Kritika

Intertext Color – Bosszúállók: Ultron kora

marvel-s-avengers-age-of-ultron-trailer-with-extended-scene-1100234-TwoByOneSzerintem a rajongók imádni fogják a Bosszúállók: Ultron korát, ugyanis megvan benne minden, ami egy ütős Marvel képregényfilmhez kell: a kedvenc hősök, intertextualitás, látványorgia, végveszély és persze humor, humor, humor.

Igen, mi is rajongók vagyunk.

Van létjogosultsága a képregényfilmeket sekélyességgel vádolni, de azt a szemükre vetni, hogy ne lennének szórakoztatók, nem lehet. Joss Whedon tövig csavarta a volumét, és mindent és mindenkit bevetett, hogy összehozza az utóbbi évek legnagyobb vásári mulatságát. Nem is sikerült rosszul: a Bosszúállók: Ultron kora újabb remek példa, hogy lehet a 3D-t értelmesen használni – a film közben többször is szerettem volna kimerevíteni a képet, csak hogy alaposan megnézhessem a részletgazdag kompozíciót. Egy-két kivételtől eltekintve nincs is túlvágva a film, szerencsére inkább lassításokkal, mint klipszerű montázzsal érik el a húha érzést a látványtervezők.

BummerA pazar képi világ azonban egyáltalán nem a legnagyobb erőssége a filmnek. Az univerzumépítés mindig is a Marvel képregények sajátja volt, most végre az első részt és a forgatókönyvet is jegyző Whedon megmutatta, hogyan kell magas szinten művelni az intertextualitást. Az immáron – ha az Edward Norton féle vállalhatatlan A hihetetlen Hulkot nem számoljuk – kilencedik bosszúállós moziban a képregényekben megszokott módon folyamatosak az összekacsintások, kiszólások, előre- és visszautalások, és az igazi rajongó végre érezheti az imádott bennfentesség érzést – azt az érzést, ami bizony a piacot is mozgatja, és rávesz minket arra, hogy megvegyünk minden lapszámot/megnézzünk minden spin-offot is, csak hogy le ne maradjunk bármiről. A Bosszúállók: Ultron kora kommunikál minden korábbi filmmel, s akit lehet, személyesen is felsorakoztat. Sajnos a lányok most kicsit háttérbe szorultak, sem Gwyneth Paltrow (Pepper Potts – A Vasember), sem Natalie Portman (Jane Foster – Thor) nem teszi tiszteletét, de vigasztalódhatunk Paul Bettanyvel (Jarvis – A Vasember), aki végre hús-vér alakban is feltűnik oly sok rész hangemberkedése után.

Ultron-2Hogy ne csak a pozitívumokról szóljunk, a sztori terén teljesítenek megint a leggyengébben az alkotók. A történet a képregényekben 1968-ban – igaz teljesen más körülmények között – felltűnt Ultron (James Spader) elleni küzdelmet helyezi középpontjába. Az emberiség elpusztítására törő főellenség sajnos egy csöppet sem sikerült izgalmasra, igazi közhelyes, egydimenziós figura, a most sajnos távolmaradó Loki (Tom Hiddleston) milliószor árnyaltabb karakter. Sajnos az Ultron legyőzéséhez szükséges összefogás sem éppen újszerű gondolat, Whedon igencsak szájbarágósan adja időről-időre tudtunkra, hogy az emberiség csak együtt, kéz-a-kézben élhet túl.

Szerencsére a mese a legkevésbé fontos a filmben, Whedon sokkal nagyobb hangsúlyt fektet hősei jellemzésére: Tony Stark (Robert Downey Jr.) félelmei fogságában vergődik, Banner (Mark Ruffalo) és Romanoff (Scarlett Johansson) romantikus énjüket keresik, Rogers kapitány (Chris Evans) a háborúhoz való viszonyát értékeli újra, Barton (Sólyomszem) pedig felfedi titkait. A film 143 percéből jócskán jut a lelkizésre is – sajnos azonban a néhol döcögős váltások és elnagyolt szálak egyértelműen arra utalnak, érdemes lesz megnézzük dévédén Whedon eredeti vágását is, ami közel 45 perccel hosszabb a mozikba került verziónál. De ne várjunk a director’s cut megjelenésére: érdemes a filmszínházak felé venni az irányt már most, a Bosszúállók: Ultron kora ugyanis remek darab – rajongóknak kötelező, a képregényfilmekkel most barátkozóknak pedig a lehető legjobb nyitány.

 

 

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. [email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya