Kritika

Jobbára ártalmatlan – Sárkányvarázs

A sárkány megvan, de hol a varázs? A gyerek a legtöbb népmesétől többet kap, mint a Sárkányvarázstól.

A maga nem túl nagyra törő módján voltaképpen élvezhető mese a Sárkányvarázs. Csak az a kérdés, miért érnénk be a „C” kategóriával, amíg az „A” ligában például az Így neveld a sárkányodat tanyázik, a „B” szinten pedig, mondjuk, Süsü (ha már sárkányos animációs film a téma).

A Sárkányvarázs legnagyobb problémája, hogy nincs önálló karaktere – stílusa, humora, mesefelfogása, népi egyedisége vagy bármije –; olyan átlagos, mintha géppel tervezték volna. Az egyetlen kivétel a sidekick karakter, a mágikus denevér; ő emlékezetes jellem és állandó sikertelen varázslási kísérletei az egész film metaforájaként felfoghatók.

Az Így neveld a sárkányodat egy percében is több az ötlet, a személyiség, a humor és izgalom és látvány. A Sárkányvarázsban még azt a jelenetet, amit kimondottan varázslatosnak, gyereket lenyűgözőnek szántak – bizarr trip háromszarvú csigákon repülőcsúszkálva –, azt is elrontják a filmtől durván elütő, kilencvenes évekbeli diszkózenés aláfestéssel.

Túlzás összehasonlítani? Igaz, az Így neveld a sárkányodat világklasszis írók, rendező és látványtechnikusok műve, és a büdzséje negyvenszeresen múlta felül a kijevi Panama Grand Prix Animation Studio lehetőségeit ($165m vs. $4m). Merthogy a Sárkányvarázs ukrán film (Mykyta Kozhumiaka; rendezte: Depoyan Manuk): a kijevi stúdió első próbálkozása a nemzetközi sikerre. Működik is: a filmet 60 országban tervezik vetíteni, otthon szép siker lett és úgy írnak róla, mint „a valaha dicsőséges ukrán rajzfilmipar újraindításáról”.

Ebben a fényben minden jót, sok sikert kívánhatunk neki, és a hazai Vuk 2 és Macskafogó 2 után még irigykedhetünk is rá.

Node sárkány. Abból van a filmben egy különösen rusnya példány. Ez a röpgyík nem cuki és/vagy nemes, hanem ősi európai módra egy gyilkos szörnyeteg (illetve szeretne lenni, mert a mese persze nemigen engedi neki). Eredettörténete az ószláv „Cirill és a sárkány” történet egy variánsa; eszerint (tömören összefoglalva) Cirill egy husánggal lebunkózza a sárkányt és aztán az ószláv történetben csellel vízbe fojtja, a mostaniban… kiakasztja száradni, míg a lelke megszáll egy boszorkányt. Komolyan, a rajzfilm első percéből még horror is kerekedhetne.

Ugyanezekben az első percekben van csak jele animációs művészetnek. Az eredettörténetet rajzos stílussal, egyedi motívumokkal mintázták meg, valahogy úgy, ahogy a Kung Fu Panda tette. Aztán megelevenedik a film és oda a művészet: a 3D animáció ismét a kilencvenes éveket idézi; funkcionális, néhol aranyos, de az egyediségtől fényévekre van. A technikai színvonal első ránézésre az 1995-ös Toy Story, tehát körülbelül a húsz évvel ezelőtti csúcstechnika.

Már amikor kivehető, hogy mi is zajlik a vásznon. Jó hazai szokás szerint a sajtóvetítést tartó mozi kicserélte a vetítőgép izzóját egy bizonyára utolsókat pislákoló gyertyára a költségek csökkentése végett, és aztán ráerőltetett a nézőkre egy-egy rondán összekarcolt lencséjű, sötét 3D szemüveget. Az eredmény az, hogy míg a film előzetesei és plakátjai ezt a színes világot hirdetik…

… addig a moziban így nézett ki a film (a szerencsésebb percekben, ha épp nem barlangban játszódik a történet):

A gyerekkorombeli diafilm-vetítésnek jobb színei voltak. De ha megszerzed a filmet otthonra és este megnézitek a tévén, az is garantáltan nagyobb élmény lesz.

Történetében a Sárkányvarázs jobbára ártalmatlan:

vállalható, mert olyan egyszerű és általános mese,

és ha hunyorítunk, némi tanulság is kivehető az önbizalom és a leleményesség értékeiről. Két problémával küzd azonban. Az egyik a sztori alapvető egyszerűsége; hiányzik belőle minden olyan mélyebb motívum, ami pl. a nagyszerű Kubót, vagy a szintén „C” kategóriás, de legalább világos mondandójú, frissen bemutatott Ricsi, a gólyát értékessé teszi.

A másik, hogy részleteiben néha túl bonyolult ahhoz, hogy egy kisebb gyerek élvezze. Egyszerre több, olykor szétváló történetszálon halad, véletlenszerűen váltogat közöttük, gyakori párbeszédes magyarázatokat igényel a követése, és végül „a sárkánylélek megszállja a boszorkányt” szál miatt a gyereknek két nagyon eltérő karakter különböző manifesztációit is helyén kell kezelnie. A film indokolatlan zsúfoltsága azt a benyomást kelti, hogy eleinte valami hosszabbat és epikusabbat szerettek volna elbeszélni vele.

Bármennyire is elfogadható próbálkozás tehát a Sárkányvarázs, nem érdemes moziba menni érte. Az a gyerkőc, amelyik már hallott néhány népmesét, újat nem kap tőle. Amelyik még nem, az túl kicsi hozzá. Úgy pedig végképp nem érdemes moziba menni érte, hogy alig látni a vásznon – bár a filmet a cikk írásakor egy másik mozi 2D-ben játssza; ott akár még élvezhető is lehet.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya