Kazan – ki tudja, hogy azért mert pont ilyen a kapcsolata Paul Danóval, vagy mert ilyenről álmodik – képes megmutatni, milyen az igazi szerelem, minden mélységével, lila ködével és fájdalmával együtt.

A lemez

A kiadványra három kisfilm került fel extraként. Az életben is párok: epizódszereplők és rendezők megmosolyogtatóan tárja fel a stábon belüli intim, érzelmi viszonyokat. Emellett megtudhatunk egymást A történet titkairól is, valamint kaphatunk egy intést is, miszerint: Csak óvatosan azokkal a kívánságokkal. Indie ínyencséghez függetlenfilmes szellemiségű bónuszanyagok járnak.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. [email protected]

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya