Kritika

A szomszéd lánynak szomszéd srác? – Hát nem romantikus?

Todd Strauss-Schulson szatirikusnak szánt romantikus komédiája, a Hát nem romantikus? (Isn’t It Romantic) végül pont abban vérzik el, ami ellen harcol: közhelyes lesz, mint a szerelmi történetek, amiket kifigurázni szándékszik.

A Warner filmjét idehaza a Netflixnek köszönhetően láthatják a romantikára vágyó magyar nézők. Natalie (Rebel Wilson) gyerekkorában odavolt a romantikus filmekért, felnőve azonban igencsak cinikusan viszonyul az álomgyár festette képhez. Saját élete sem éppen egy Micsoda nő!: a New York-i építészirodában ő a sokadik láncszem, akit a szuperjóképű új megrendelő, Blake (a mostanában egyre több komikus szerepet vállaló Liam Hemsworth) asszisztensnek néz, pasi sehol a láthatáron, üres óráit legjobb barátjával, Josh-sal (Adam DeVine) és szertelen asszisztensével (a kettős szerepben brillírozó Betty Gilpin) tölti. Egy nap hazafelé menet kirabolják és leütik, amikor pedig felébred, szó szerint egy mézédes, rózsaszín romantikus musicalben találja magát, ahol minden férfi az ő kegyeit lesi.

Jól látjátok, a film közel sem eredeti: olyan, mintha Amy Schumer fejbeverős komédiáját, a Túl szexi lányt és a Bűbájt összekeverték volna. A Túl szexi lányból hozza a body positivity és az önelfogadás üzenetét, a Bűbájból pedig a stílusgyakorlatot és az öniróniát. Stílusban tényleg verhetetlen: nemcsak módszeresen felsorakoztatja a romkomok összes kliséjét, de a legváratlanabb módon forgatja ki őket – sok kellemes bennfentes poénnal megjutalmazva a nézőt. Feltűnik a meleg legjobb barát, a város virágillattól mámoros, Wilson gardróbja pedig erősen a Micsoda nő!-re hajaz.

Erin Cardillo, Dana Fox és Katie Silberman írók egy kedvesnek és ártalmatlannak tűnő habkönnyűséget hoztak el nekünk – a valóságban azonban ez a film csak még inkább megerősíti azokat a sztereotípiákat, melyek miatt ezeket a filmeket oly’ gyakran bírálják, és melyeket még maga a film is felró elődeinek.

Ritka nagy kihagyott ziccerrel állunk hát szemben,

mert az alapfelvetéséből fakadóan a Hát nem romantikus?-nak pont lett volna lehetősége csavarni egyet a bevált recepten és elmozdulni valami igazi felé – ezt azonban meg sem kísérli megtenni.

Mert miről is van itt szó? A film végén Natalie öntudatra ébred, rájön, hogy talán mégsem láthatatlan, és mind szakmailag, mind magánéletileg hatást gyakorolhat – és észreveszi azt, aki mindig is az orra előtt volt, és aki mindig is látta őt: Josh-t. Persze a legjobb barátok, borítékolva volt, hogy előbb-utóbb összejönnek. A nagy kérdés csak az, a kerekded formáival nem éppen átlagos hollywoodi szépségnek számító Rebel Wilson mellé miért a szomszéd fiú típusú Adam DeVine lehet csak befutó, miért nem a kockahasú Liam Hemsworth? Amikor az az üzenet, hogy a belső szépség a fontos, hogy önbizalommal minden elérhető,

a galamb alkatú lányok az esetek nagy részében miért mégis a Puzsér-rendszerben is csak 6-ost érő fickót kapják meg?

Félreértés ne essék, nyilvánvalóan a belső szépségről és önbizalomról elmondottak ugyanúgy igazak a férfiakra is, de azért arra mégiscsak sokkal több példát látunk Hollywoodban, hogy a legkevésbé sem jóképű hős mellé egy csinibaba fekszik be az ágyba, mint fordítva.

Ettől az alapvetően visszás üzenettől eltekintve a Hát nem romantikus? kedves és mindenképpen stílusos romkom, ami a megszokott sztenderdeknek teljesen megfelel – csak mindig csalódás, amikor felsejlik, hogy kicsit bátrabban, kicsit formabontóbban mivé lehetett volna.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs.hu egyik alapítója, 2020 augusztusáig főszerkesztője. Jelenleg a Filmtekercs Vizuális Kultúráért Egyesület alelnökeként a Filmtekercs offline rendezvényeiért és partnerkapcsolataiért felel. Geográfusként és filmtörténetre specializálódott bölcsészként végzett, PR-, branding- és marketingtanácsadóként dolgozik. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek.

Filmtekercs Filmklub s03

Filmtekercs Filmklub

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya